|
|
|
|---|---|
|
Tja ! Jag håller på å lite halvseriöst renoverar en gammal BMW häck (633:a). Hur som helst jag tänkte kolla om de e några som har några tips på hur mna rostskyddar effektivast. Karrossen har jag kommit fram till två olika alternativ till rost skydd (där man slipat bort lacken och svetsat i nya bitar). * Zinkbaserad rostspry typ CRC zinkprimer eller Hagmanns eller liknande, är det någon som har nått erkännt bra märke av sånna att rekomendera. * Det andra alternativet jag hört tala om skulle vara en slags två komponents rostprimer som billackerarna använder, den ska visst innehålla syra så den etsar in i plåten ? Vad säger ni, finns det fler alternativ. * Vad kan man tänkas använda i hjulhus och dylikt innan man smetar på den mysiga underredsmassan ? Sen under bilen, bärarmar, stag å sånt hade jag tänkt att borsta av å sen måla på hammarlack på, funkar det verkligen att måla hammarlack på rostiga saker, slutar dom verkligen att rosta ? Alternativet är väl att blästra, och rostskydda så som på karossen men de känns lite väl överdrivet seriöst tror jag. // Anders | |
| Man kan använda Tectyl (stavas..?), som har en enorm förmåga att tränga in lite överallt och skydda mot rost. | |
TobbeBMW |
Hammarlack funkar klockrent, har kört det själv och det stoppar faktiskt rost. MEN det ska ju inte användas som rostskydd utan kör du tektyl som föregående talare has sagt :-) |
|
Tectyl direkt på ren plåt ? Man kan altså köra hammarlack på saker som man inte slipat rent och bli av med farsoten ? De vore ju inte så dumt :) // Anders |
|
|
Där du svetsat o det är ren plåt kan du spruta/pensla stålplasts ca-primer, 2k funkar kanon, typ alla billackare använder det. I hjulhusen brukar jag spruta "tjock" body som man kör m spruta t kompressorn, man kan spä den o lägga nån vända med tunn först så det kommer in överalt, sen köra m tjock som den är o spruta . Man får en ganska bra yta i hjulhusen som e lätt att hålla ren, efteresom den inte klibbar när den torkat. Sen är det bara att spruta tectyl el olja från insidan i skärmar o dyl, så håller den länge. Seastreams Garage -no compromises Länk |
|
|
Finns där ngt orginal liknande underedes massa att hitta på marknade...dvs gummimassa? zinkspray-funkar kanon..tom i spalter där man punktsvetsar! alt till zinkspray är volvos svetsprimer (endast i spalterna och i balkar) Syreetsande grundfärg...funkar kanon men du måste ha plåtrent där du målar! Hammarlack...tja inte på karosseri då du kommer att få problem med lackeringen sen (allt reser sig) Om du bara ska måla i hjulhusen så grunda med RUSTVAERN (finns hos färgtema) dock så funkar den inte med 2-k färgerna men den är tropiksäker om man lägger på ett lager 1-k lack. /Pelle |
|
|
tectyl eller ( dinol tror jag det heter) är bra att använda i balkar å hålrum . Det finns en primer som man lägger på när man har slipat plåtrent /svetsat som kryper ner i porerna i plåten , men jag vet ej vad den heter ... MVH Lars |
|
|
Det finns 1K primer som är överlackeringsbar med 2K, hör med nån som säljer billack. Hammarlack och siliconefogmassa används på hus etc, och har inget på en bil att göra. Det är sillicone i Hammarlack och ev rostskyddsmassa kommer inte att fästa. Det finns andra rostskyddande täckfärger som går att måla på stålborstad ytrost, typ bärarmar mm. Biltemas tjocka rostskydd (inte boddyn) torkar på ytan. Jag har inte lyckats hitta typ orginal plastmassa som man sprutar, men man kan pensla Hagmans karosserikitt på burk eller förtunna den och spruta med boddy spruta. Ju nogranare grund och färg man har under tjockt rostskydd, desto bättre håller det, att lägga tjockt rostskydd på ren plåt är som ett våt-varmt omslag. |
|
|
Jag rekomenderar dig att du först använder svetsprimer mellan plåtarna när du svetsar. Sen tar du rostskyssdsfärg och penslar på utsidan. Sen på med body tunna jämna lager i hjulhusen vill du göra den riktigt seriöst så penslar du på svåra ställen så du kommer åt överallt. Inne i sparklådor och hålrum in med tunnflytande rostskyddsmedel är det dåligt med dräneringshål så borrar du och pluggar sen. Ha ordentligt med tunnflytande. Det är så här jag har lärt mig går plåtutbildning i enköping. P.S Satsa på ett bra märke plasticpadding, hagmans osv hagmans är relativt billiga och finns på micro,autoexperten,mekonomen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.