|
|
|
|---|---|
|
Måste nu medge att vintern varit varit underbar ned min Z4 som vintervärmare!! Körde en E 46 ci tidigare och måste medge att Z4ÀN MED HARDTOP FUNGERAR MINST LIKA BRA VINTRTID SOM E46ÀN!, klart älsklingen får en tvÄtt varje vecka ock slipper att att agera snöplog !! PS: OM TVÅ MÅNADER SLÄNGER JAG AV TAKET, LÄÄÄÄÄNGTAR! "Z4 love it" | |
|
Masten kommer att ge dig en guldstjärna vad det gäller tvättandet ! |
|
| Håller med helt. Z4 med hardtop fungerar suveränt tack vare antisladd och antispinn. | |
|
Kenta: Till våren blir det inspektion med förstoringsglas för att kolla så att vintersmutsen verkligen är helt väck ;) /Masten "Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
aye: Antispinn & Antisladd!?! Z4'an är väl helt suverän på vintern även om dessa system skulle saknas, en sportbil ligger ju klart bättre på vägen även på vintern. Det enda som talar för att ställa av är ju egentligen omvårdnad.. Fundering ang alla anti-system: Kunde ingen köra bil förräns för 5-10 år sedan när sådant trams kom in i bilarna?? De ställer egentligen bara till det genom falsk säkerhet, man kör fortare och när det väl släpper går det riktigt åt h-e.. Se bara senaste halkan i Mälardalen häromdagen, med alla ett 100-tal bilar skrotade... /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Caspar, Det underkylda regnet drabbade alla oavsett förarskicklighet. Givetvis åker dock sämre förare av först... Darwins evolutionsteori. Antisystem tycker jag också har utvecklats mer än vad som behövs. Dessa kan man lyckligtvis stänga av i Z4:n. Orsaken till alla antisystem har jag en teori om: Urusla så kallade bilförare i USA, världens största bilmarknad, och den populära metoden att skylla på andra i stället för att ta sitt eget ansvar. Det görs lämpligen med advokat (1000 st per innevånare i USA ?), och form av en stämningsansökan. Det blir dyrt i längden att pynta ut pengar till dessa bilförare. Bättre att göra bilen "barnsäker". |
|
|
Tycker utvecklingen av antispinn är bra, och tror inte nödvändigtvis att det är kopplat till dåliga amerikanska förare. Finns en och annan dålig förare även i Sverige. Däremot är utvecklingen mot att inte kunna stänga av anispinn helt, eller i värsta fall över huvudtaget, riktigt trist. |
|
|
Tycker att det är bra med hänslena på när man inte kör aktivt. Man slipper få obehagliga ofrivilliga/oförberedda sladdar. Men om det inte fanns avstängningsknapp skulle jag rycka ur säkringarna till systemet, permanent! Att det gör nytta för min del syns ju på dsc lampan som mer eller mindre lyser hela tiden när det är minsta halka ute, trots moppemotorn i kombin...... |
|
|
I regn med slitna 285 bak hade åtminstone jag gärna haft avstängningsbar antispinn på 993 ;) På min E46 tycker jag att systemet funkar helt OK, än så länge, svårt att bedöma när det ändå är så svajjiga vintermackor på. Min förra z3c gick året om, inga problem förutom att det sved i hjärtat pga snökokor och annat otrevligt. Sugen på att busa, snabbt tryck på ASC så börjar svansen vifta! Lysande :)))) mvh Anders |
|
|
Det är lite det som Beppo skriver som jag försöker få fram. "Att det gör nytta för min del syns ju på dsc lampan som mer eller mindre lyser hela tiden när det är minsta halka ute" Skulle bilen inte varit utrustad med antispinn skulle Beppo givetvis kört saktare, systemet innebär ju att man kan köra på gränsen utan att köra aktivt och jag anser att det är en fara med. Bromssträckan blir tex inte kortare med antisladd (jag är givetvis för ABS). I halkan som var skulle förare (oavsett körskicklighet) antagligen kört saktare utan DSC etc, dvs mer anpassat efter underlaget, då de märkt att det var rejält halt. Jag skulle aldrig ha fått samma 4-hjulssläpp med Z3'an som jag fick med 5'an som jag givetvis körde för fort (15km/h) pga alla anti-system. En vinterknapp som tar bort halva effekten på bilen så man inte har det överflöd av kraft som alla moderna bilar har på en vinterväg idag vore helt klart ett säkrare alternativ. Numera har BMW tyvärr tagit bort W(inter) knappen på automaterna. Hade det på Z3 2,8an och den var helt suverän på en hal vinterväg, mycket effekt togs bort (eller släpptes iallafall inte fram till hjulen) och vid alla växlingar, starter etc fördelades kraften väldigt mjukt. