|
|
|
|---|---|
|
Efter uppstart kom jag 100m så la servo av och laddlampan började lysa, gick ur och tittade remmen var hel men rörde sig inte. När motorn stängts av gick det lätt att vrida runt alltihopa (generator, v-pum. kompressor, fläkt. Bogserade hem och tog loss spännaren men den kräver 30-40kg för att få ihop och det är väl ok? vad kan det då vara? Nån som, har letat efter inlägg på forumet men ej hittat liknande problem Thomas | |
|
Kolla hur remmen ser ut, om den är rutten och sprucken eller glaserad. Annars låter det som ett lustigt fenomen. Anm. Drivremmar har vi på (snö)skotrar... |
|
|
Låter som den drivande remskivan är loss på vevaxeln, dvs kilen är nog avsliten osv. FP |
|
| Remmen är ok, men blir nog bytt iallafall, tror oxå på att någon kil har gått. se länk Länk återkommer när jag fått klart vad det var. | |
|
D borde man ganska lätt kunna se om den drivande remskivan går runt eller inte om man drar runt motorn på starten ett par varv. Tag lös slangen från mappsensorn så startar den inte. Sen funderar jag på en sak. Har för mig att jag har läst nånstans på forumet att om bulten som håller remskivan på vevaxeln lossnar, så är det nånting till drivningen av oljepumpen som kan gå sönder / bli skadat. Fick aldrig klart för mig vad exakt som händer eller hur det ser ut. Nån som vet nått om detta, eller har jag drömt??? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Fasiken... Tänk om M535i:ans problem sökt sig till våra kära bilar..! Grrr! Jag har skådat vevskivor de har svetsats fast... Hahha. |
|
|
Problemet löst, visade sig att bulten som håller det hela på plats var lös (den som benämns hex bolt nr 05 Länk jag hade dock inte brickan 06). Ut med bulten på med gängsäkring dra fast utav bara h... å sen var det bara att köra. Tråden stäng. Diesel forever |
|
|
Pos 10 finns då, hel och fin? FP |
|
| Troligen eftersom motorn gick runt när jag spände bulten, men jag kollade inte. Lusten fanns liksom inte en fredag fm. | |
|
OK, motorn går ju alltid runt, frågan är kanske mera hur länge remskivan med tillhörande hjälpaggregat följer med? Funderar lite på kedjehjulet osv innanför remskivan, är väl för kamaxeldrivningen? Jag skulle utan tvekan vara rätt bekymrad för att detta är i bra skick, men å andra sidan är jag inte helt insatt i konstruktionen. FP |
|
| Enligt BMW verkstaden så skulle inte någonting fungerat om inte kilen funnits på plats, alltså bara spänna bulten och köra vidare.//T | |
|
Så måste det vara ja. Troligen låser kilen kedjehjulet till vevaxeln, möjligen konisk yta också, och sen måste det vara nån slags tappar eller nåt som låser remskivan till detta. Enbart centrumbult och friktion kan det ju inte vara. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.