AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
46.754

BMW 850/850csi

Sida 1 av 7
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Till sommaren ska jag förverkliga min dröm, att köpa en BMW 850, alternativt en 850csi.

Jag skulle gärna vilja att ni som har/har haft någon av dom berättar lite om dom, vad ni tyckte, om ni hade mycket eller lite problem.

Jag har läst en hel del guider i massor av tidningar som avser köpet av en sån bil. Men vill ändå höra mer av vad ägare tycker.

-= BMW! Do I need to say more? =-
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Ursäkta att jag skriver utan att tillföra ett dyft, men när jag såg att du bor i Jönköping måste jag iaf skriva att jag hoppas få se dig i en 850 till sommaren. En tjej i en E31 är riktigt coolt.

Jag vill ha en 750!
Sattsa på en csi, en vanlig 850 är gubbig och slö. Tyvärr är 850csi ovanliga och dyra men vilken bil! Prestanda mässigt är 850csi ungefär som en M5 3,8 fast med högre toppfart.
modano
en 850Csi kostar säkerligen 3 gånger mer än en 850i.
Ruskigt dyra i drift.

men å andra sidan så mullrar dom fantastiskt fint!

hur kommer det sig att du just vill ha en 850?
Fr
41
Frippan
850ci 93
Hej
Jag tycker nog att du lika väl kan satsa på en vanlig 850 den är varken gubbig eller slö och i fint skick kan den vara oerhört snygg. Personligen tycker jag det är en av dom snyggaste modeller som byggts. Jag har inte något negativt att säga om bilen heller det finns väl ungefär samma fel som på 7 serien men en oerhört rolig sportcoupe är det. Du kommer inte att ångra dig.

lycka till
mvh Frippan
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Faktum är att 840 är ett utmärkt val, samma prestanda & billigare att äga, lättare att trimma .-)
En vanlig 850/840 är en betydligt snyggare 750/740 E32 dvs en glidare. Om man är ute efter en sportig BMW är en M3 ett bättre val.
Mfemman;

Du måste hålla med mig om att en 850CSi är inte hälften den sportbil E34 M5 är. Det är mer av en sofistikerad glidare med superbilsambitioner :)

MVH,
E38B12
GT bil är nog den korrekta benämningen ( Grand Turismo) i samma anda som 635 CSi,928an etc etc

Om M5an är en GT eller en sportbil råder det delade meningar om...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Gasar-Magnus,

E24 är tio gånger sportigare än E31 att köra.
E38B12: Håller med om att M5 E34 är betydligt sportigare än en 858csi både när det gäller chassi och motor karaktär men ska man ha en riktigt sportig BMW så är M3 coupé ett bättre val än en M5, även om skilnaderna mest är subjektiva.

En M5 E34 är en sportig bil även om den är stor, den är inte kul att glida runt med utan den ska pressas om den ska komma till sin rätt! Motor karaktären passar inte en GT-bil.
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Det var en hel del svar tyvärr inte så berättande.

Jo Per jag hoppas verkligen att jag ska hinna spara ihop det sista i tid till sommaren, så länge den 525:an håller ska det vara lugnt... Har funderat att slå upp dekalen "du blev just omkörd av en tjej" i bak, om jag kan hitta en snygg vill ju inte han vit sån, får la skära ut en egen dekal annars... Så att den utmärker mig...

Jag är mest inne på en Csi, dyr ja. men speciell ja! Så gärna en sådan. Om jag kan hitta en vill säga...

840 är inte att tänka på. jag är ute efter en 12:a, kan tänka mig en Alpina B12 5.0 coupé också...

Anledningen till att jag vill ha en sån bil är att den är speciell, den är en fet glidare, och den kan hinna ikapp en del andra bilar också =)

Hoppas fortfarande att någon som kan berätta mer om den och sitt ägande ska titta in också

-= BMW! Do I need to say more? =-
Ki
16
Kid318i
318i -88
Jag har en vän som köpt sin 850CSI sprillans ny, röd med bicolorinredning tror jag.
Han säger än idag att han ångrar att han sålde den..

Han kör f.ö en M5 E34 idag.

V12 LeMans
Emelie :

Hehe , i st f dekal i rutan , varför inte personlig skylt typ LADY eller liknande , retar nog en del machos , ;-) .

