AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
690

kondens i motor

Hej som jag skriver kan det bildas kondens i motorn när jag tittar på oljepåfylninglocket så är det som en svag vit dimma om det vore nåt allvarligare så borde det väl vara som grädde .. bytte oljan för ca 200 mil sedan.. fast iofs tycker jag att den rycker rätt kraftigt..
Tacksam för svar
Har även en annan fråga någon som vet om det finns instruktionböker till E36 på svenska
det gräddaktiga kletet på oljelocket är rätt vanligt nu när det är kallt ute! på min e30 hade jag riktigt mycket klet för ett tag sen, men det har blivit betydligt mindre nu! om du misstänker sprucken topp eller kass toppackning så är det här ett par tecken att kolla efter:

x gråblaskig olja på stickan, ev. med blåsor
x låt bilen gå på tomgång och öppna locket till expansionskärlet och lukta, luktar det avgaser? troligen bubblar det också där om ngt är trasigt, kompressionen trycks ut i kylsystemet.
x mycket vitrök med genomvarm motor, kan vara svårare att avgöra nu när det är kallare
x kylarvätskeförbrukning, om du har kass toppackning så försvinner mycket vätska snabbt

instruktionsböcker kan din bmwhandlare plocka hem till dig

MVH
Johan K
Tack för det svaret Johan K.det tar inget vaatten och värmen är ok i den
Na
14
Nappe
316i -89
kör du många kortare (under 2mil ca) sträckor blir där en del vit klet
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Och därför behöver bilar som går mest korta sträckor byta olj a oftare. Undrar om serviceindikatorn tar tillräcklig hänsyn till det??? Visst drar en kallstart mer soppa, men jag tror den belastar betydligt mer än ökningen av förbrukningen (tänker på nyare bilar som går efter antalet förbrukade liter soppa).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.