|
|
|
|---|---|
|
Är det knöligt? Vad behöver demonteras? Hur justerar man spänningen på den eller sker det per automatik? Om någon har ork och lust så är det välkommet med en liten guide för att underlätta. Kikade lite snabbt under huven men p.g.a. mörkret som råder just nu var det svårt att ens se remmarna så just nu vet jag inte ens vilket som är styrservo remmen. | |
| Ingen alls som har bytt den remmen på en E34:a?? | |
|
Tjena! Jag bytte nyligen styrservoremmen på min 525 E34. Det är inte knöligt. Åk till en gör-det-själv-hall och höj upp bilen så blir det enklare plus att det är varmt där inne. Styrseroremmen sitter längst ner till höger. Skruvarna som behöver lossas är alla 13 mm. Hylsverktyg underlättar arbetet. Spänningen justeras genom att man flyttar servopumpen (tror det heter så, det högra hjulet som remmen sitter fast i) till vänster eller höger. För att slacka spänningen och därmed kunna byta remmen måste 2 skruvar skruvas ur helt och 1 bult lossas. Bulten som ska lossas sitter ovanför pumpen i en skåra med kuggar. De 2 skruvarna sitter nere till vänster om pumpen, den ena sitter bakom den andra. När detta är gjort är det bara att minska spänningen genom att flytta pumpen åt vänster, ta loss remmen, sätta på den nya och spänna åt genom att flytta pumpen åt höger och skruva åt skruvarna och bulten. Det blev väldigt mycket text. Jag ville skriva så tydligt som möjligt, jag hoppas det blev tydligt och inte helt oförståeligt. Det är möjligt att bulten i andra änden av skåran också måste lossas och att de 2 skruvarna inte behöver skruvas ur helt. Men hittar du bara de 2 bultarna och 2 skruvarna så borde det inte vara något problem. Verktyg du kan använda är blocknyckel, lednyckel och hylsnyckel, 13 mm på alla. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.