AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
46.755

BMW 850/850csi

Sida 3 av 7
850 CSI vs 850 Ci vs 840 Ci

Hade valt
1. 850 CSI
2. 840 Ci (Har bättre väghållning & bensin förbrukning, är ovanligare & nästan lika snabb i prestanda.)
3. 850 Ci (prestanda 0-100km/h = 7.4sek. Aut. "6.8sek. Man.", toppfart 250 el. begränsad.)

Länk till E31:
Länk

BMW 850 Year-to-Year Changes

1992 BMW 8-Series: A gearshift interlock was among the few changes to BMW's high-level 2+2 coupe in its second season, to prevent the automatic transmission from shifting out of park unless the brake pedal was applied. BMW's optional Electronic Damping Control gained a more pronounced differentiation between its Comfort and Sport modes. Pressing the end of the wiper and turn-signal stalks now allowed the driver to scroll through the cellular phone's stored numbers, place a call, or end a call.
1993 BMW 8-Series: BMW renamed its 2+2 coupe the 850Ci, thus emphasizing its coupe body style. A passenger-side airbag joined the original driver's airbag, and the cabin gained maple trim. Rear seatbacks now split and folded, and contained a new trunk pass-through. Either a 6-speed manual transmission or a 4-speed automatic could be installed.

1994 BMW 8-Series: A new V8 model, named 840Ci, joined this lineup this year. It used the same 282-horsepower, 4.0-liter V8 engine as the 740i/iL sedan, driving a 5-speed automatic transmission. Also new was a limited-edition 12-cylinder model, called 850CSi, fitted with a 372-horsepower, 5.6-liter V12. That one came with a 6-speed gearbox, sport suspension, lower ride height, and 17-inch tires. Only a 4-speed automatic transmission was available in this year's 850Ci coupe, which added such standard features as interior wood trim, a remote control antitheft alarm, front center armrest, and 250-watt stereo system.

1995 BMW 8-Series: As the 1995 model year began, the 840Ci was the only model to reach dealerships, essentially unchanged. Later, only a few 840Ci and 850CSi coupes arrived for sale. The regular V12 engine for the 850Ci grew in size, to 5.4 liters and a 322-horsepower rating.

1996 BMW 8-Series: The high-performance 850CSi coupe was gone, leaving only the 840Ci and 850Ci. The 840Ci got a new 4.4-liter V8 engine when production began early in 1996. Servotronic variable-assist power steering was standard on both models. Maple interior trim, already in the 850Ci, was added to the 840Ci's interior. Electronic Damping Control, adjusting suspension firmness based on how the car was driven, was standard on the 850Ci and a new option for the 840Ci.

1997 BMW 8-Series: Final versions of BMW's biggest coupe went on sale in summer 1996, showing no significant change.

Länk: Länk
Vilken man än väljer av E31 så är det en riktigt fin bil även idag.

840 Ci & 850 Ci är nästan likvärdiga i prestanda.

Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Tack för tipset med oljan...
Jag visste inte det, så det skrev jag snabbt upp i filen för skötsel.

Hade ingen aning om att 840Ci var ovanligare än CSi:n även om inte det kommer att påverka mitt beslut helt. Jag vill ju ha en 12:a så jag kommer bara att titta på 850 modellerna, och Alpina-modellen (om jag har råd med en sån).

Ska hoppas att det finns något av det ute på marknaden i Maj, när jag har tillräkligt med pengar...

-= BMW! Do I need to say more? =-
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Emelie>>>Helt rätta funderingar/önskemål...Om jag någon gång ska köpa en riktig?!? bil.så ligger 850CSi otroligt rätt till...Just nu fattas det trovärdiga argument från min sida,främst ekonomiska ;)

Mvh Janne.
"Hade ingen aning om att 840Ci var ovanligare än CSi:n"
840 Ci är ovanligare än 850 Ci ej 850 CSi.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tycker väldigt mycket om 850 CSI. Funderar på att köpa en sån längre fram i tiden, men jag tycker inte så mycket om insidan. Om jag inte missminner mig så är bl.a. hastighetsmätaren annorlunda jämfört med E34 och E32 som jag tycker har det klassiska BMW-stuket. Kan ju vara en vanesak i och för sig. Är fruktansvärt sugen på en till M5 3,8. Vore kul att ha två stycken. Just 3,8:an har jag verkligen blir kär i!!!

//Schnitzer

Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Fast du skrev så här "840 Ci (Har bättre väghållning & bensin förbrukning, är ``ovanligare´´ & nästan lika snabb i prestanda.)"

