|
|
|
|---|---|
|
Nyss haft isär motorn för topprenovering...nu satt jag tillbaks allt å provstartade, såklart står ju tändningen fel så den går inge bra! jag har provad med strob å lyst..men vilka markeringar är det man ska titta på? hittade ett rött streck med nå bokstäver på sidan på vevaxelremskivan...å sen en markering i kamkedjekåpan! men ställar man in dom mitt för varandra så blir de ju helt galet.. nån som kan beskriva? jag har provat sökt å inte hittat nått...det står heller inte i haynes | |
|
Du har inte gjort grundinställningen när du monterade ihop toppen, eller hur? /Mats |
|
|
jo självklart...1:an i ÖD (komptakten) å sen rotorn mot markeringen under fördelarlocket! den ska ju stå 12grader FÖD...men hur vet man det? var är alla markeringar? hittar bara 0-markeringen på remskivan..ett rött streck! |
|
|
Ettans kolv i topp, märket på remskivan ( OIT ) mot strecket på transkåpan, nockarna på "ettan" i rätt läge på kamaxeln. kedjan sträckt mellan vev och kam innan du drar fast kamdrevet, sen monterar du sträckaren . då borde det inte vara så långt från din gamla inställning, motorn skulle starta ganska lätt nu,,, /Mats |
|
|
Ursäkta, vi skrev förbi varann. /Mats |
|
| jaja..motorn startar å går som den ska..men det är ingen respons på gasen ! blir bättre om man vrider fördelaren..men ajg vill ju ha den stå rätt..jag har ju ingen aning om hur den står nu! jag vet bara att det inte är långt ifrån eftersom den går som den ska..fast lite dålig respons | |
|
Har sökt lite, kolla på "sök inlägg" skriv tändinställning 528 E28 , så finns det ett inlägg om inställningen . Jag kom inte ihåg att det fanns märkning på startkransen också som ska användas . Det var så längesen jag hade isär en "gammal snurra" , man glömmer ibland. /Mats |
|
| okej ska prova söka på det...tack | |
| fattar 0...man vet ju fortfarande inte när det är 12grader...! ska de va så förbaskat svårt å ställa tändningen rätt? | |
|
Håll högt motorvarv, inget vaccum kopplat på fördelaren , kör strobolampan mot hålet i sprängkåpan vid startmotorn, vrid fördelaren tills det kommer fram ett märke på startkransen. Det märket är tändpunkt 12gr. märket ska vara i mitten i hålet. Äsch, när du gjort det kommer du att säga "enkelt".!!! /Mats |
|
| åfan :) trodde man skulle vara å glo framme vid vevremskivan...ska spana in i de där hålet nån dag..tack för hjälpen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.