AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.799

Blev stoppad av farbror blå idag.

si
33
sierra_mannen
BMW 735IAL-89
Hej.

På väg hem från jobbet så fick jag sällskap av en blåvit bil nästan hem till dörren., Men innan jag hann hem så blinkade dom med allt dom hade och det var bara och stanna. En polis kliver fram och frågar efter körkortet och sen frågar han om jag importerat bilen själv.
Nej jag köpte den för ett halvår sen och den är svensk såld. vet du varför vi stoppar dig säger polisen, nej svarar jag det vet jag inte.
Sätt på blinkersen och kom ut. Vad äe det för färg säger polisen.
Då kopplar det i min hjärna.Det är röda bakljus på bilen.
Jag har inte tänkt så mycket på det för bilen var ju besiktigad och det skiftar faktisk i orange när man blinkar .
Polisen sätter sig och skriver ett flygande inspektions papper om att jag snarast måste ta bort färgen.
Ok tänker jag detta kan jag väl acceptera då börjar den andra polisen att gnälla om att min bil inte är svensksåld utan importerad 1998. Jag blir förvånad för jag har alltid trott att jag köpt en svensksåld bil.Stod ingenting på vägverket om import när jag kollade bilen. På pekade detta för polise och han visar med långnäsa att jag blivit lurad.
Vad är det för fel på polisen idag. Njuter dom av att trakasera mäniskor bara för att man kör en 7-serie.
Blev lite långt men jag var tvungen att skriva av mig lite ilska.

Mvh
Micke
Västerås
Ah, dessa poliser... ibland är de verkligen bara svin som älskar att visa sin auktoritet.

Jag har blivit stoppad av polisen en gång, aldrig för att blåsa, aldrig hastighets- eller körkortskontroll. Däremot blev jag stoppad på min egen uppfart en fin sommarkväll när jag varit ute och låtit 540'n torka genom en underbar kvällstur efter att jag tvättat den.
Märker att de följer efter mig på vägen upp mot huset, på denna vägkan jag tillägga att jag under de 12 år jag bott här aldrig sett en enda polis. När jag svänger upp vid brevlådan stannar de bakom mig, jag stod inte ut med att de bara satt där och glodde och gick ut och frågade vad problemet var, det var två kvinnliga poliser bör tilläggas. Svaret jag fick var "Jo, vi har ju hört om lite skumma människor som rör sig i de här trakterna den senaste tiden så vi kollade upp dig." Jag bor på landet, mitt ute i ingenstans i stort sett!

En nytvättad vit BMW sticker nog lite mycket i ögonen på vissa...

MVH,
E38B12
an
643
anlima
735iA -87
Vägra betala, är inte riktigt säker nu på detta men jag har en kompis som importerade en -96 trans am via tyskland. denna bil har helröda glas, godkänt av sbp, pga att bilen var godkänd i tyskland därefter export till svedala. bilen var NY.
Det finns en kille här på forumet "Jesperado" som är bilprovare, han kan säkert förklara vissa konstiga paragrafryttares beteende.

Stå på dig, låt sbp säga om det är gult eller rött sken du har, kolla även ditt reg-bevis om det finns undantag/avvikelse vid förstareg-besiktningen som bekräftar rött sken.

/Mats
si
33
sierra_mannen
BMW 735IAL-89
Hej igen.

Kollade bilens papper och det är ingen tvekan att bilen är svensksåld.
Har nästan alla besiktningspapper på bilen. Bilen har gått som företags bil dom första 6-7 åren.Stämmplad Servicebok från 1989-2000, Så hur polisen kan svamla om att min bil är importerad 1998 det är ju bevis nog på deras kompetens.
Jo då jag ska nog ha is i magen och höra vad dom säger på besiktningen i vår om mina röda bakljus.

/Micke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Röda körriktningsvisare bak är tillåtet på fordon registrerade som arvegods, flyttsak eller anna tullfri import samt bilar av årsmodell 1975 eller tidigare. Annars är det orangegult ljus som gäller.

Har glasen ändrats med färg är detta otillåtet i sig...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

si
33
sierra_mannen
BMW 735IAL-89
Hej

Tack för svaret.
Bilen hade röda ljus när jag köpte den.
Ska se om det går att ta bort färgen.
Det borde ju vara lackerat med nån sorts färg.

Mvh
Micke
Paap Reeder
..... tror att farbror blå nu verkligen har börjat ta ett grepp om trafiken .... äntligen kanske.

