AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
982

4 förstörda alufälgar! Undar hur det går?

Ni
37
Nicke666
325iA -93
Dagen innan nyårsafton, dvs 30 dec, körde jag ner i ett stort hål som Västerås kommun grävt. Hålet tog upp nästan hela höger körfält och var inte utmärkt alls! Ingen skylt eller kon. Inget!
Vägen är en kraftigt trafikerad 50km/h väg.

Då jag lät en däckfirma undersöka hjulen så såg vi snart att samtliga hjul var kraftigt demolerade på insidan av fälgen. 2st var "ej körbara men risk för totalhaveri" enligt firman.
Fälgarna är/var 17" ATP med lågprofildäck.

När bilen for ner i hålet gick bilen över i nåt nödläge!?
Innerbelysningen och varningsblinkers gick på. Centrallåset verkade också skumt då jag skulle till att låsa.
Tur att jag inte har airbags för då hade väl de lös ut?!!

Ska nu slåss med kommunen + försäkringsbolagen om vem av dem som ska ersätta allt (kommunen verkade ta på sig ansvaret)

Återkommer med info.

(bilen är en 325 -93)

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Snyft.. kan jag bara säga! Jag hade inte hoppats så mkt på varken kommunen eller försäkringsbolaget. Undersökningen kan ta hur lång tid som helst mm

köp "nya" fälgar samt kolla spindelled, länkarmar, fjäddringar o servon..
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Det e kanske tom bättre om du vänder dig till försäkringsforumet-där kan man få lite bättre hjälp, kanske

www.autopower.se/forum/forum.asp?id=12
Ni
37
Nicke666
325iA -93
Bumer:

Ja, kanske det. Ville inte direkt ha något svar, bara sprida lite info som kan vara nyttig för andra att veta.

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
d e bra d!!
Ni
37
Nicke666
325iA -93
Nu har "domen" fallit!

Först försökte kommungubben att få mig att acceptera 0kr i ersättning. Då hotade jag med en anmälan "framkallande av fara för annan".

1 vecka senare kom en utbetalningsavi med posten :-)

Man ska f*n hålla på sin rätt i alla lägen och inte ge upp!!!

ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
Hur mkt betalade dem ut om man får fråga? :)
Ni
37
Nicke666
325iA -93
Nypris för fälgarna ca 9500:-

Åldersavdrag 5år = 40%

Ca 5700:- fick jag ut. Dessutom 150kr i milersättning till & från verkstad.

Visa användare
32
Fahrenheit
320Im E30
jag har faktiskt också kört in i ett sånt hål förra veckan, min bil e duktigt sänkt så det tog i hårt:(
O nu när jag svänger max till vänster knackar det till o så..riktigt förbannad på de äckliga vägarna.
Vet nån om jag kan få nån ersättning på det, o vem skulle jag kontakta isåfall???

Thx

Why walk when u can drive
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För ett antal år sedan när jag hade en 328:a som var något sänkt så skulle jag köra in på en liten parkering i Lund där dom höll på att bygga ett farthinder vid infarten. Problemet var att dom var klara med farhindret men hade ännu inte asfalterat på ena sidan av farhindret. När jag körde ut från denna parkering så skrapade det i ganska duktigt och väl ute på normal väg så hördes ett konstant skrapljud. Kollade under bilen och såg att någon form att plastkåpa under bilen slitits loss i framkant och låg i marken. Ringde Gatukontoret i Lund och dom bad mig komma in för en besiktning av skadan. Dom hissade upp bilen och konstaterade vad som var skadat. Bad mig köra in till valfri BMW-verkstad för att få det lagat och att verkstaden skulle fakturera kostnaden direkt till kommunen. Allt löste sig smidigt även som jag fick vara av med bilen en dag.

___
BMWCS #5157
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
om en sån grej händer så SKA kommunen stå för reparation.

och så verkar det ju vara i detta fall.

Är en skylt bara en anvisning av vad man bör göra?!
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
nån som vet vart man kan få tag på ny priser på äldre fälgar. då ja har en uppsättning Borbet A 16x9" som nu är ine på en smärre uppfräschning o kommer använda dom flitigt dena sesången så ja vill veta vad man kan få för ersättning. dom e ju inte ALLT för vanliga till E30 nu längre, så vill inte få dom inlösta.

mvh Erik JAkobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
ingen som vet vad dom kostade när dom var nya?

mvh Erik Jakobson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.