|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Som rubriken säger så har en bekant problem med tomgången i sin 528iAT -00. Varvtalet varierar kraftigt på tomgång, dock utan att bilen stannar. Det som gör saken ännu konstigare är att felet kom efter att BMW genomförde en inspektion 2 på bilen! Troligen är väl det en tillfällighet, men man undrar ju om de har pillat på någon slang någonstans. Vid servicen fanns inga fel vid en DIS-avläsning, men tomgången var ändå kass efteråt. Senare har den varit inne för felavläsning, och då konstaterades fel på en kamaxelgivare. Den byttes utan att tomgången stabiliserades. Till historien hör att jag har samma problem på min 328i E46 -98, som då och då börjar svaja rejält på tomgången. Det händer aldrig när jag exempelvis stannar vid ett trafikljus, utan bara när den står still på tomgång medan jag tex skrapar rutorna. Jag har sökt på detta, men de enda inläggen jag har hittat gäller E34:or. Hoppas på er hjälp! mvh Johan |
|
Kan vara ide att byta ut bälgen mellan luftmängdmätaren och insugsmanifolden. Vid demontering/montering av luftburken tex. är man ganska "ofin" mot nämnda bälg.Kostar inte många kronor i inköp, men kan ställa till det ordentligt om den läcker tjuvluft. JJ BMW.C.S #557 |
|
ok, ska kolla detta. tackar! Är det verkligen ingen annan som råkat ut för detta? Med tanke på hur vanligt det varit för mig så borde det vara någon mer i alla fall.... Mvh Johan |
|
På min 523:a har jag ungefär samma problem. När motorn är kall eller genomvarm så är tomgången stabil men därimellan så pendlar varvtalet på tomgången. Trasig tempgivare kanske? There`s no substitute for cubic-inches -Hasse K- |
|
nu har jag lurat ut vad felet var. jag hade inte kollat på bilen innan jag la in denna fråga, tråkigt nog. då hade rubriken sett annorlunda ut! det som visade sig vara fel, var att tomgången gick ner väldigt långt när AC-kompressorn gick igång. så jag tyrckte bort AC:n, och sedan dess har inte motorn stannat en enda gång. så nu är frågan, varför går den ner så mycket i tomgång när AC-kompressorn går igång? finns det något enkelt att kolla på, eller ska tomgången höjas på något vis? mvh Johan |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fel på tomgångskompenseringen för AC?? Är AC knappen intryckt så ska tomgången automatiskt höjas höjas med ca 150rpm. Vet inte vad man gör åt detta på rak arm. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.