Så jag tolkade det som så. Inte för att det spelar så stor roll... =)

Precis det argumentet håller jag på att jobba på, det är ju inte den mest försvarbara bilen ekonomiskt sett. Absolut inte

Jag har ju bara sett insidan på billd ännu, men jag är över förtjust, jag gillar det jag ser. Jag funderade först på en M5 3.8 men dom jag tittade på var verkligen hårt körda, och det fanns förvånandsvärt lite m5:or som endast var sommarkörda då jag tittade. Många har eller har haft en M5 också...
Men det är ju en enormt rolig bil. Fast det är få BMW som jag kört som inte är en rolig/bra bil. Skulle vara den gamla 518i (E28) från 84 som jag körde en gång då =)

Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Jag och många med mej anser att 850 är den snyggaste bil som BMW tillverkat. Jag tycker absolut du skall satsa på CSI:n. Jag ringde på en annons på en CSI mest för skojs skull.Det var ganska långt hemifrån men han sa han ville komma hem till mig o visa den o jag sa OK. När jag provkört den var jag helt såld. Tidigare hade jag provkört någon vanlig 850 men inte blivit så imponerad. Jag tror du kan få en hyfsad CSI betydligt under 200. Jag träffade en förra året som hade en CSI till salu för 120. Den hade i.o.f.s. gått runt 20 tusen mil men i alla fall. Jag pratade med honom någon månad senare, då hade han inte sålt den men sa att han ångrat sig och inte tänkte sälja den längre. Själv gav jag en bit under 200 för min -93 för 4 år sedan. Om du inte kör så många mil per år och har en annan bruksbil kan du skaffa dig en antusiastförsäkring. T.ex via BMW-klubben eller direkt hos länsförsäkringar. Då behöver du inte betala mer än ca 1800kr/helår. Rent mekaniskt är den enklare än M5 och därför billigare både att serva och reparera.

Kör så det ryker
Be
18
Becker DTM
Till förfogande:
540iA (M-fahrwerk) -93
850CiA (M73) -95
Efter att ha tagit del av det som skrivits i denna tråd känner jag för att dela med mig av mina erfarenheter kring E31, V8or och V12or.
Nyligen kom en 850Ci med M73-motorn, dvs 326-hästarstolvan, i familjen ägo och man skulle väl kunna säga att den gjort ett visst intryck :) Nu ska påpekas att jag inte haft nöjet att bekanta mig med 840. Däremot har jag flera års erfarenhet av 4-litersåttan (M60) i E34 540, med vikt och prestanda snarlika en M60-försedd 840.
Jag vill betona att skillnaderna mellan dessa båda motorer är markant, främst i karaktär, men även prestandamässigt.
Båda motorerna är härliga. M60 är livlig, rivig och har skönt klös på toppen. Den kräver varv för att ge sitt bästa och vaknar inte på allvar förrän bortåt 4000 rpm, och då bär det av.
M73 är väldigt mjuk och harmonisk, med silkeslen gång, men kraftutvecklingen från lågvarv o nästan hela vägen till rödmarkeringen är brutal på ett sätt som V8an inte riktigt kan matcha. Fullgasacceleration från lägre hastigheter är berusande, vridet och tonerna från V12an är något mycket speciellt... :)
Jag vill inte ta ställning för eller emot något av dessa motoralternativ, utan bara betona skillnaderna mellan dem. Hur 5-literstolvan (M70) är kan jag inte uttala mig om, men jag kan konstatera att M73ans råstyrka och E31ans karaktär som autobahncruiser är en mycket njutbar kombination!

Licht an?
Visa användare
84
325CSi
745i -02
Tjena.
Har en 850CSi -94 som jag köpte för 2 år sedan.
Hade gått 18'700 mil och kostade mej då 168'000:-
Ångrar mej inte en sekund...

Det är lätt den suveränaste bil jag nånsin kört (och jag har kört många... är ju mekare av fina kraftfulla tyska bilar ;-)
Okej, det är ju lite problem med framvagnen, men å andra sidan, vilka tunga, motorstarka bilar har inte det...

Just den härliga 6-växlade lådan till denna motorn är en underbar kombination. Fast det räcker i.o.f.s. att dra tvåan lite så har man passerat svensk maxfart, hehe.

Man kan bara inte jämföra en vanlig 850 Ci med en CSi.
Skillnaden är natt och dag, så hitta dej en fin CSi och njut......
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Tack!

Precis sånt jag ville höra =)
Ska själv åka å provköra en Csi nu om någon vecka så det lär bli mycket spännande. Blir förmodligen ännu mer intresserad, och fastnaglad vid bilen =)
Jag hoppas kunna hitta en 94 eller nyare, för jar har hört att dom bytt en del bussningar och sådant till det året, tidigare fanns det väl risk att dom kunde krakelera (vittra sönder) Och helst inte mer än 16000, med sådan grundtankar blir det inte den första billigaste. Men kanske inte finns tillfälle att välja och vraka lika mycket, dom är ju trots allt inte så super vanliga... Och dom flesta ägare jag pratat med skulle ALDRIG sälja just sin pärla...

Jag funderar på att behålla min 525:a som bruksbil, jag är trots allt väldigt, väldigt förtjust i den, inte för att den är speciellt snabb eller något riktigt puts objekt, men "han" och jag har en riktigt bra "band" (haha nu tror ni jag är tokig, men jag ser den som ett levande ting, bilfanatiker i fingerspetsen)

Så det skulle funka med enusiast försäkring. Och man ska ju börja samlingen i tid... Finge jag välja skulle jag ha ett garage fullt av alla tänkbara BMW...

