AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
767

Hjälp! kallstartsproblem

Har en bmw 320i-94 som går helt kass när den är kall, speciellt nu när det är kallt ute. Ibland startar den inte alls, måste då sätta in en cupefläkt i motorn i ca 1h (ingen motorv). Motorn startar då perfekt och går med jämn tomgång, men trycker jag på gasen så bara hostar den, får upp den till max 1500-2000 varv.

När jag sen ska köra iväg så går det inte att komma upp i mer än typ 30-40km/h... hosthosthost.....
Efter ca 10-15min körning (LÅNG TID!!) börjar bilen gå bra och går sen perfekt!!
Skulle jag stänga av bilen i typ en timme efter den blivit riktigt varm går den bra när jag startar den igen, det är bara när den är helt "genomkall" som den krånglar. Och det blir verkligen stor skillnad av cupefläkten!
Tändstiften böt jag för några dagar sen.

Vad kan det vara???

Mycket tacksam för svar!! mvh Andreas
NF
440
NFd
325im -87
Motorn får tydligen inte det extra bränsle den skall ha när
den är kall. Jag gissar att någon tempgivare är trasig.

Nisse
Hej tror som föregående skriver någon tempgivare... sen så tycker jag att du kan starta bilen och låta den gå på tomgång tills den blir ganska varm innan du drar iväg du spar motorn på det sättet..
Jag tycker att det låter som fukt. Ett lätt sätt att kolla det är om du har möjlighet att ha bilen i varmgarage över natten. Ställ in bilen när den är varmkörd, låt den stå över natten. Om den startar o går som vanligt med en gång är det antagligen fukt. En kupé fläkt i motorrummet värmer inte upp motorn ett smack, utan tar bort fukt!? Bilen startar ju inte alls ibland, men gör det efter en omgång med kupéfläkten.......

Tack!
Brukar låta den stå runt 5-10 min på tomgång innan, men verkar som man måste köra för att den ska bli riktigt varm. Går att köra utan att den hostar (vilket jag gör) men då går det som jag sa typ 30.

Fuktproblem tyckter jag låter troligt...
Köpte bilen för 2v sen med vetskap om problemet, säljaren sa att om han hade den i varmngarage så märkte han inte av problemet. Tog det me en nypa salt, men ska prova att ställa in den i ett varmgarage nu ikväll så får vi se!

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Hur kan fukten komma in i motorn?
Fukt? Tja, en del kommer i form av kondens som fälls ut när den varma motorn kallnar. En del stiger från marken och "fångas" i motorrummet. Sen hjälper ju inte en fuktig väderlek till heller så att säga ;-)

Kondens INNE i motorn påverkar sällan startegenskaperna, utan syns oftast som lite gråaktigt klägg på insidan locket på ventilkåpan. Förväxlas ofta med brusten toppackning (grå olja däremot är en annan femma). Kondensen inne i motorn fälls alltså ut när motorn kallnar. Varm luft kan nämligen ”bära” mer vatten än kall luft.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
E d därför går d ut så mkt ånga från avgasröret på morgornen när man startar motorn?
Helt rätt Burner. De varma avgaserna kyls snabbt ner och vattnet syns som ånga.
ang varmkörning av motorn på tomgång. Johan B, "Oljekungen", har den del att säga om det på sidan 2 i den tråden.

Länk

(Vette 17 hur man länkar så det får bli så här:))
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hotblack har rätt - man spar definitivt INTE motorn, och inte bränsle eller miljö heller, genom att varmköra på tomgång. Normal körning med måttligt gaspådrag och varvtal är det rätta!

Vad beträffar kallstartsproblemen är det troligaste en felande temperatursensor. Kör in till en BMW-verkstad och be dom köra en diagnos, en dålig sensor syns direkt i testutrustningen. Kostar några hundringar (billigare om du får en mek att göra det 'inofficiellt') men det är det värt att direkt hitta den felaktiga komponenten.

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.