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Det är skönt att man har två bilar till som INTE har några hängslen, för om man skulle ha DSCn jämt skulle det nog som Caspar säger sluta olyckligt.... men i o m att man ofta kör utan så kör man dsc-bilen med samma respekt för halkan som om man kört utan dsc. Dock är det dscn (bla) som gjort att bmwn är en mkt bra vinterbil numera. Tidigare bmw bilar jag kört har varit tämligen kassa i vinterväglag. Det är kul att sladda när man VILL sladda, men för jävligt om man inte vill sladda. Dessutom gör det mer ont att köra in i ngt med sidan först än att fronta med det.... |
|
|
Caspar: Tror inte att det nödvändigtvis skulle gå långsammare. Det skulle helt säkert gå långsammare. Det går trots allt fortfarande köra lika fort. Dock är det skönt att kunna köra 20 mil utan att behöva parrera bakvagnen hela tiden. Att påstå att folk skulle köra långsammare och att det skulle vara säkrare utan antsispinn är befängt. Däremot finns det inget som slår ett set riktigt bra däck (oavsett vinter eller sommar). |
|
|
acey: Varför skulle det vara befängt att påstå en sån sak? Med alla hjälpsystem i bilen invaggas man lätt i en falsk säkerhet vilket gör att man kör fortare och litar på att bilen själv reder ut allt. /Masten "Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk www.z3roadster.net/home_sweden |
|
| Och när det går åt helv....e så går det oftast mkt fortare ut i skogen också..... | |
|
det klart att det är en fördel med antispinn samt antisladd på vintern. Den absolut största majoriteten är inte drivna bilförare och behöver olika hjälpmedel. Beträffande sommarbil så är det en annan sak:) |
|
|
Caspar: Sant, det var riktigt halt häromdagen här i västerås, tror att det var ett 40tal bilister som åkte av då eller nått? Håller faktiskt också med om att det har blivit "lite för säkert" med dessa antispin. I 245 har man då inge antisladd iaf.. bara o trycka i 1an innan kurvan sen snabbt i med 2an så mår man bra :) Hur är z3 att köra på vintern annars? tänkte mest på caben |
|
|
Acey: Håller fullt med om däcken, bra däck är det absolut bästa skyddet man kan ha... Jag håller också med om att det skulle blir bra mycket säkrare med alla system OM det inte utnyttjades till att köra fortare... Det skedde säkert fler småavåkningar med en intryckt flygel etc förr, men jag tror att det är fler värre olyckor nu... Nåja, några förstår iallafall vad jag menar med att det finns en fara även med antisladd-system. Tycker faktiskt att man märker det i trafiken också, det går bra mycket fortare numera på vintern än för 15-20 år sedan. P3r: Z3'an är helt underbar att köra på vintern. Cabben gillar dock inte salt så värst mycket, den slits fort. Därför finns HT om man vill ut i slakset. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Anledningen till att det är befängt är att i en nödsituation (oavsett torrt eller snö) så är systemen ofta skillnaden mellan liv och död. När inte ABS fanns så körde folk knappast långsammare. Inte heller innan airbagsen uppfanns. Däremot är allt ifrån dubbdäck, fyrhjulsdrift, abs, dsc, 5-stjänor-i-euroNCAP, volvo-märket osv en sorts "falsk säkerhet". Faktum är att krockar du i 90-kilometer i timmen så är risken att du omkommer otroligt hög. Däremot tror jag på en intressant utveckling när det gäller antispin. Ser man till motorsporten så har både F1 och WRC-bilarna blivit bra mycket snabbare med deras ansispinn system. Jag tror att en sportigare utveckling utav dessa system (vilken redan finns på en rad sportbilar, tex bmws M-mode av DSC) att bilarna blir snabbare än utan hjälpmedel. 2004 hade den lägsta siffran när det gäller dödsolyckor på många, många år. Då ska vi tänka på att det är fler bilar i trafiken nu än någonsin och att siffrar beror på säkrare vägar men också modernare och säkrare bilar. |
|
|
Acey: Att bilarna blir snabbare på banan tvivlar jag inte en sekund på. Vi får bara hoppas att systemen används på bästa sätt, till att öka marginalerna och inte bara hastigheterna. Skojigheten är dock större en bil utan DSC eller men avstängd sådan, det tror jag vi alla är överens om!! :-) /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.