AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.668

Att meka själv

Många frågor ställs här på forumet om hur man utför vissa reparationer. Byta termostat, bussningar dämpare och annat.

Verkar vara få som vet om att en Haynes reparationshandbok kostar 200 spänn på tex Biltema.

Det är väldigt bra att ha en sån. Jag köper alltid rephandbok till de bilar jag äger, skulle inte våta göra några större ingrepp om jag inte hade en sån, trots att jag anser mig själv rätt van att fixa på bilar och motorer.
Ibland ska saker och ting ske i rätt ordning och det är inte alltid lätt att inse hur det ska vara utan boken.

Så, seså! Iväg och köp rephandböckerna nu, alla som mekar själv! :)

----
Projekt Ascona B: Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Inget nytt under solen, förresten bl.a. byte av bakvansbussning står inte med i Haynes, varken för E30 eller E34/E32g om jag minns rätt.

Man måste våga lite äventyr också, finns det nåt ballare än att starta en motor som man inte säkert vet att man ställt rätt på kamdrevet?

Men jag håller med till viss del, köp boken, det är ett bra komplement.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
FD-Ormen: Ja,jag kan räkna upp en hel del saker som är ballare!

I övrigt är det ett utmärkt tips att skaffa rep-handbok,där står bl.a åtdragningsmoment...bara en sån sak!
Sa
90
Samid
318i -89
Att denna Haynes reparationshandbok är så underbart är väl lite å ta i. Tycker faktiskt att den är helt kass. köpte den för att ha den som komp. när man mekar, har inte haft nån nytta av den.

Det står i boken hur man ska gå tillväga när man byta tändstift!!

Den är ju plastad när man köper den, så att man inte kan öppna å bläddra i den å se hur kass den är.
Köp inte tycker jag.

om det ändå finns nån som vill köpa den, så rabatera jag ut min för halva priset, 100:-, Göteborg/Hisingen
tja, visst den är inte lika bra som Bentley, inte lika dyr heller.

Vad menar du med att det står hur man byter tändstift? Gör det nåt?

Det som ingår är alla moment, alla toleranser i motorn, vevlager, ramlager, kolvar. Det står hur man plockar isär och ihop hela motorn, och en massa annat.

Visst saknas vissa delar, men det finns mycket i den ändå.
Sa
90
Samid
318i -89
Boken passar inte mig iaf, en medelbra självmekare.

jag är inte så bra så att jag kan plocka isär en motor genom bara att titta i boken. För svårt.

Att byta tändstift kan jag redan, För lätt.

Men det finns en massa vanliga och medelsvåra problem som det inte står nåt om.
Håller med Samid många Haynes böcker är dumma på så vis att mycket tid och plats ägnas åt t.ex byta tändstift samt hur man byter ramlager på en V12a men inget där emellan av den karaktären som man vanligen vill veta t.ex. hur man tar av en dörrsida eller kommer åt inne i instrumentbrädan etc etc etc

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
I min Haynes-bok (e36) finns det en sida med bilder och text som talar om hur man tar bort dörrsidorna.

Men dom verkar ha lite blandad kvalitet, det håller jag med om. Min Ascona/Manta B-bok är lysande, där står i princip allt.

Varför jag startade denna tråd var för att jag tycker jag sett så många "hur hårt ska ja dra topplocket", "var sitter termostaten" och sådana frågor. Sån't som står i boken...
Visa användare
65
360
audi a4 qutro 1.8 t
jag rekomenderar alla att köpa bentlys rep hand bok står väldigt mycket i den å många bra ilustrationer

bmw forewer
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
finns bentlys bok på svenska?
vart får man tag på den?

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
parolof
Länk
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
tackar

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.