|
|
|
|---|---|
|
Har efterforskat lite om en röd 325im som bland annat finns utannonserad på blocket. Ägaren påstå att bilen endast har haft en enda ägare i Tyskland men de pappren, där ägarna står, tog bilprovningen hand om när bilen registreringsbesiktigades. Min fråga är då: Går det till vid bilimport? Om så är fallet borde ju dessa arkiveras någonstans och man borde kunna begära kopior? | |
|
Det är så det går till, Och ja det går alldeles utmärkt att få kopior från SBP "från stationen som besiktade bilen" om importen skett ganska nyligen och från vägverket vid äldre import, vet tyvärr inte gränsen för det, men import 200302 fanns på stationen. Mvh Stephan |
|
|
Originalhandlingarna arkiveras numera av Vägverket, men en kopia finns sparad i bilens handlingar på stationen där registreringsbesiktningen utfördes, därifrån kan man också få ut kopior. Handlingarna arkiveras innevarande år plus tio år... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
rsarits |
Det går inte alls att få kopior, jag försökte få en kopia när jag reg. besiktade fruns Z3 nu innan jul, killen på stationen sa: -"vi lämnar inte ut kopior på farzeugbrief" -"varför inte" sa jag -"pga förfalskningsrisk" Det är ju iofs lite larvigt, jag hade ju kunnat ta1000 kopior innan jag åkte till SBP Detta gäller stationen i Uppsala (Librobäck) |
|
rsarits: Det är inte den allmänna policyn, en kopia på originalhandlingen ska lämnas ut på begäran... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
har aldrig varit några som helst problem för min del att få kopior... |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Hm,, du kanske hade retat dem, för det har då gått hur bra som helst för mig, just på på den stn. |
| Det brukar bara vara att ringa till stationen och be dom faxa en kopia till dej, be lite snällt och förkalra ditt ärende, har alltid funkat för mej | |
| Jag trodde att de skulle ta brief:et på bilbesiktningen, så jag hade tagit kopior innan, men killen där gav mig självmant kopior på allting innan jag fick åka. | |
rsarits |
OK, ser ut som om jag får försöka igen! |
|
Kopior på Fahrzeugbrief, besiktningsprotokoll inlusive reg. bes. protokoll klassas som allmänna handlingar. Den bilprovning som trixar minsta lilla när du begär ut handlingarna begår alltså lagbrott. Påpeka detta om någon tjafsar. Inga problem om man går via kundtjänst, de har saker arkiverat digitalt hos sig 2 år tillbaka, svarar inom ett dygn och kan maila protokollen. I övriga fall har de alltid kunnat hänvisa mig till vilken station jag skall höra av mig för att få ut protokollet. Allmänn handling innebär ju bl a följande: 1. Du har rätt att läsa och få kopior. 2. Du behöver aldrig motivera varför. 3. De ska lämna ut uppgifterna skyndsamt och utan oskälig fördröjning. 4. Du har rätt att vara anonym. Ring stationen före och hör när du kan komma och få kopiorna, de får inte fråga vem du är. Dessa principer går ju att applicera på många andra myndighetsprotokoll o dyl, busenkelt. Ibland så kan handläggare osv på vissa myndigheter vara lite besvärliga, men upplyser man dem om att de faktiskt begår tjänstefel om de inte hjälper dig med att skaka fram en allmän handling så brukar det gå undan. /Robin |
|
|
Inga som helst problem och få ut kopior på farz... breif. De var så snälla så på bilprovningen, damen bakom luckan. |
|
|
När jag reg.besiktigade min Z3 bad jag om kopia direkt och det var inga som helst problem. //Rob |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.