AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.600

Försäkring av import

em
15
empame
528iA -86
Stämmer det att det är dyrare att försäkra en importerad bil än en svensk såld av samma modell??
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, vissa bolag är dyrare på importbilar.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Oftast ja ( vissa bolag vägrar mer än trafik, vissa kräver att du redan är kund) som vanligt när det gäller försäkringar: du blir alltid skinnad av bolagen...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Nej bolagen tar inte extra, det får de ej enligt försäkringslagstiftningen, däremot kan de ha krav på märkta rutor, startspärr och omkodade lås.
Begär in offerter på en specifik bilmodell utan reg nr, eftersom du inte köpt den ännu.

GM och Erik, vilka bolag är dyrare på import? Ge exempel, (som inte är kompisens kompis hunds mosters ägares bil.)
Det är bra om man inte skrämmer folk med inlägg som inte stämmer. Vet man ej säkert så låt bli att svara.

Att det var prisskillnad var ett problem när importen var ny, det förbjöds innan år 2000 eftersom det hindrar varors rörelsefrihet inom EU.
IF!! jag har har svart på vitt från IF på att import bilar har 5% högre premie (2002)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Även jag har hört med IF, i slutet på januari 2004.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
em
15
empame
528iA -86
Tack för alla svar. Lönar sig nog att ringa runt lite.
Jag kollade upp endel premier för en månad sen. Åtminstone LF och Tennant har ingen skillnad mellan svenskt och import.

Gas åpå ba pojka
rsarits
LF kräver märkta rutor på BMW, AUDI och MB, de kunde dock inte tala om varför, mumlade något om högre stöldrisk, då frågade jag om en grön 530 -95 svensksåld var mindre stöldbegärlig, eftersom jag inte behöver märka den. Fick inget svar...
Märkningen kostade bara 200:- , men jag är principiellt emot att betala för saker som är omotiverade.

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Trygghansa är 700kr dyrare på en svensksåld vs. import med samma utrustning/årsm./mil . Har två offerter från dom som bekräftar detta .

Kan man ringa och få dom ändra försäkringen ?!

///MVH TONY
Kolla med "OK bilförsäkring", de ligger under Folksam.
De tog min nyimporterade E39 utan att blinka i mars 2004. Inga krav på rattkryckor o dylikt. En glad överaskning var dessutom att premien höjts med endast 9 kronor (!) nu när premieperioden skulle förnyas för 2005:-)))

/Magnus

Regn är verkligen inte roligt:Länk
Jag har varit i kontakt med LF Skåne. De säger att det inte är högre premie på importbilar, men att de överväger att införa detta. Då jag frågade om motiveringen till detta fick jag som svar att importbilar blir utsatta för skadegörelse mer än svensksålda bilar (kanske kan ha att göra med jantelagen, om man importerar en fin bil är det alltid någon snorunge som inte kan hålla händerna i styr pga avundsjuka).

Enl. LF Skåne föreligger krav på märkta rutor oavsett bilmärke (det besked jag fick iaf). Jag har tänkt att plocka hem en traktor (V70) och den vill de att jag ska märka rutorna på.

Någon som vet ett bolag som vill ge mer än trafikförsäkring för hemresan? Vet att det är svårt, men vissa har fått det, så omöjligt bör det väl inte vara?
Kolla här..

Länk

observera att 1 år efter regbesiktning så räknas alla som om de vore svensksåld.
Tänk på att maskinskadegarantin inte gäller hos alla försäkringsbolag på importbilar. Vissa bolag tar ut 3000-5000 kr mer i självrisk vid maskinskada medans andra inte gör någon skillnad alls.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.