Go for the Alpina .
Jag har provkör en 850 csi. Och visst var det rolig av köra den men tycker faktisk av M5:an känns sportigare och mindre klumpigare än en 850 csi, ännu bättre med en M3:an. Csi är ganska tung. men visst är den ett helt fantastisk glidar maskin.

Jag tror av det blir väldigt svårt att hitta en csi. Det finns inte så många som är till salu. Ägarna vill inte heller blir av med dem.. så det blir mycket svårt av hitta en.

Hoppas bara av du hittar din drömbil... Om jag var du skulle jag sätta en annons på bmwköpes.

HAr du förresten provkör en 850 ??? skulle vara bra av provköra i alla fall någon innan du köper en själv,....

Det med dekalen tror av det kan vara farligt och irriterande men visst visst kul....Jag personligen skulle tycka av det var kul men det finns så många lätt irriterande gubar i trafiken så...

M.V.H

Mauricio
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag kommenterade en liknande fråga på forumet för 'alla bmw' nyligen..
För att sammanfatta är det en dyr bil att äga, speciellt om du inte meckar själv. Ingen sportbil, men bra högfartsglidare. Csi:n känns inte lika tung i kurvorna, och har piggare motor.
Personligen skulle jag köpa en manuell om jag skaffade en igen.
Tittade på några 850 när jag köpte min första M5:a. En vanlig 850 känns som en 750 fast lägre. E31 är i mina ögon en av BMW:s snyggaste bilar, både utvändigt och invändigt. Bilen ser tyvärr bättre ut än vad den går. När det gäller utseendet är ett csi-paket nödvändigt.

Då bilen är baserad på samma komponenter som E32 så lider de av samma svagheter. Den manuella växelådan rekomenderas för en bil med automat kan knappt med en Saab 9000 aero. Om man är ute efter en sportig och snabb bil är en CSI du ska ha. Motorn påminner i draget om M5 E39 men utan det riktiga klippet på toppen men lite mer mos på botten istället. Chassiet är betydligt fastare men det är fortfarande en stor och tung bil.

Idag kan man hitta en vettig 850 för 100.000:-, en CSI får man räkna med minst det dubbla för en fin bil. Den är ovanlig då det bara byggdes 1510 st totalt.

Mitt råd är att du köper CSI:n då det är en roligare och bättre bil som till skillnad mot den vanliga 850 lever upp till sitt uteende. Personligen tycker jag inte att man kan jämmföra en vanlig 850 med en CSI. Provkör lite olika bilar så kan du enkelt bilda dig en uppfattning. Hitta ett fint ex för som flera har skrivit här, det är ingen billig bil att serva, underhålla och laga!
Sedan beror det ju helt på vad man skall använda bilen till, vill man ha en sanslöst snygg bruksbil köper man en automatväxlad 840 och vill man ha en söndagsracer är det CSi som gäller :)

Personligen är jag väldigt kluven inför CSi-paketet, visst blir bilen kaxigt snygg, men den har betydligt renare linjer original och blir inte fullt så tung i sin framtoning.

MVH,
E38B12
750iAL
underbart att du vill ha en 12:a..
kör en 750iAL med 18200 mil på mätaren o den går som e dröm...
har hört mkt negativt om 12orna på 7 serieforumet men det verkar som att det mesta hänger på bra serviceanda när det gäller dessa bilarna...
välstämplad bok o inga missljud ska det vara på dessa härliga "pråmar" likaså på 850 bilarna....
att du vill ha en csi e ju inte konstigt alls,,det vill ju alla ha...bara dyra men vackra...

att en vanlig 850 skulle vara gubbig o slö vet ja inte..men allt hänger ju på vad man jämmför med..jämfört med en Ferrai e den ju gubbig och slö på riktigt..

Bor i gbg men kommer gärna till JKPG och kollar in din 850 i sommar.....måste åka rut lite o störa folk med "våra" v12:or
Mvh Jonaz i Gbg

Emelie:

Satsa på en Alpina B12 5,0 350hk 470nm(97st tillv.) eller en Alpina B12 5,7 om du vill ha mera drag 412hk 570nm och 6vxl med elekrisk koppling.

Mvh.Morgan
Alpina Gemeinschaft
BMW CS
Kanske har du redan läst reportaget som finns här på Autopower. Här är det iaf Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.