AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
794

Fylla på olja uppifrån i växlellåda E30

Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Undrar om det finns något alternativ till att skruva upp oljepåfyllningspluggen i växellådan för att hälla i ny olja? Min övre plugg sitter som berget! Kan man hälla i olja från typ växelspaken? Antar att detta är en riktigt korkad fråga, men alla är vi idioter till en början! Hoppas någon kan ha förbarmande över mig.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! Jag brukar dra slang intill avgasröret upp till motorrummet,ungefär där batteriet sitter...sen en liten tratt på slangen sen är det bara pyttsa i så sakteliga. Om du har tillgång så värma gärna upp oljan med en värmepistol.
Ang pluggen så är det lite knepigt,jag har köp en sexkanttapp på Biltema så att jag kan använda en ringnyckel i ena ändan.

Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Problemet är att jag inte får loss den övre pluggen. Har provat med insexgrejen, men pluggen sitter som vore den svetsad, den rör sig inte en millimeter! Funderar därför på om det finns andra vägar in i växellådan där man kan fylla på? Tänkte att man kanske kan ta bort växelspaksdamasken och på något sätt låta oljan rinna ner i lådan. Eller det finns kanske en massa packningar och grejer i vägen som gör att det inte går?
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Vad jag vet så finns det bara det sättet. På ovansidan sitter bara en "kåpa" för luftning. Där kan man väl eventuellt trycka i olja, vet ej någon som provat. Men du kommer inte åt den ovanifrån heller. Länkaget går bara in i lådan genom en packbox så det går inte heller. Allt lossnar till slut om man bara drar tillräckligt hårt. Det finns ingen risk att du drar sönder pluggen om du har köpt en bra insextapp. Då kan du dra på ett halvmetersrör å dra tills du blir blå.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Precis. Värm pluggen med gas innan. Låt den svalna, och dra sedan med ett rejält krafthandtag. Den kommer att lossna...

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
parolof
Se till att "insexgrejen" bottnar ordentligt innan du tar i för kung och fosterland, ta en mejsel el. dyl och skrapa helt rent, dra åt rätt håll också;-)
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Ska prova hävstångseffekten.

Eller som Archimedes sa: ”Med en tillräckligt lång hävstång skulle jag ensam kunna flytta jorden”. Innebär ju att en j-a oljeplugg borde gå att lossa!
Som "parolof" säger, dra åt rätt håll! Det är lätt att bli förvirrad när man ligger där under bilen och allt är åt fel håll :-) Fråga mig, jag vet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.