AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.971

Vad betyder TDS?

TurboDieselSprutning?;P
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Var det inte något i stil med TurboDieselSport? När den "uppgraderades" från 324/524 TD så blev det 325/525 TDS om jag inte missminner mig

mvh Johan.

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Egentligen så vet jag inte 100%...Men det har säkerligen med att göra att TDS:en har 143hk(525 tds E34) pga laddluftkylare monterad och att en 525td E34 utan laddluftkylare endast har 115hk,båda dock med turbo...Dvs S:et betyder möjligen "intercooler/laddluftkylare"
Finns dem som även menar att TDS:en har större turbo,vilket jag inte tror iaf..

Kan också betyda "Sport"....Hmmm,blev f-n inte mycket till svar det här :))))

Nåja...."Sök inlägg" kanske ger bättre svar än mitt..

Mvh Janne.

si
58
simonw
316i -97
S:et är troligen ett "kreativt element" för att utgöra en skillnad mot versionen utan laddluftkylare, dvs TD. En möjlig betydelse för TDS kan vara TurboDieselSystem.

Detta är mina tolkningar efter några snabba sökningar!

MVH
si
58
simonw
316i -97
TurboDieselSystem var antagligen en feltolkning från min sida. S:et är nog bara en symbol utan betydelse utöver skillnaden med laddluftkylaren!

MVH
Scheckheft
Hej
BMW:s första dieselmodeller kallades för d; 524d, 324d. Sedan erbjöds modeller med turboladdare och modellbeteckningen blev td. Som Janne skriver erbjöds sedan en kraftigare modell med laddluftkylare. Logiskt borde det bli Turbo Diesel Intercooled =TDI. Tyvärr hade Audi redan lagt beslag på den förkortningen. Hos BMW diskuterade man alternativa bokstavkombinationer, men td skulle finnas med. Valet föll på tds helt enkelt för att det lät bra :). Visst, tycker ni att sport låter bra - kör med det. Grannarna blir säkert avundsjuka :DD.
Idag går man tillbaka till d; 320d osv. Det är helt enkelt mode med enkelhet i modellbeteckningen.

Mvh
Scheckheft

mvf? Bimme har ju ingen turbo i sina modeller, förutom Alpina som är ett annat företag?
Scheckheft
Mejpel: skämtar du?

Mvh
Scheckheft

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Mejpel: Jodå, BMW har haft och har turbo i flera modeller (2002 turbo, E23 745), för närvarande dock enbart i dieslarna.

Scheckheft: Nu hamnar jag lite offtopic, men ang. mode med enkelhet i modellbeteckningen: En fyrhjulsdriven 330 touring med automatlåda och M-paket är ett lysande undantag: 330XiATM :D

/Masten
"Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk
www.z3roadster.net/home_sweden
Jag skämtade inte..... har en BMW-freak-polare som sa att bimme inte hade någon maskin med snurrbo.... han kanske menade bensinare? Så tds betyder alltså diesel med turbo!?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den senaste bensinturbomodellen som BMW tillverkade var E23 745i (fram till 1986), innan dess tillverkade de den numer legendariska 2002turbo.

BMW har och har haft mängder av turbodieslar i sitt sortiment!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
typ......... fett :D

2002turbo? vf e det!? en turbo år 2002 lr!? :D

Varför knasar dem så med bensinare då o fetare versionerna o trycker inte bara ner en snurra i M5an t.ex. så kan dem minska volymen någon liter o få samma effekt :D
Har en känsla av att du behöver läsa lite om BMW:s teknik och tradition, lyssna mindre på freak-polare.

FP
Mejpel: läs på lite om BMW's historia och deras bilbyggartraditioner och återkom.

MVH
Johan K
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
2002 turbo.... va fan är det ...........man blir mållös !! Å hänger på den här sidan...

Håkan
Hehe... jag säger som jag alltid säger... orka!? Bättre när folk skriver o trycker in info i min hjärna än att man måste tänka o leta själv :D

Aja... får väl leta lite då!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Mejpel: Här får du lite nattlektyr Länk

;)

/Masten
"Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk
www.z3roadster.net/home_sweden
Mejpel: Hur gör du när du står där och behöver ta ett beslut utan att du har nån som kan tala om allt för dig?

FP
folke: Då skiter jag i det :D

Masten - Tack!
OK, shit happends som bekant..

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.