AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.365

Hur känsliga är PDC-sensorer?

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Tvättade bilen i gör-det-självhallen på OK idag. Tyckte sedan att det pep från PDC:n lite obefogat efteråt.Hur som helst så brydde jag mig inte mer om detta, utan for i väg för att handla. På parkeringen finns det en massa stolpar och träd som man får akta sig för. Jag backade in i en lucka och det lät "pip-pip-pip" precis så som det gör när man har 50 cm kvar, sen sa det bonk, dvs. innan pipet hade övergått i ett konstant pipande! ,(jag vet att man inte helt skall förlita sig helt på systemet, så kommentarer om detta undanbedes) Jag hade backat in med kofångaren i en stolpe:-( Farten var väldigt låg, så det blev inte någon synlig skada på kofångaren, träffen var precis mellan 2 st sensorer. Men efter det, så fungerar inte den bakre varningen alls, det piper inte längre. Jag har nu 2 st frågor. 1.I instruktionsboken står det att man inte skall använda högtryck med varm ånga för nära sensorerna, det gjorde jag inte, utan det var kallt vatten. Tror ni att man ändå kan störa sensorerna med mitt förfarande? 2. Tror ni att sensorerna är stötkänsliga även om det inte handlar om en direktträff och farten är väldigt låg?
/Anders
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Mina sensorer verkar gjorda av pansarplåt och har kalrar mindre korakcar och annat våld utan problem. Det enda jag itnte utsatt dem för alls är spolning med högttryck. Kan ju vara så enkelt att det kommit in vatten i dem och att de fungerar igen när de väl torkat.

Mvh Björn
s-
142
s-w
330iA Touring -02
Om sensorerna inte fungerar så du väl få en lång ihållande ton som låter hela tiden. Så blir det i alla fall när dom är nerisade eller det sitter en dragkrok på. Gäller i och för sig min e46.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Har precis varit till BMW och beställt tid för detta. Killen där sa samma sak, att det låter en ihållande ton(och att något mellanting inte borde förekomma). Men borde inte vatten i systemet kunna störa på någe vis, så att systemet luras att tro att ett hinder är längre bort än vad det är.

Jag vet att det har med ultraljud att göra, men om man kan lura det är jag osäker på, men det verkar så i mitt fall.

Ett tag ångrade jag lite att jag valde PDC, tyckte det verkade lite onödigt med tanke på att bilen är relativt lättparkerad.Men nu känner jag mig handikappad utan, så det är nog ett rätt bekvämt tillbehör ändå.
/A
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Sigdarve:
Skulle vara kul och höra om det har löst sig.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
BMW bytte ut sensorn utan att protestera. De hade inte hört talas om att vatten skulle kunna störa systemet. Nu känns det tryggt att backa igen.
/A
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Mina piper hur de vill verkar det som. Enlåååång ton trots att det inte finns nåt inom 50 mil och ibland funkar det riktigt bra.
Kan de få spelet när dragkroken sitter på?
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Okej, låter bra det.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Jag litar inte på sånt där...öppna dörren & titta bakåt, det enda säkra för att undvika kontaktnavigering...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Litar blint (nästan) på PDCn. Snopet den dagen den inte funkar :)
du kanske backade lite för fort så inte pdc:n hann med, detta hände mig när jag råkade backa in i en bil.
äger dock ingen bmw men dom borde fungera ungefär likadant förmodar jag.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
acey: hehe.. håller med dig.. litar nog oxå för mycket på saken :)
ibland när man tvättat eller om de regnat så kan den få lite spel om nån droppe eller så sitter på sensoren.. har som vana att torka av dom efter regn o så..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.