|
|
|
|---|---|
|
Kollade på modellguiden och såg att 325:an har 170hk o m3:an 195hk, vad e det som gör m3:an så mycket snabbare 0-100? E det annan utväxling eller gör 25 hk så mycket på sig? #1 | |
//Andy |
Vridet och utväxlingen är nog dom mest avgörande. Åsså är väl bilen lättare, en sexa är rätt tung. MVH //Andy |
|
Det skiljer bara ett par kilo mellan S14 och M20. M3:an är lite lättare men inte så jätte mycket. M3:an har smalare effektregister, betydligt mindre bottenvrid. Men vridet säger bara var effekten finns, så vridmoments siffrorna kan inte jämnföras förutom vid specifika varvtal men då kan man lika gärna jämnföra hk. Den har däremot en tätstegad låda med rätt lång etta och endast en växling före 100 är nödvändig jämnfört med 325:an som måste få i trean för att nå hundra. 25 hästar mer betyder trots allt 14% mer effekt... |
|
|
Men skiljer det så mycket? Gör inte 325'an 0-100 på 8 sek och M3'an på 7,5? Nu snackar vi alltså E30. Mr C |
|
|
det finns ju en version av m3:a med 215 hästar oxo då blir det ju lite mer skillnad |
|
|
och så har vi ju M3SE...238hk....en orsak till M3:ans bättre axtider är ju dess axvänligare utväxling...både i låda och klump... 7900rpm |
|
|
Mr C: enligt modellguiden ska 325:an göra 0-100 på 8,7 o M3:an 6,9.. #1 |
|
|
Sorry, 8,7 va cabben 8,3 ska det vara.. så det skiljer 1,4 sek... #1 |
|
|
Jag såg siffrorna nu, men jag är skeptisk... Har aldrig sett ett test där M3'an kommer under sju sek. Tror däremot att 325'an är lite snabbare än 8,7. Kolla Teknikens Värld länken. Dom kör M3 på 7,9 och 325 på 8,3, men dom har ju aldrig varit utrustade med blyfot. Mr C |
|
|
Jag håller med om att tiderna i modellguiden verkar lite skumma. Det skiljer nog inte riktigt så mycket. M3:an har inte en utväxling på bakaxeln som gynnar acc om man bara kollar på det, men det går så klart inte att göra eftersom lådan är helt olika utväxlad. M3:an har 3.15:1 eller liknande bak, 325i har 3,75 eller 3,91. Det betyder alltså att M3:ans hjul snurrar fortare med samma varv på kardan axeln. Däremot har M3:an, t.ex. en utväxling på 1:1 på 5:an i lådan medan 325i har 0,83(?) vilket betyder att M3:an har lägre varvtal på kardanen vid samma motor varv. Detta ger ungefär samma hastighet vid samma varvtal. Däremot har man genom att sänka bakaxel utväxlingen fått att M3:an gör ca 70km/h på 1:an istället för ca 55km/h). Genom att göra 5:an högre utväxlad har man fått mindre avstånd mellan 1:an och 5:an kunnat få tätare steg mellan samtliga växlarna för att bättre kunna utnyttja det smalare effekt registret. Ledsen för utsvävningen. |
|
//Andy |
Modellguiden stämmer inte!! Står att 323i e21 gör 0-100 på 9.1 sek, och min gör det på 8, har testat tre gånger på rad. Men BMWPower reserverar ju sig för fel så, man får ursäkta. Ha det bäst MVH //Andy |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.