|
|
|
|---|---|
fjamsetramsa |
Och isåfall vad vinner man i effekt på att byta det?? |
|
Extractorgrenrör är en speciell typ av grenrör som medger bättre flöde och bildar ett sug (extract) från en cylinders avgaser som suger ut avgaserna från de andra. Rätt utformat kan ett extraktorgrenrör ge mer effekt om det kombineras med annat trim - främst mer agressiva kamaxlar (annars är det inte så stor mening med extraktorgrenrör). Så ett extraktorgrenrör är alltid ett grenrör, men ett grenrör är inte alltid ett extraktorgrenrör... :o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japp. Ett extraktorgrenrör är en typ av grenrör som är utformat med tanke på (oftast) hög toppeffekt i ett smalt register. På din 535 så kan det nog ge 5-10hk med lite tur. Mer om du mappar motorn. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Glömde säga att du antagligen kommer att få sämre bottendrag i motorn med ett extraktorgrenrör. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
fjamsetramsa |
Jag vet att jag har trimmkammar hur ser jag om jag har ett annat grenrör då? och isåfall svårt dyrt att byta..vad är mappning?? |
|
Mappning är finjustering av tändning,bränsle, luftflöde, jakort sagt allt som styr motorn vid olika varvtal för bästa effekt. /Mats |
|
fjamsetramsa |
Ok..kan det behövas?? bara om man tycker bilen går dåligt?? |
|
Det är när man vill ha det där "lilla extra" som du låter öppna börsen och pengarna flyger iväg,,, Det finns fördelar också, nu får du en maskin som är optimerad på alla sätt. bättre bränsle-ekonomi (HA HA),man utnyttjar resurserna EFFEKTivare dvs mer skoj när du kör, /Mats |
|
fjamsetramsa |
Ok..gör alla verkstäder det då?? Kostar?? |
|
Kolla de som chip-trimmar om de har rätt utrustning för att "mappa". Brukar behövas en bromsbänk typ "rullande landsväg" så motorn kan köras under inställning för att mäta avgas, bränsletryck mm vid belastning. /Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.