AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
541

Byta E39, 528 mot 530?

Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Har en 528i -97 och är så otroligt nöjd med bilen. Bild: Länk Har kört mängder med nya bilar (pressbilar genom en vän som är motorjournalist) av olika slag och blir lika glad varje gång jag sätter mig bakom ratten på min BMW. Så underbar bakom ratten och en oslagbar balans mellan komfort, sport och körglädje. Aldrig något annat än en BMW.

Nu går jag i funderingarna om jag ska lägga ner lite pengar på min 528i eller uppgradera till en 530i (årsmodell 2001). Antar att jag kan sälja min för cirka 90k och i Tyskland går det nu att hitta en 530 för runt 140k. Hur stor är skillnaden och är det ekonomiskt sett lönsamt att byta ut en 528 -97 med snart 13 000 mil mot en 530?

Vad säger ni på forumet med erfarenhet av båda bil/årsmodellerna? Jag har haft min 528:a i snart 10 månader, kört 1400 mil helt utan oförutsedda problem/kostnader (ok jag har bytt 2 glödlampor och airbaglampan började lysa men efter att ha läst här på forumet rykte jag lite i kablen under passagerarsätet och slocknade lampan, huh kostat mig 40 kr)

Värt att lägga 50 000 för att få en nyare E39?

Mvh

//MikEe

Bild på kärran: Länk
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Kan tillägga att jag nyligen körde nya 525iT (E60, 6-växlad manuell) och blev häpnad över hur mycket segare och slöare den var på varje växel än min 528:a trots att den på pappret har likvärdiga prestanda. Skillnaden var påtaglig, speciellt mellan 2000-3000 rpm... nu väger ju nya touring lite mer än en E39 sedan men ändå...

MikEe

Länk
52
447
528:n
528i -96
Står i samma val själv..Problemet är att E39 528 är FÖR BRA!!!

Man testar alla möjliga märken och finner att en 528 BMW spöar nästan allt som görs idag, även nya vagnar!

Nu när man äntligen har råd att byta så hittar man inget bättre...

Jo, om man lägger ut 3 gånger så mycket.....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.