AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
657

Effektsteg e39

bm
23
bmwbeemer
M535i -86
528ia -86
Hej!

Farsan har problem med kupefläkten på en 523:a -96.

Det kommer knappt någon luft in i kupen oavsett inställning.(Precis att man känner med handen att det blåser) Men i bland kan den hoppa i gång och fungera normalt.

Jag har läst inlägg här på forumet och det verkar ju som att effektsteget är ett troligt problem.

Men farsan har varit på verkstaden med bilen och påpekat att fläkten är kass. Då tog de tryckluft och blåste rent i de två gallren som sitter framför växelspaken på panelen. Detta har dock inte hjälpt.

När farsan senare ringde till verkstaden sa en kille där att han skulle göra ett test: Att hålla en pappersbit framför de båda gallrena för att se om den sugs fast eller inte.

TEstet gjordes med resultatet att det vänstra gallret hade ett sug som höll pappersbiten fast. På högra sidan däremot fanns det inget sug överhuvudtaget.

Så nu vill jag veta vad det är man får svar på när man gör detta test. Och om effektsteget kan orsaka detta.

Tacksam för hjälp! Det är kallt...

Verkstaden blandar tydligen ihop sensorfläkten som känner av kupétempen med fläkten som blåser in ytterluften. Helt olika saker, frågan är om man skulle lita på den verkstaden? Hur är det, låter det som om fläkten varvar upp som tidigare när man trycket max på panelen? Isf är säkert kupéluftfiltrena igensatta, om det inte blåser. Om inte fläkten varvar upp så är det sannolikt effektsteget som bör bytas. Mera sällsynt är att själva klimamodulen är defekt och inte skickar styrsignal till effektsteget.

FP
bm
23
bmwbeemer
M535i -86
528ia -86
Tack för svaret!

Bilen har nya kupefilter...så det är inte problemet. Det är kanske effektsteget iaf.

Jag har inte tänkt på hur fläkten varvar upp och bilen är borta i några dagar nu så jag kan inte testa. Men jag har för mig att det flåsar klart mer vid de tillfällen den hoppar i gång på full fart.

Men är det inte fel på sensorfläkten när de olika sidorna beter sig olika? Eller hur funkar sensorfläkten?

/Bmwbeemer
Sensorfläkten suger in kupéluften genom de små hålen nertill på klimapanelen och mäter tempen på luften, detta styr sedan lite förenklat värmeventiler och/eller luftkylningen så kupén får den inställda tempen. Mest vanligt när tempen inte fungerar på ena sidan är säkert kärvande värmeventiler.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.