|
|
|
|---|---|
|
Nu när det endast skiljer ca 30 öre per liter mellan diesel och bensin men vägskatten fortfarande är ca 4 gånger högre för en dieseldriven bil så borde ju detta betraktas som ett handelshinder inom EU. Får man verkligen missgynna en enskild produkt inom EU så starkt och omotiverat? Synnerligen omotiverat är det med tanke på att de nya dieselbilarna är väldigt bränslesnåla och vissa modeller är till och med försedda med avancerade partikelfilter. Detta bör nu enligt min mening redas ut av europeiska kommissionen eftersom inget händer här i Sverige. | |
| Skriv inte här skriv till eukommisionen eller kontakta en jurist och fråga hur man går tillväga. | |
|
Skickade iväg ett mail till europeiska kommissionens representation i Sverige om detta. Vi måste väcka liv i denna fråga nu. Tror många här på forumet hade valt en diesel bil om det inte var ett så missgynnat val skattemässigt. |
|
|
d-power, när du gräver i miljökonsekevenser bensin kontra diesel kommer du högst sannolikt att bli mycket konfunderad. Svårt att få tag i helt objektiv information, samt att i ditt fall kommer du att upptäcka vissa obehgligheter gällande diesel i förhållande till bensin. Vore intressant om du underrättar oss kontinuerligt om hur det går. /Simon |
|
|
SPÄNNANDE! Detta vill jag följa! Simon_en >> Vad menade du med detta? "upptäcka vissa obehgligheter gällande diesel i förhållande till bensin" // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
Jag kommer också att följa detta med intresse! Beträffande miljökonsekvenser har ju de flesta EU-länder gjort en annan bedömning än Sverige, TROTS att vi har betydligt renare dieselbränsle i Sverige (mindre svavelhalt bl a). Dieselns fördelar miljömässigt ligger ju främst i mindre utsläpp av växthusgaser (CO2) och försurande ämnen. Nackdelen är främst partikelutsläpp (cancerframkallande). Och vad jag förstår finns ett förslag om att personbilsdieslar i miljöklass 2005/EU4 ska få betydligt lägre fordonsskatt vad det lider... En annan fråga gäller oss tjänstebilsåkare: Skatteavdraget för drivmedel ligger kvar på 6 kr/mil för dieselbilar, trots att dieselpriset gått upp med närmare 50% sedan detta avdrag bestämdes. Har man en 'snål' diesel klarar man sig med ett nödrop på detta belopp, har man en lite större dieselbil får man betala för att köra i tjänsten med dagens dieselpris! Intressant hur som helst, kommer att följa detta med stort intresse! /// Gunnar E |
|
|
Fan va lyckliga alla dieselkörande européer kommer bli när ni väckt tanken på högre skatt i alla andra länder också.... ;-) /Christofer |
|
|
Haha hubbe325 - vad tror du priset för dessa huven kommer att hamna? :-)) Mvh /NP |
|
|
Heinz_Keller, undersök exempelvis utsläppen av kväveoxider och vilken verkan de har på naturen. Ger mig inte in i debatten att diesel är sämre eller bättre ur miljösynpunkt, dock vill jag få de som resonerar att det endast är staten som är elak och beskattar diesel enl nuvarande normer av elakhet att undersöka hur det verkligen ligger till. Finns mycket osanningar och skrönor inom detta infekterade område. /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.