AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
537

Vad är det för fel på min broms?

Lämnade i tisdags in min bil (323 -00) på service i Segeltorp och dom bytte då bromsvätska på bilen.

Efteråt har inte pedalen känts som den skall, man kan trycka ner den en bit innan den börjar verka, så var det inte tidigare. Åkte in med bilen igen och sa att de förmodligen inte luftat systemet ordentligt och dom gjorde om det. Känns som om det blivit något bättre men fortfaranade får man trycka ner pedalen en bit innan det tar.

Om man pumpar lite på pedalen så tar den högre upp men om bilen står lite så är det samma sak igen. Några ideer om vad det kan vara? Kan man justera pedalen eller verkar det som om det fortfarande är luft i systemet?

Tacksam för Era ideer !!!

// Jim Profit
parolof
låter som det finns luft kvar eftersom du kan "pumpa" upp pedalen
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Precis,låter som du fortfarande har lite luft kvar i systemet...
I bland kan de behövas luftas av flera omgångar så all luft verkligen försvinner.
Känns som dom på bmw bara har luftat av en gång innan du fick tillbaka bilen,å sen åkte du in igen så lufta dom av endast en gång till utan att ha kollat om de blev riktigt bra...
Så åk in igen å säg att de inte blev bra,och att dom luftar systemet noga nu...

Kan ju va nåt annat fel,men känns som de e detta eftersom jag hade liknade problem när ja bytte bromsvätska,fick lufta av en massa gånger innan de blev bra.

Har nu varit inne en tredje gång och en mekaniker har provkört bilen och det var även hans åsikt, så nu skulle bilen in igen om en vecka och genomgå nåt slags avluftningsprogram som man kunde köra med maskinen, får se om det rättar till problemet.

Kan säga att man är ju inte precis nöjd med att behöva åka fram och tillbaka till Bilcentralen för att åtgärda (ett enligt min mening) så enkelt fel. Man tycker ju att dom borde kolla bilen ordentligt innan dom släpper ut bilen till kund, i synnerhet andra gången den var inne. =(

// Jim Profit
klantigt av mekarna! man borde veta som mekaniker att det kan ta ett antal rundor innan luften är helt borta, för att inte prata om att lufta koppling :)

spec. på en sån detalj som bromsarna borde dom ju testa så att det verkligen funkar helt hundra innan dom lämnar iväg bilen tycker man! men bra att dom erkänner sitt fel iaf

MVH
Johan K
Tja erkänner o erkänner, jag var rätt upprörd när jag frågade hur f-n dom kunde lämna ut en bil utan testade bromsar så det fanns inte utrymme för en diskussion. ;-)

Att dom jobbar vidare med bilen ser jag som en självklarhet med tanke på att servicen kostade ca 3700 spänn. Det som dock förvånar mig är att dom inte testade den ordentligt andra gången heller...

// Jim Profit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.