|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad anser ni, höjer eller sänker steptronic värdet på en e46 320 och uppåt? | |
|
Jag anser att Steptronic minskar värdet på E46 320 och uppåt. Iaf på sedan/Coupe. På Touring o Cab kan de vara lite mer befogat, och där tror jag värdet gör varken från eller till. Utan tvekan är det så att bilen(sedan/ci) blir mer svårsåld med step då jag skulle tro att 80% av E46 köparna köper bilen för dess sportighet och föredrar därmed manuell låda. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
En observation: Du tycks associera sportighet och manuell samtidigt som det borde framgå av din FW23-modell att den ultimata sportbilen knappast har någon manuell växellåda! Att växla manuellt hör till historien och för mig känns steptronic/tiptronic/multitronic mer sportigt då det möjliggör fullständig koncentration på spårval etc. Att man kan köra och samtidigt äta hamburgare på vägen hem kommer som en bonus. Värdet höjs. |
|
|
Håller helt med Wendtan. Fast jag tror värdet minskar på de flesta E46or med aut. Kanske kan 330i/d va undantaget. /Johan Min bil: Länk |
|
| Tror också som wendtan. Jag tror det blir viktigare med manuell ju äldre bilen blir, då värdet sjunker kommer yngre köpare som hellre har manuell(se tex E36). Dieselmodellerna kan nog vara ett litet plus med automat. | |
|
Starkid: Om du vore lite mer påläst inom ämnet så skulle du veta att även en SMG låda som används inom F1 är en manuell låda med hydralisk koppling. Du nämner Steptronic som är en automatisk låda med momentomvandlare, detta är begreppet auomatlåda för mig samt övriga Bmw världen. Visa gärna mig den bil med samma motoralternativ som acclererar fortare med en traditionell automatlåda vs manuell. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Även jag tror att automaten varken gör till eller från rent värdemässigt i dom mindre modellerna.I 328an och 330´n så tror jag tom att det sänker värdet. Men det är lite upp till var och en att bedömma värdet på sakerna, en del skulle aldrig kunna tänka sig en bil med manuell låda. Starkid: du jämnställer bmws steptronic låda med lådan som satt i deras F1a, längre från sanningen än så kommer man nog inte. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
I mitt inlägg ville poängtera konceptet med att ha semi-automatisk växling (eller helt automatisk) så att full koncentration kan ske på styrning, gasning samt bromsning och att man inte behöver ta händerna från ratten. Lessen att det inte framgick tydligare. Att några sedan påstår att en manuell låda rent tekniskt är mer lik de (iofs sekventiella) lådorna som används inom racing är en helt annan sak. Faktum kvarstår att tiptronic/smg/steptronic --momentomvandlare eller ej -- funktionsmässigt är mer lika f1-lådor än dom gamla manuella lådorna. |
|
|
Men snälla nån! En automatlåda med momentomvandlare och en SMG låda har fruktansvärt lite gemensamt. Visst, båda har ett automatläge, men där slutar likheterna. En automatlåda är i alla lägen så fruktansvärt mycket mer komfortinriktad på att växla mjuk än vad en smg låda med dagens teknik är. Gör en fullgasaccleration från stillastående med en 330 step och gör sen samma sak med en smg låda förslagsvis med LC läget aktiverat och du kommer förstå vad jag menar. Att en automatlåda med momentomvandlare har större likheter med en F1 Smg låda är inte heller sanning. En SMG låda är som jag skriver ovan en manuell låda med hydralisk koppling. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag är som sagt medveten om skillnaderna vad beträffar de fundamentala tekniska skillnaderna mellan de olika transmissionstyperna. När det gäller hårdhet i växlingarna skiljer det ju ganska mycket mellan olika applikationer, som ett exempel kan nämnas att min Mustang GT växlade oerhört distinkt (automat) -- fullt jämförbart med en E46 M3 SMG i "hårdhet". Poängen är att det inte finns någon "inbyggd" skillnad i hårdhet när det gåller växellådor med momentomvandlare eller ej. Jämför även drag racing. Modern "sportighet" bestäms enligt mig av följande parametrar: * Att det växlas helt automatiskt alt. via knappar på ratt * Att kunna förbereda innan kurvor med rätt växel * Att kunna utföra short-shifts Hurvida detta implementeras med hjälp av momentomvandlare eller ej, är mindre intressant. Du som tycks vara F1-intresserad kan slutligen betrakta den Merc 55 AMG som är mer eller mindre specialbyggd för att kunna hålla någorlunda tempo på bana och den har automat med tip-selectors. Så att reflexmässigt säga att manuell vxl är "sportigare" tycker jag är inkorrekt. |
|
|
Citat: Modern "sportighet" bestäms enligt mig av följande parametrar: * Att det växlas helt automatiskt alt. via knappar på ratt * Att kunna förbereda innan kurvor med rätt växel * Att kunna utföra short-shifts Ok, där går våra åsikter isär. Den Preppade E55 AMG kallas Pace-car utav en anledning. den skall bromsa ner fältet vid en olycka/incident. De skulle kunna vara en hottad Nissan micra då dess uppgift är att ta ner hastigheten på fältet. Dina paralleler till dragracing är minst sagt långsökta. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tror vi kom lite från ämnet här.......... Högre eller lägre andrahandsvärde på en automat resp manuell, beror ju enbart på köparen. Jag personligen skulle aldrig titta på en manuell oavsett om priset var attraktivt. Det omvända gäller säkert för den som bara är ute efter en manuell bil. Mats |
|
|
För att återgå till den ursprungliga frågan. De som ha rautomat säger nog att värdet höjs och vise versa. Det som avgör är i slutendan vad köparen vill ha. Fata är att steptronic fungerar bättre men en 330 än 320. //Player |
|
|
Herrejesus så jag stavar. //Player |
|
|
Att automat förknippas med sportighet är nog väldigt få som håller med om (oavsett om man gillar automat eller ej). Av personlig erfarenhet så är automatare generellt något mer svårsålda. Framförallt i modeller med mindre motorer. Jag tror nog att på en 330 så spelar det ingen större roll. |
|
|
acey skrev det jag försökte skriva. //Player |
|
|
Tror att det finns en faktor som inte tas upp här. Automat är generellt mer eftertraktat i större städer, vilket gör att det värderas positivt där och tvärtom gällande e46. /Simon |
|
|
Jag betalar mer för automat än manuell. Oavsett motor och bil, skönt att slippa växla. Saknar automat i mina bilar helt klart. mvh Kristian |
|
|
Alf: You ar one of a kind! :) Simonen: Jag tror ditt resonomang går hem hos överviktiga medelåldersmän och uppåt i storstäder. Men jag står fast vid att 80% av E46 köparna föredrar manuell låda. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Så alltså borde manuella e46 bilar vara populärare hos unga överviktiga män i småstäder? Lund kanske? Vad spelar människors vikt för roll i valet av växellåda? |
|
|
Pistolas: Ironi är svårt att framhäva på detta forum :) Självklart kör inte alla överviktiga medelålders män automat. Din syrliga kommentar talar sitt tydliga språk... Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.