AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.127

Om korttidsägande

Har märkt, när man kollat upp de intressanta utannonserade bilarna, att ägaren ofta inte har haft bilen längre än 0-2 månader. En del har bara importerat bilen utan att ens ställa på fordonet för att direkt sälja den här. Detta gäller inte bara importbilar utan ofta är det svensksålda exemplar som annonseras ut efter bara någon månad. Vad är anledningen till att man gör det? Den officiella förklaringen som man ofta hör är att man säljer bilen av ekonomiska skäl. Men kan man verkligen planera sin ekonomi så dåligt? Jag trodde att det vara ganska känt vid det här laget att det kostar att ha bil.
Evol-79
kan bara hålla med, i de flesta fall bör det antingen vara något fel på bilen eller så är den t ex importerad för ekonomisk vinning.

I båda fallen så bör man vara speciellt vaksam. Det där med att köpa en bil som inte är inregistrerad känns tveksamt. Vad gör man när man lagt t ex 150 000kr på en bil och den inte går att registrera?

Sök på "Juro" tex. å ni finner massvis med läsning som ni kan kompletera och sätta ihop.. i slutändan är det bara dårar som tar in bilar som e skruvade, jag måste faktiskt erkänna att jag har vart på G att köpa en bimmer som var "lågmilad" och "välskött" men bara genom att det kom upp en "VARNING FÖR DENNA" tråd.
Så har jag inte gjort det. vet inte hur många gånger jag har sett kommentaren " Tänk om dom läst här först innan dom köpt"

Nåväl vi är inte alla perfekta - 2005 = inte jag :D
Detta gäller inte bara nyimporterade bilar utan både svensksålda/importerade bilar som säljs i andra hand och då framförallt motorstarkare bilar. När man kontaktar tidigare ägare, som jag i regel alltid gör innan jag åker och tittar på ett fordon, passar jag på att fråga vad nuvarande ägaren köpte bilen för. Resultatet är att bilen ofta annonseras ut mycket högre än vad han själv köpte den för. T.ex. annonspris 40' kr, inköpspris 34' kr. annonspris 35', inköpspris 23', annonspris 65' kr inköpspris 40' kr.

Tyvärr så verkar många köpare vara alltför godtrogna och tror att bilen och drivlina måste vara i bra skick bara för att priset är högt men det kan jag konstatera att så inte är fallet efter att ha kännt och lyssnat på dessa objekt.

Mellan jag var 19-22 bytte jag bilar hela tiden. Hade de ca 2 månader tröttnade osv.
samma här jag tröttnar på bilar snabbt :)

BMW- När du älskar att köra
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Kan nog hålla med "M femman", bilen jag hade innan var en Golf Vr6 Syncro -98.
Efter att jag haft den ica 2veckor insåg jag att det absolut inte var någonting för mig, för tråkig bara...
Så jag sålde den efter 1,5 mån utan att där var ngt skumt m den, den var och är troligtvis i mkrt fint skick.
Så alla bilar som e till salu efter bara ngn mån e inte skit...

Sjöberg
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Håller med övriga, har ägt 13 st bilar på 2 år, och har sålt en bil efter en vecka, så det är klart att det blir många ägare på bilarna om man håller på så.

BMW CS #5139
J.L.: Ser i din presentation att du är inne på din fjärde 750 på två(?) år. Plus att du haft haft några fler bilar i 7-serien. Vad är anledningen till att du har sålt de tidigare bilarna och sedan köpt ett annat exemplar av samma modell? Tröttna på en 750, sälja den och sedan köpa en annan 750 låter inte så troligt i mina öron men du får gärna förklara hur du resonerade kring dina bilköp.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Ja du hur skall jag förklara det...? Det finns ju alltid något som lockar, det kanske är en sjukdom. Så visst har det hänt att jag sålt en 750 och köpt en annan.

BMW CS #5139
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag behåll aldrig mina bilar längre än ett halv år förr i tiden. Det var helt enkelt roligt att byta bil, någon gång köpte jag en lika E30 fast något år nyare!

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Jag fattar ingenting! Jag har aldrig sålt en BMW!

Jag köpte en 1602 ny 1975 och skrotade den 1998.
1991 köpte jag en 735:a och den kör jag dagligen.
635:an köpte jag 1996 och den sover över vintern i garaget. Andra bilar har jag köpt och sålt!

Vixit, dum vixit, laetus
bmw,m3
Tycker de inte är nåt konstigt med de byter bil så ofta jag kan tycker de är kanon kul med ny bil som man kan pyssla om lite å sen försöka byta bort den antingen man lägger lite pengar i mellan eller få några kulor också. men nu vet i tusan om jag inte ska behålla min ny inköpta bmw 750 verkar vara så pass helt ok så den blir nog i min ägo någon eller några månader i allafall, om nu inte ett rätt byte dyker upp! är lite på jakt efter en fin jeep eller något van/husbil aktigt de är ju snart sommar med lite festivaler m,m

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Alla vet väl hur kul det är med en ny bil i garaget!? :)

/Andreas
_____
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har aldrig sålt, bara kraschat :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.