AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
910

Kupéfläkt autoläge

Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Hej

Jag har AC i min bil och i instruktionsboken står det att man ska ställa fläktvredet i läge "klockan 12" så sköts temperaturen med automatik. I detta läge händer inget, vad är fel?

// Ulf

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Är du helt säker på att INGET händer? Känn efter så ska du se att det kommer lite luft ur munnstyckena, det räcker oftast för att hålla den temp du vill ha i bilen.

*BAWORAK*
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag brukar ha min fläkt på läge 1 dvs ca kl 13, det fungerar precis lika bra och man får lite mera blås. Om inget händer i läge 12 så är det något som är fel. Det ska blåsa lite då också.

/Per
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Ok, jag ska undersöka om det kanske kommer lite luft i alla fall i detta läge. Återkommer i kväll om detta.

Tycker dock att det är dålig fart på luften ur munstyckena då man kör på fläktlägena 1-4. Skillnad blir det ju, men det känns som att det är lite luft som kommer fram. Är det månne ett tätt mikrofiltret som rår för det?

Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Inte är det mycket luft som kommer i sådana fall. Jag tror faktiskt att det INTE kommer nåt. Hur ska autoläget fungera? Fungerar det bara då ACn körs eller ska det fungera även på vintern?

// Ulf

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Märker du ngn skillnad på 1-3?

*BAWORAK*
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Jajjamensan!

Kupéfläkten fungerar klanderfritt på respektive läge 1-3.

Då kupéfläkten styrs i autoläget, kan den då gå långsammare än läge 1, eller styrs den via de fasta lägena 1-3?

/ Ulf

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det finnes inget autoläge på fläkten i E34.

Det stär väl i instruktionsboken att EFTER läge kl 12 styrs temperaturen automatiskt?

AC:n stängs automatiskt av när man minskar fläkthastigheten, detta för att förhindra isbildning i evoaporatorn.

Det är bra att byta mikrofilter om du inte vet när det gjordes, för mig blev det en markant förbättring av flödet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Hej och ursäkta mig!

Fläkten surrar faktiskt i läge "klockan 12", ungefär lika mycket som i läge 1. Dessutom knäpper det lite innanför instrumentpanelen (antar att det är någon spjällmotor som rör sig). Dock är inte flödet tillräckligt då rutorna immar för i detta "klockan 12" läge, men det kanske blir bra om man byter mikrofiltret...

// Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.