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Funderade på en 850Ci som "vinterbil" men tycker priserna som det talas om här verkar lite märkliga. Jag tror att marknaden på 850Ci är helt sval. Ex: en 93:a med 16k mil på mätaren här i stan. Stod 150 tusen på lappen. Gick in och pratade i 10 min med säljaren, hans kommentar, 100 om du skriver på kontrakt idag. Har varit med om åtskilliga liknande händelser. Att privatpersoner försökt sälja dem länge och är lite "desperata". Alltså det pris som står i annonsen är sällan det priset bilen säljs för verkar det som. Har kollat på drygt 10 850Ci och kan inte tänka mig att alla är vrak som jag kollat på. Däremot är CSI:n betydligt mer entusiast bil, som är väldigt åtråvärd så inte helt säker att resonemanget stämmer in på den.

Garage fullt av BMW vill vi alla ha =)

/// Viktor

Mer mos till folket
Lu
59
LuKKuS
850iA -91
Emelie, bilen är perfekt för en student! =) (Som jag själv)

Men man måste allt ha extra jobb om man ska klara av driftkostanderna (bensin + skatt + försäkring).

Bensin 1.5-2.0 liter/mil
Skatt ca. 2500 kr /år
Helförsäkring från 8000kr/år

Reservdelar köper du från skroten.

Jag köpte min bil billigt i höstas. Hade en massa "el-fel", typ lampor o grejjer som inte funka. Men det är lättfixat! För bilarna är rostfria och fina, det jag behövt göra är att plocka isär och sedan trycka ihop kontakter som hoppat ur.

Krävs också att man har tid och viljan att lära sig mecka, för att lämna in bilen på verkstad kostar ofantliga summor.

Mvh
Paul

Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Ni ska alltså ha csi, och är studenter...
Tänkte ni skuldsätta er för livet?;-)
Å då tänker jag främst på driften, reservdelar å service...

Tänk att vara student, kort efter köpet hör man hur det börjar låta tokigt under huven...

Inte jag som bestämmer men jag hade nog avvaktat...
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Nej jag är absolut ingen student... Jag har ett fast bra jobb med en okej lön. Och detta är inget jag gör i en handvändning. Jag söker ett fint exemplar som jag planerar ha ett bra tag framöver.
Jag har kollat upp fakta och priser och en hel del annat, innför köpet.

Och sparat! I ett par år har jag sparat, och jag kommer få ett tillskott p.g.a ett skadestånd jag ska få utbetalt till sommaren.

Men du Lukkus? Dina siffor låter väldigt konstiga. 8000 för en helförsäkring? Dom jag kollat på ligger på 25-29 tusen helförsäkring/hela året så typ hälften för sommarhalvåret.

Att meka är inga problem, det gör jag en del och gärna med min bil, även om jag inte är någon stjärna än så lär jag mig så mycket jag kan. Det är så roligt. Men jag söker inte en bil med problem från början. Utan det får bli om det kommer.

Du har helt rätt ViccoA det finns många i bra pris tidigare än -94a. Har kollat upp det en del. Och vet nu säkert att dom bytte en del delar i motorn vid 94:a. Vilket gör att det är en bättre fungernade och mindre elektroniskt krånglig motor i de senare modellerna. Och därför ligger dom som är gjorda efteråt i de prisklasser som vi pratar om.

Har också bestämt mig för att behålla min gamla bil, som sann BMW-entusiast så har jag inte hjärta att göra mig av med den. + att jag älskar den bilen, "vi" har varit med om mycket... Har kollat med en kille jag känner på Länsförsäkringar om olika försäkringar och han hade en del riktigt bra förslag...

Den här kanske? Vattnas i min mun iallafall.

Länk
bmw 850 b12 5.0

ska det åkas ska det låtas 2 som 4 hjul
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Rätt ska vara rätt:

Problemen som 850i hade gällde årsmodeller 90-92.
Det var när modellen kom som 850 Ci 1993 som bmw fick ordning på detta.
850 CSi har aldrig varit sämre av någon årsmodell.
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Okej. Då var det jag hörde fel, men det var ett flertal personer jag frågat som sagt just så till mig. Skönt att veta att man kan köpa vilken som. Då kan man ju titta på fina exemplar av tidigare CSi: modeller med. Önskningen är att den inte ska ha gått allt för långt. Samt endast vara sommarkörd alternativt inte gått på saltade vägar.

Det håller jag helt med om marrior! Vilken bil! MUMS!
Om den finns kvar när jag har fått slanten från skadeståndet så kan det mycket väl vara min nya bil! =)

Skrapar många trisslotter nuförtiden :D

ska det åkas ska det låtas 2 som 4 hjul
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Jag spelar sällan, jag sparar däremot 5000 eller mer varje månad. Tidigare har jag iofs inte sparat lika mycket. Men det börjar närma sig nu och det jobbet jag har nu ger mig möjlighet att spara mycket mer än innan, och ändå få mer över...
Så möjligheten att kunna köpa en sån här bil finns inom räckhåll.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.