|
|
|
|---|---|
|
Har funderat på E-klass kombi men min hustru vill ha BMW(Touring). Ska vi samsas i bil frågan får jag nog ge mig. Jag har idag ca 210 hp under huven och vill helst inte tappa för mycket resurser, kan tänka mig diesel men ett gemensamt önskemål är automat. Drar ibland släp över 1500kg. De bilar vi kollat på är 523,528,525tds och 530d. Nu till min fråga,vilken motor bör jag välja? Anledningen till att jag skriver på denna sida är rekomendationer från en BMW "fanatisk" arbetskamrat. (Det verkar vara ett bra forum.) Tack på förhand. Tools | |
|
INTE 525 TDS då det är gammal motor i ny kaross ( dock gärna 525d eller 530d) Steptronicen är ett givet val i en E39a, annars är såväl 523 som 528 goda val kanske även en 530i om pengarna räcker... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Har en bmw 530dt -99 själv som är seriellprogramerad till 220hk+450nm mycket stark att dra släp med ,skitnöjd me bilen.. | |
| Här var det snabba svar! Vad är en E39? Vad är skillnaden mellan tds och d? Är d utan turbo som bensinarna? Jag har tänkt max 150´ man vill inte ha en äldre än -97 | |
|
Pekka Power Låter intressant men håller aotomaten för det? |
|
|
"TDS" är gammal förkammar diesel medan "d" är modern common rail diesel 150 räcker gott och väl , undvik dock bilar som Pekkas då chipsade dieselar kan rasera dom fina automatlådorna.... E39 är beteckningen på 5 serien 96-03 (föregångaren heter E34 och "nya" E60/E61) att jämföra med MB W meteckningar och Opels ABCDE etc Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
tool: börja med att läsa modell guiden (ute i menyn) använd sen sök funktionen och skriv in "E39" så har du läsning om E39 för och nackdelar fram till påsk.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Har då ingen Automat, Men en manuell den håller då för det! | |
| Vet ej om automaten håller eftersom det sitter en gm låda på dom med automat.. därför köpte jag en manuell | |
|
Undvik automat till just 530d om du vill "chippa", annars kan man väl säga att den motorn är guld värd men skatten är hög, ligger på ~8.000:- om året - om du inte LB-reggar, då ligger skatten på ~2.000:- om året... Mvh |
|
| Fast om du lb-reggar går det väl inte att regga tillbaka till vanlig personbil igen? Kan vara något att tänka på bara... | |
| lb registrering innebär väl bara två personer eller? | |
| Det går att regga tillbaka fast den är lastbilsreggad,sen får ju man bara sitta två i den igentligen,fast gallret går ju ta bort,försäkringen täcker dom som sitter bak fast gallret är borttaget.sen om man åker fast utan galler blir det 600kr i böter samt ombes inom en månad.. | |
|
jag var exakt lika dan sits som dig för två månader. jag kollade på e-klass och e-39. e39 är ett bättre val, därför köpte jag det, sen är frågan om man ska köpa 525 tds eller 530d. men en sak är säker det skiljer massor i pris mellen dom motorerna klart 530d är roligare men då kostar det minst 50 friska mer än om du väljer en 525tds. jag valde 525tds e39 -97 jag är grymt nöjd med den...... mvh micke |
|
|
Mycket info och tips, jag är positivt överraskad av alla vänliga inlägg av erfarenhet. Om jag väljer en 525tds och chippar den håller automaten då? Hur mycket får jag ut? Var hittar jag info om drag vikter? |
|
|
Ge frun vad frun vill ha;-) /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Det brukar löna sig... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| talar du av erfarenhet? | |
|
Med de som du har räknat upp så skulle jag ha valt en 530d. //Schnitzer |
|
|
Jag har automat i min 525 tds e39. och har chipat den och det har inte varit några problem. nu är det 180hk i den men du kan inte jämföra det med en besin som har 180hk. dielsel motorerna har mycket bättre vrid, mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.