|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har en tanke på att skicka lite info till LCD'n i instrumenthuset i min gamla E34 men är rätt n00b på detta. Är det någon som har lust att hjälpa mig igång? | |
|
Jag har haft samma tanke! Jag funderade på kunna få upp låtnamn från en mp3spelare i displayen. Hälsningar Lars |
|
| Ja! Precis! Du verkar ha järnkoll på e34, vet du vad det är för bus? | |
|
Nej, jag har inte kollat exakt men jag misstänker tyvärr att medelandena är fördefinerade i instrumenthuset. Jag har ett instrumenthus som jag exprimenterar med på skrivbordet, jag tänkte låna ett osciloscope på jobbet och kolla signalerna. Lars |
|
|
Okej, håll gärna denna tråden uppdaterad, jag ska själv försöka ta reda på lite. /Linus |
|
|
CCM har ett finger med i spelet, det är där det bestäms vilka meddelande som ska visas. Om de genereras där eller i instrumenthuset, vet jag inte. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej, Jag har gjort lite mer research.. jag tog följande text från www.e34.de via babelfish: Communication between CCM LKM and cockpit functions as follows: The LKM contains 2 8-bits shift registers. The CCM contain 3 8-bit shift register. These 5 shift registers are switched into row. Each bit of these 5 shift registers has a certain function. It is "NULL" e.g.; if the washing water conditions are correct, and is evenly "EINS", if the washing water conditions under minimum are fallen. In summary: 5 * 8-bits are available for error messages. As these come now to the cockpit: With three lines the whole is realized. An input line to the cockpit is the output signal of the 5 shift registers. A line of the cockpit signals again and again "Weiterschieben" to the next bit. The third line of the cockpit is switched whenever all 40 bits were pushed to the cockpit. This line again connects through, which practically all 40 entrances are read in again into the 5 shift registers. From then on, thus during the whole Schieberei, they are not overwritten. The cockpit knows if it reads the 40 Bit's in in sequence over the clocking line that this "Uebernahmetakts" the conditions of the latter; was. The whole happens however so fast that hardly delays arise. I hope that this rewriting was not too complicated and/or sufficient. Lock: If some bits are not wired, then a message naturally there never comes. Det verkar ju vara som jag mistänker att medelandena är för definerade i instrumentet, Det som man borde kolla på är hur kommunikationen mellan färddator och instrumentet fungerar. yttertemp och tid m.m. kan ju iaf skickas över. Lars |
|
| Ja, precis. Snackade med en kompis som har en del koll på slika grejor, han tyckte att alternativen är att koppla sig parallellt på lcd'n eller sno signalen från CCM och skicka den vidare till lcd'n om med ytterligare info om det är önskvärt. | |
|
Då har jag plockat isär LCD och tittat lite på den. Styrchippet för LCDn är en vanlig HD44780A vilket borde innebära att hacket inte är så svårt, dock måste man modifiera instrumenthuset en del. Min ide just nu vore att medhjälp AVR(enkrets dator) ta in signalerna från instrument huset in i AVRn och för det mesta bara släppa igenom dem ut till LCDn. Men när jag vill visa mitt eget medelande så skickar jag det med seriellt till AVR som då istället visar mitt medelande. Här finns lite bilder på LCDn Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Notera att LCDn är mycket större än vad man tror 20mm*180mm Kontakten är 11 pinnar pinne 1 jord pinne 2 5v(?) pinne 3 0v(?) pinne 4 5v(?) pinne 5 5v(?) pinne 6 db4 pinne 7 db5 pinne 8 db6 pinne 9 db7 pinne 10 5v(VCC?) pinne 11 2.8v (kontrast?) Här finns lite info om hd44780: Länk Hälsningar Lars |
|
|
Oj! Vilken kille! Nu ska bara min 7" skärm komma i posten sedan pc'n installeras, sedan är det LCD-moddning som gäller! Tack så jättemycket så länge! /Linus |
|
|
Hejsan, Kolla här! nu är det bara resten kvar... Länk Lars |
|
|
Faaan va smarta en del är :) Jävligt bra påfund.....blir lite sugen själv. ///Robban |
|
|
lalaw Sånt där gillar vi! Lite initiativ och innovation är jätteskönt att se här på forumet! Homage! =) |
|
|
SKit också, jag råkade elda upp min LCD igår.. Ingen som har en liggande så att jag kan forsätta med mitt projekt? Lars |
|
|
Oooops.....tråkigt, har tyvärr ingen som ligger. Men det borde väl inte vara så tidskrävande att få tag på en. Hoppas att det ordnar sig så att du kan fortsätta med ditt lilla "projekt". ///Robban |
|
| Kolla här, de har massor: Länk | |
|
Hej igen, Jag vill verkligen fortsätta med mitt projekt... Och jag är bara ledig en vecka till från jobbet. Är det ingen som har ett instrumenthus liggande, det kan vara ett defekt så länge som LCDn fungerar. Jag var ganska nära att få det att fungera när en kabel lossnade och kortslött så att det skickades 15v till AVR processorn. Jag kan skicka text från datornvia rs232 och få upp det i displayen, det som skulle lösas var hur instrument hur instrumentets medelanden skulle komma in. hälsningar Lars |
|
| Lars, kan man PM'a här eller kan man maila dig någonstans? | |
| Du kan maila mig på lars@suk.se | |
| Länken var fel, ska såklart vara Länk | |
| Tjena, tänka bara säga att det redan en här på forumet har fixat allt detta med sin, har för mig att han kopplade in sin mp3 spelare och det fungerade klockrent och inte alls så krångligt att koppla in. Jag har försökt att hitta inlägget från igår men lyckas inte. Så, sök i forumet lite så hittar ni det. Fanns bilder på allt o.s.v. Good luck | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.