|
|
|
|---|---|
|
Undrar. om man skulle kunna eftermontera en naturgas på sin bil och registrera den så, (gas somm vissa taxibilar drivs med) Utomlands, tex i polen använder man gas isttället för ´bensin. Tuben eftermonteras alltså på vilken bil somhelst. SKulle något sådant gå igen i sverige? MVH | |
|
Tror inte taxibilarna tankar vanlig gasol det är ngt annat mysko. I Polen kör man ofta på vanlig gasol. Köper billiga tuber o tankar själv/ tankar lite dyrare på spec gasol tankställen. Jag har sett lite annonser med gasdrivna bilar. Så någonstans måste det blivit gjort. Undrar också detta. Jag vet att jag kan få gjort installationen utomlands. Har en Ford explorer som slukar ca 2,2 i stan! Installation kostar ca 13 000kr utomlands (ordentlig installation) förbrukningen sägs vara den samma fast i gasol dvs utomlands 5,50kr / Liter Frågan är istället hur det går med besiktningen, Jesperado? Var man kan tanka gasol utan krångel. Vad kostar det? -Phil |
|
|
Det finns ju gasbilar i Sverige, även om det inte är vanligt. BMW är en av de få tillverkare som bygger bilar för gasdrift direkt från fabrik. Det finns möjlighet att registrera om en bil för gasdrift, men jag vet inte mer om det... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Har sett 316g | |
|
Har för mig att Fortum rattar runt med 316g bilar här i Stockholm. Vita sådana. Brukar finnas en eller flera kring Lilla Essingen. ___________________ I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där. |
|
|
Jesperado: Så möjligheten att installera gastub på en inte från fabrik gasförsedd bil finns? Nån som vet vad gas kostar, per liter? Hur mycket bilen sväljer jämfört med bensin`? ´ MVH |
|
|
Det handlar inte om en tub, utan en fast installation av en gastank. Normalt blir man av med baksätet eller ev. det mesta av bagageutrymmet om det rör sig om en större bil. Tankinstallationen i sig ska besiktas och ett intyg ska utfärdas, sedan måste bilen registeras om med alternativt drivmedel... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Precis, precis det jag menar. |
|
| Och jag kör en av de vita på essingen... dock inte med fortumflagg. Gasen är naturgas/biogas, alltså metan. Stockholmsgasen kostar runt 9spänn kubiken och omräknat till kronor/mil så landar man på sex spänn om man ligger och marschar i 140 knutar. På västkusten har jag lyckats köra 140 knyck, vinterdäck för exakt fyra kronor milen :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.