|
|
|
|---|---|
Oakhammer |
Fick ett pris på 3073:- på ett kamremsbyte hos BMW med allt material. Verkar vara ett bra pris. Men har ju inget att jämföra med. I priset ingår rem och rullar. Tacksam om någon ger mig lite att jämföra med. Mvh Pär |
|
Nej, d e d inte. Ett normalt pris e kamrem som kostar flera hundra på BMW(tror att d var 372 spenn) och runt tusen spenn på vilken verkstad som helst. (detta gäller skåne) sammanlagt brukar detta kosta 1400spenn, dvs dubbelt så lite som på BMW |
|
|
Bumer:Dubbelt så lite:-)....Hälften så mycke menar du väl?*hehe* Håller me om att 3" e på tok för mycket...ÄVEN om materialkostnaden kanske är uppemot 1000kr inkl övriga "drivremmar"... |
|
|
Vad e d egentligen skall man köpa in när man vill byta kamremet? När jag vände till en mekaniker isomras som skulle öppna motorn o kolla hur läget var så sade han att man hade ett akut behov av kamrembyte. När jag frågade vad d var jag skulle köpa så sade han att jag skulle köpa bara själva remet. När jag gick till en annan mekaniker så sade han att remet var helt ok för att d fanns markeringen och att den första bara ville blåsa mig på pengar.. det e mina erfarenheter av "kamrembyte". Alså, vad e d för sats o vad kostar den på BMW(ej motornord, eller några andra piratdelar)? Hade frågat själv men vet inte ens vad man bör fråga efter:-( |
|
|
Man byter inte en rem för att den "ser kass ut"...Man byter den i förebyggande syfte efter ett visst antal mil eller år oavsett skicket.En brusten rem (eller om den kuggar över) resulterar oftast i generalras,dvs dax för ny/annan motor...Oftast när man byter kamrem så byter man även spännrullen,kostar några hundringar den oxå.Ska man lyxa till det så passar man även på att byta fläktrem samt servorem om sådan finnes,dessutom tilkommer glykol då man för åtkomlighetens skull ofta lyfter ut kylaren,o då hamnar man nog runt 1000lappen i material kostnad om man köper hos BMW iaf... |
|
| Tack så mkt för info, Dawwe! Men hur går man till väga när man installerat en annan begagnad motor för några månader sedan? Hur vet man vad man skall göra isåfall? Man vet ju inte så mkt om den "nya" motorn.. | |
|
Då byter man rem för att va på den "säkra" sidan:-) |
|
| kansk d kanske.. | |
|
jag hade inne min bmw 320-86 på kamremsbyte för ett tag å jag betalade 2300 kr ungefär... tycker inte jag va sp farligt ändå... dom andra verkstäderna skulle ha mer... |
|
Oakhammer |
Problemet för mig är att ingen av verkstäderna jag ringt vill ta jobbet p.g.a 4 special verktyg de ej har. Nu senast sa verkstaden på ok nej och den är ändå ganska stor. |
|
när jag bytte kamrem på e30in så köpte jag m20 kamremssats från motornord, kostar 425 kr, är inte lönt att snåla lika bra att byta spännaren också, jag chansar inte gärna på den! man passar ju på att byta fläkt och servorem oavsett skick på befintliga, liten kostnad i sammanhanget! sen kan man känna om vattenpumpen glappar, isf är det bara att byta den också! skiter man det får man ända riva allt igen, vilket är tidsödande som bara den! sen måte kylaren bort annars är det otroligt trångt! tyvärr så måste jag erkänna att den 240 och 740 jag bytt rem på (volvo) har extremt mycket bättre plats och lättskruvat...men sen är det inga bilar heller :) MVH Johan K |
|
|
Håll isär byte på en M20 (6 cyl) och en som i det här fallet M40 motor som det krävs special verktyg till. Och byt omgående om du är osäker på när den är bytt. Motornord, Mekonomen eller BMW har ingen betydelse, alla säljer bra delar. Bytte själv på min 325a i går kväll, det tar en timme om man är nogran. |
|
Oakhammer |
I mitt fall så blir det nog BMW som får göra det. Fördel: Original grejer, de har nog bytt en och annan, garanti Nackdel: Pris?? Men man får väl jobba över två lördagar så är det klappat o klart. |
|
(Lite sent svar då tråden är 3,5år gammal) ...som plåster på såret så kostar ett kamremsbyte på en Audi A3 ca 10,000 kr hos Audi. Så 3000kr låter toppen trots att det är mkt pengar. |
|
tornet |
Blir nyfiken nu... på gamla Volvo 240/740 med B230F-motorn kan ju remmen gå av utan att ventilerna slår i och utan ett totalras som följd - ingenting händer, bara att byta remmen och spännaren och vrida om nyckeln efter det, jag vet det har hänt mig på min gamla 240 en gång, hehe jo jag har haft en sån ;) Varför konstrueras inte dagens motorer på samma sätt som dessa? Förlorar man prestanda eller blir det för dyrt, vad är anledningen? Nån som vet? |
| Måste rätta mig, priset jag fick på karmremsbyte vid 12000mil på en A3 var ca 8-9000kr, men bara det är ju sjukt dyrt. (inte 10,000kr som jag skrev innan) | |
| isåkare du skriver att de krävs special verktyg till m40, vilka? | |
|
Om man inte har tummen mitt i så gör man verktygen till m40 på en kvart. 1st borr med lite eltejp till att låsa svänghjulet. 1st plankbit gärna teak eller annat hårt träslag som du sågar ur efter kam. Remspänningen är många rädd för och trixar med fiskevågar o annat jox,själv har jag alltid gått på fingerkänsla,har bytt en hel del remmar genom åren utan större prob. Mvh/Micke |
|
|
citat: Varför konstrueras inte dagens motorer på samma sätt som dessa? Förlorar man prestanda eller blir det för dyrt, vad är anledningen? Nån som vet? tornet: pga att motorerna har blivit mer effektiva där avgaserna och den nya luften ska ha så kort väg som möjligt att komma antingen ut eller in. för att spara bränsle och ge mer prestanda naturligtvis. en 240 är ju inte bränslesnål eller snabb som vi alla vet.hehe men däremot pålitlig min hemsida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.