|
|
|
|---|---|
bm 175 Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04 Toyota Hilux-10 Audi A4 2.0tdi Quattro-09 Bmw 530xd -08 |
när motorn är varm så ryker det en då det är en bmw 325i års 90 med katt.. kan det bero på att det är kalt ute ? kom gärna med tips.... MVH/Juhani BMW är best.... |
TobbeBMW |
Beror nog på att det är kallt ute, ja. Månag bilar ryker länge då genom att kondens har bildats i avgassystemet. Går bilen bra i övrigt så behöver du nog inte oroa dej. |
|
Kör en LÅNG runda( 3-5mil) med bilen och dra ut den ordentligt några gånger ska du se att den slutar ryka... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
jag tror att det är nån som har stoppat in en kebab med vitlökssås i ditt avgassystem!,sen rinner det ut lite svett från avgaserna då |
|
okej allså inget att oroa sig för? BMW är best.... |
|
min gammla 525iA touring rykte som FAN bytte lambdasonden å den sluta ryka som ett ett gammal ånglok.. BMW Williams F1 Team. |
|
heheh det var som fan skall kolla och köra ett par mil sen se om den fortfarande ryker ... men jag tackar så mycke för hjälpen:) MVH/Juhani BMW är best.... |
|
Inte min mening att göra människor ledsna men tyvärr sitter jag inne med ett allvarligt faktum: Alla bilar ryker när motorn är igång... ;) |
|
|
Westside BMW: yepp men min rök som ett ånglok vid gaspådrag så mina polare höll på att köra av vägen som låg bakom mig :P BMW Williams F1 Team. |
|
hehe det är ju klar att motorer ryker men min ryker som f#n då börjar man undra typ men det kanske inte är nåt faligt ..... MVH/Juhani BMW är best.... |
|
Blå rök = Motorn förbränner (onormalt) mycket olja, på M20 är det ofta slitna ventilskaftstätningar. Svart rök = Motorn går fett dvs. får för mycket bränsle, kan vara ex. lambdasond, slarvig chipptrimning eller fel på motorstyrningen. Vit rök = Oftast kondensvatten som förångas (inget att oroa sig över) alternativt läckande topplockspackning som gör att vatten läcker in i cylindrarna. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
jo man tackar så mycke...... det är vit rök som kommer men den drar ingen vatten så kanske inte det är nåt som är pajj eller nåt... MVH/Juhani BMW är best.... |
| jag hade samma problem. bilen vitrök riktigt MYCKE var riktigt orolig. bytte ljuddämpare för orginaldämparen låter inge vidare. sen slutade det ryka helt :) puh. skakade man på den gamla dämparen hörde man vatten skvalpa runt :) | |
|
Inte så konstigt med vattenånga: För varje liter bensin motorn förbränner, bildas det ca en liter vatten i förbränningsprocessen. I princip allt detta vatten följer med avgaser ut i avgasröret. Om det är kallt ute kan vattenångan kondenseras och bilda flytande vatten i avgassystemet. Desto större volym avgassystemet har, desto mer kondensutfällning. Desto kallare ute, desto mer kondensutfällning. Desto mer kortkörningar, där motorn och avgassystemet inte blir riktigt varmt, gör att kondenserat vatten blir kvar i avgassystemet. Generellt har de flesta moderna BMW, väldigt stor volym i avgassystemet. Positivt för flödet (liten effektförlust) och ljuddämpningen, men kan å andra sidan orsaka ganska mycket kondensvatten... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
nu har ja snokat runt här ett bra tag och de känns som om ja ska fråga engående min kärra också då.. Köpt en 2,5Liters snurra av en som bygger motorer, denne skall vara trimmad till ungefär 200hk. allt genomgånget och nytt, förutom lite runtikring grejjer som typ behållare osv.. ja tog och körde strax över 20 mil i lugnt tempo för att "köra in" motorn.. den gick hur bra som helst och funkade hur bra som helst två dagar efter det också vid lite mer gasande Igår när ja vart ute en runda då den också gått mkt bra så hostade den till en gång när ja började varva ur på fyran. efter de sen så gick tomgå¨ngen ojämnt.. liksom pendlade mellan ca 1000 varv och 1500 fram och tillbaka i jämnt tempo.. körde direkt hem och stängde av.. testade att starta nästan direkt efter igen och såg att de rök nåt ofantligt ur systemet (vit rök) stängde av igen och började bli lite orolig.. ringde å hörde lite me farsan va han trodde, men vi kom inte på nåt direkt.. började naturligtvis prata om toppackningen.. ringde sen till han som byggt motorn och han sa att topppackningen skulle omöjligt kunnat ryka.. så nu vet ja inte riktigt.. han sa att den ojämna tomgången skulle kunna vara Lb sonden pga de var den som styrde tomgångsmotorn eller nåt.. vatten i avgassystemet har ja konstaterat att de är.. körde in ett finger å de luktade inget direkt om de.. möjligtvis glykol då =) vad tros? Hoppas nån orkar läsa =) ska ut och testa en repa senare.. ska även ner till byggherren en vända på lördag nån gång |
|
| å med att topppackningen omöjligt skulle kunna ryka så menar ja självklart att den omöjligt skulle kunna gå sönder.. å inte att den skulle "ryka" :P | |
|
Om vattnet i avgasystemet luktar glykol så är det med stor sannolikhet topplockspackningen. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
| törs du säga förnamnet på den som byggt motorn ? | |
| var ute och tog en sväng nu och de gav med sig när han blivit varm och allt.. så då kanske ja inte behöver nämna några namn =)... | |
Lundqvisten |
Tror att den ojämna tomgången beror på att ventilernas spel ändrat sig när du varvade ur ordentligt, ett för tajt ventilspel minskar tomgången, ställ samtliga ventiler på 0,27mm, så ska du se att tomgången blir perfekt, att ventispelet ändrade sig kan bero på att en eller flera muttrar till exentern var dåligt dragna.(mkt vanligt) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.