Var på ett litet party häromdagen varvid en fetsdeltagare anlände i en sprillans saab 93.a som gått 12 mil.
De hade tryckt på alla knapparna och kunde inte släcka dimljusen ... och eftersom deras intresse inte är bilar här i världen annat än för ren fortskaffning tänkte de att eftersom bilen är uthämtad 05-01-04 så gäller väl nya regler.

Efter 3 km färd blev det 800:- och hade inte polismannen lyckats släcka ljusen hade de fått ta bärgare från platsen.

MVH /// Paap R
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
När jag åkte in i en kontroll så fråga polisen hur jag kunde ha råd med en sån här dyr bil vid min låga ålder, eftersom jag visste att allt var okej så svarade jag lite störigt -Jag valde rätt karriär:)
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Poliser kan oxå vara trevliga...hade köpt en ny mobiltelefon cs 3 mil från där jag bor. Väl hemma i stan så skulle jag kontrollera och kolla telefonen...FEL FÄRG. Fly förbannad slänger jag mig i bilen (sambon följer med) gasar lite väl häftigt genom staden. Plötsligt säger sambon titta polisen....nitade allt vad bilen tillät. Givetvis fick jag åka in till kanten. Ut kliver jag och försöker se glad och possitiv ut. Poliskvinnan sa att "det där gick fort"..."visst det gjorde det sa jag". Hur fort gick det, ingen aning hade solen i ansiktet. Fick blåsa, kontroll av körkortet sen sa hon "är det din bil??" Japp svarade jag, då vet du vart dimljusknappen sitter. Stäng av dom sen kan du åka. 70km/h, dimmljus och utan bälte och klarde mig fri (vill poängtera att det är 30km/h i hela innerstaden). Köpte en lott på kvällen.

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
gillar inte direkt farbror blå, men att köra 70 där det är 30 är jäkligt fel, jag brukar ligga lite över hastighetsgrånsen, men ALDRIG inne i stan, där det är 50 el 30, det är så pass låg hastighet av en anledning, riskerna, är även fel att köra för fort på 90 och 110 väg, dock inte massa folk som är ute och går, eller som kanske plötsligt går ut i vägen....
andha45
Jag har aldrig haft problem med farbror blå, de har alltid varit schyssta.

En gång körde jag nåja lite slalom på E4:an, det var 70-90-110. De tog snittet o skrev ner till 124 o jämförde mot 110. Nära framförvarande bil - kort avstånd skulle betyda indraget körkort. Sen som vanligt halva priset på "omkörning i innerfil". Dessutom satt ett v-däck på pga punktering några dgr tidigare.

Allt på video - de var jättetrevliga - och jag blev jätteglad över att klara mig med 1300.

Att jag missade farbror blå berodde nog på att de körde med spoilerljusen, och då tror man intuitivt att det inte är en polis.
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Daol...det är 30 i hela staden, inte som det igentligen ska vara...vid skolor och dagis osv osv. Brukar igentligen inte köra för fort, men poängen är att när man väl kör för fort så står dom där. Samt att det finns "snälla" poliser som inte gör sitt ganska otrevliga jobb. Det är inte många men dom finns :o)

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
andha45
"när man väl kör för fort så ståt dom där...", då har man nog lite otur.

Min pappa har inte åkt fast sen 67... och kör alltid för fort utom kanske på 30-väg.
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Ville bara nämna att jag under en månad blev stoppad SEX gånger när jag körde en vanlig 535i från -86! Fick inga böter någon av gångerna. Det var inte utan att jag kände mig trakasserad. Ibland undrar man...

M.v.h. Mikko Luiro
BMW CS 05396
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Lite kul läsning om snutarna....

Jag har aldrig blivit stoppad så många gånger som jag blev med mina volvobilar.
Blev stannad en gång med min 518 och en gång med min 528. Har blåst totalt 14 gånger nu och känner att jag börjar få rutin på det.
Det är bara att vara trevlig varje gång man blir stannad så är de trevliga tillbaka.
Den gången jag blev stannad med min 518 var för att jag trodde bilen bakom var mina kompisar o så skulle jag köra ifrån dem - INTE ALLS bra. Till sist såg jag vem det var o stannade o de var inte glada men jag kunde inte låta bli att skratta åt situationen o till sist skrattade den ena av snutarna med så det blev bara en rolig grej.
Ser fram emot att bli stannad i min 7serie jag ska ha =)
andha45
Jag trodde MC:n som åkte bakom mig i 200 på stadsmotorvägen i Västerås var en annan fortkörare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.