|
|
|
|---|---|
|
I min fortsatta 750-jakt har jag hittat ett nytt objekt. Min vana trogen begärde jag ut lite bes.protokoll och hittade en del intressant. 2000 blev den underkänd för HC-värde 188. Jag fick inget papper från ombes, däremot gick den igenom blankt i mars 2001 samt augusti 2001 och 2002 (avställning som förklaring till 2 bes på ett år?). I september 2003 börjar problemen. CO-halt på 3.5, CO 2500 på 4.5, HC-halt på 999 (OMFG!!) samt lambda på 0.9. I protokollet står att CO är för hög på tomgång samt förhöjd tomgång, HC är för hög på tomgång samt felaktigt lambdavärde på förhöjd tomgång. En knapp månad senare ligger CO samt CO 2500 precis på angivna gränsvärden, 0.5 resp. 0.3, HC ligger på 469 och lambdan är godkänd på 1.02. På den andra ombes. är det fortfarande HC-värdet, nu ligger det på 321. På tredje ombes. går den igenom, HC ligger nu på 93. I november förra året besiktade nuvarande ägaren bilen. HC-halt på tomgång, CO-halt förhöjd tomgång samt lambda var fel. HC-värdet var 181, CO 2500 var 0.5 och lambda var 1.13. På ombesiktningen gick allt bra, HC var 62, båda CO var 0.1 och lambda låg på 1.02. Kattarna byttes till andra begagnade efter första besiktningen 2004, jag kommer inte riktigt ihåg om han sa att han hade bytt lambdasensorerna också. Alla tänddelar ska vara bytta. Fråga 1: Vad kan ge ett HC på 999 (är det maxvärde på testutrustningen?), jag läste någon som fått något liknande p.g.a dåliga insugspackningar ? Nästa fråga är om felen är temporärt eller "permanent" fixade. Jag har läst om HC och CO-värden och sett att det som rekommenderas är oljebyte, översyn av vevhusventilation, kolla stift, tändkablar och luftfilter, se över kattarnas och lambdornas funktion (vilket verkar vara gjort på den här) samt kolla spridare och insugspackningar. Att problemen återkommer ett år efter att den gått igenom med mycket krångel (tre ombesiktningar) verkar ju lite konstigt. Jag ska naturligtvis försöka få så mycket info som möjligt om vad som är gjort i samband med att den blev underkänd. Jag vill ha en 750! | |
|
999ppm HC är inte maxutslag på mätaren, men det högsta värde som kan matas in i handdatrn och rapporteras på protokollet, den verkliga HC-halten kan alltså mycket väl ha varit högre. Om du inte redan gjort det så sök inlägg gällande avgasvärden på 750, det finns en hel del att läsa... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
... med min 10:a inkopplad fick jag flera hundra ppm på HC. I mitt fall skall det bli jäkligt intressant att se vad jag får för värden nu efter renovering av topparna. På min M30 ligger jag på ca 130 ppm HC utan kattar och första starten på M70 kommer jag att köra med mina rensade kattar och kommer att hoppa 3 meter upp i luften om jag hamnar på 130 utan kattar. "Det känns" som felet på din motor inte är så enkelt. M70:an´s själ liknar mycket människans. Till husläkaren kommer en man i övre mdelåldern och säger att han har haft huvudvärk i 3 veckor. Felet är då sannolikt inte att han har haft en för liten keps utan man måste titta på hela det psykosociala spektret varvid det visar sig att hustrun är otrogen, barnen är ölfulla i skolan, telia gått till kronofogden med den 3:e teleräkningen, någon har repat hans 540 med en nyckel och slutligen har huliganer tältat i hans båt varvid den fattat eld och den var oförsäkrad. Precis så är det också med livet för flertalet M70. Uteblivna oljebyten + utebliven regelbunden service varvid man kört 4 ggr för långt på stiften vilket fått till följd att cylindertempen blivit för hög som värmt upp ventilskaften som slitit för mycket på styrningarna som fått till följd att olja börjar sugas in via styrningarna eftersom ventilen wobblar och tätningen inte kan hålla tätt. ...... o s v .. men visst ... i vissa fall är det bara fel storlek på kepsen. Mitt tips = Se upp! "There is no such thing as a free lunch"!! MVH /// Paap R |
|
Tack för svaren. Säljaren backade ur idag, så det spelar ingen roll i det här fallet. Ev. fortsätter jag jakten till våren om jag får sålt bilen jag har nu. Den behöver också lite kärlek. Jag vill ha en 750! |
|
Paap Reeder |
... Per du har just sparat ca 100 000:- (... minst..). MVH /// Paap R |
|
Puh, isåfall. :) Jag vill ha en 750! |
|
750iAL |
VAD kostar 100 000:- att laga???komplett motrbyte låter ju klart billigare isf....... |
|
Visserligen hade jag försökt åtgärda så mycket som möjligt själv, 100k borde väl inkludera ett ANTAL timmar på BMW-verkstad. Jag vill ha en 750! |
|
|
100k är ju en jäkla massa pengar men när man läser trådar här på forumet om HC och mekande med cylinder 10 börjar man inse att det kan bli dyrt. //Magnus |
|
750iAL |
jovisst men borde man inte istället byta motor i bilen om den strular för mkt.... borde la bli billigare....eller e det svårare att byta M70 än ngn annan motor?? |
Paap Reeder |
..... vänta bara. Skulle jag visa mitt excelark för kostnader för hustrun skulle jag få flytta ut i vedboden. Kanske inte är uppe i 100 Kkr ännu men skulle jag gjort allt på verkstad ...... Byte kattar - 2x 9830:- + arbete 4 tim á 1260:- gör =24700:- Bilens pris + 25 000:- ....sedan är det inte långt kvar till 100 Kkr. Det börjar sedan gå fort ..... MVH /// Paap R |
750iAL |
jaja om du räknar med bilens pris ja... fanns det inga begagnade kattar då??? kan rekommendera PER i Vara..en trevlig kille som har gott om res.delar till bla 12:orna |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.