|
|
|
|---|---|
| Jag är lite sugen på en 330iT. Finns det några generella brister som man ska se upp med? | |
Njuren |
Motorn ska va rätt skön enligt rykten! BMW - i nöd och lust? |
|
Det jag har hört talas om är framvagnen som man har haft mycket problem med. Dom käkar spindelleder! Tror det är bättre från 02-. Har även läst om dåligt rostskydd, framförallt på motorhuv och baklucka. Annars är det en helt fantastisk bil som jag också skulle vilja ha! Mr C |
|
|
Som en ägare av en 330IA Touring får du ta allt med en nypa salt. 330 är en suverän bil naturligtvis är det motorn som juvelen i kronan. Det är en stor skillnad mellan 530 och 330, känns som helt olika bilar fast det är samma motor. Det är en stor skillnad även mellan 328/325 och 330 trots att siffrorna på pappret kanske inte skilljer sig så mycket åt, men generellt kan man säga bättre drag i hela registret. Enligt utsago så ska det skilja mycket mellan 3 liters motorn och dom mindre (finns säkert någon expert som kan bekräfta) såsom modifierat insug etc. 330 lider naturligtvis av samma fel som alla 3-serie bilar, men däremot har jag inte hört någon som har haft problem med just själva motorn! Bara att starta 330 låter nästan som en V8 faktiskt, otroligt skönt ljud vid gaspådrag, skorrande ljud! Har du väl testat en 330 så lovar jag att du blir såld, hör med andra 330 ägare så får du se. Jag har ägt både en 330-01 (pre facelift) och nu en 330 -02 och jag måste säga att -01 kändes lite "råare". Det känns som om -02 är lite mer "sofistikerad", styrningen skiljer också genom att -02 är aningens rappare i responsen genom att det är kortare rattutslag mellan fullt vänster-höger. Se till att du har senaste mjukvara för motor osv. Min drar nästan 1 dl mindre milen nu efter uppgradering! Jag tror att alla 330 har sportchassi (någon som kan bekräfta?). 330 har i allafall större bromsar så minsta fälgdimension är 17". Jag tycker definitivt att du ska ta en som har sportstolar, M-ratten. Min har gått över 15 000 mil utan några problem alls förrutom byte av rena slitage delar såsom bromsbelägg, skivor, jag har inte ens behövt byta spindelleder och har inga rost problem. Ok det här vara min 2 cent, hoppas du köper en 330. Lycka till /s-w |
|
|
Detta är skillnaderna mellan M54B30 (330ns motor) och M52TU De mesta har lyfts över från M52TU till M54B25 osv. NEW PISTONS - The piston has a shorter skirt compared to the M52TU and continues with the graphite coating for friction and emission reducing measures. The piston rings have been modified to reduce friction. CRANKSHAFT - The crankshaft for the 3 liter M54 is adopted from the S52-B32 - M3 engine. The crankshaft for the 2.5 liter is carried over from the M52. CAMSHAFT - The camshaft for the 3 liter M54 is modified with more lift and new valve springs to accommodate the increased lift. The camshaft of the 2.5 liter M54 is carried over from the M52 engine. INTAKE MANIFOLD - The intake manifold is modified with the shorter ram tubes (20mm shorter on 3 liter/10mm shorter on the 2/5 liter). The diameter of the tubes is increased slightly. INJECTION VALVES - The diameter of the injection pintle has increased slightly for the increased displacement of the 3 liter engine. The injector for the 2.5 liter engine carries over from M52. NON RETURN FUEL RAIL SYSTEM - The M54 engine MS 43.0 control uses the non return fuel rail system introduced on the M62TU engine. The system meets running loss compliance without the use of the 3/2 way solenoid valve currently used on the M52TU engine. The regulated fuel supply is controlled by the fuel presure regulated integrated in the fuel filter. The fuel return line is also located on the filter. The M54 engine uses an Electronic Controlled Throttle Valve (EDK) for intake air control. The idle control valve and turbulence function of the intake manifold carries over from the M52TU engine. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Har nyligen provkört en 330, då jag har endel erfarenhet av 325xi vill jag hålla med om att man har kraft genom hela registret i en 330 jämfört med 325. Dock gillar jag 325:an starkt. Gick med tankarna om det är värt de extra 50' för att få en 330, det jag kom fram till är att jag hellre köper en snikutrustad 330 än välutröstad 325... Men smaken är delad... | |
|
Tack för alla svar! 330 låter som en väldigt bra bil. Framvagnar som inte vill hänga med länge är ju inget som förvånar när man har lite större motor fram. Mycket vikt fram brukar ge dessa fenomen, de flesta framhjulsdrivna bilar har ju också problem med detta såsom Audi, Volvo m.fl. Rostskyddet har fått ganska bra kritik ändå om man titar på Vi Bilägares rostregister. Och ser man på ViB krångelregister så ser BMW ut att ha relativt få problem. Verkar snarare vara ett fåtal som drabbas av många fel än ett antal som drabbas av få fel. Så hittar man en bil med "fläckfritt" förflutet så borde det innebära problemfritt bilägande. Jag undrar hur 330i Touring är storleksmässigt jämfört med sina klasskamrater. Jag tänker främst på Audi A4 Avant, Volvo V40, MB C-klass. Kan man knuffa in en bakvagn i bagaget? Vissa bilar i mellanklassen har satsat på större bagage på bekostnad av sämre baksätesutrymme och vice versa. Hur är det på 3'an? Tills sist, hur är prestandan? 0-100 säger så lite, någon som har siffror på typ 80-120 på treans växel, 100-150? |
|
| En nära kompis åker Audi A4 avant och min far åker MB c320 kombi, dessvärre är det trängre i bagaget i 325:an. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.