AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
681

automatlådeproblem 5hp18

th
4
thomas68
730ia -95
hoppas någon känner igen problemet och har en lösning.
bilen är en 730 ia -95 med 5hp18. problemet började med en fjäder som brast i lådan så den har renoverats nu, men nu när bilen växlar ned till tvåan så liksom dunkar den i växeln.
uppväxling är inga problem.
mvh
Thomas

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Vet inte om jag ska skriva något...Men...Om den som "renoverade" lådan bara bytte en fjäder?!? så kanske det inte kan kallas för renovering direkt...Vet nu inte om så är fallet men du kanske kan ge lite mer info om det?

Kanske är något i styrningen av lådan(styrbox) ev. inställningar som kan ställa till ditt fenomen..

Är ingen expert på automatlådors funktion,men du har väl provat "sök inlägg" här på forumet,där bör det ha diskuterats 5hp18 lådor o möjliga fel på dem..

Mvh Janne.
th
4
thomas68
730ia -95
hej igen .
Hela lådan renoverades med lamellpaket och en massa annat
samt att ventilpaketet byttes mot ett som ZF renoverat för
4500 mil sedan. Fjädern som gick sönder styrde bland annat
kickdown funktionen.
mvh
Thomas

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det där med att ventilpaketet renoverats för 4500mil sedan...Har du kvitto på det?
Om du är säker på att den är renoverad, så börjar iaf jag misstänka skit o dyl i denna...Kanske hjälper med ett extra olje+filterbyte?

Mvh Janne.
th
4
thomas68
730ia -95
Hej igen.
har bytt olja en gång till faktiskt när jag klagade hos verkstan som lagade bilen. verkastan tycker att lådan beter sig normalt och att den bara lägger i tvån lite "distinkt". Har även en bekants kompis med samma motor och låda och årsmodell som jag som har precis likadant problem men den verkstan skyller på dåliga motorfästen samt övriga gummin.
mvh
Thomas

By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
Hej!

Jag tycker du ska stå på dig och klaga på verkstan!

Den växlade mjukt när du lämnade in den.. så då ska den växla mjukt när dom lämnar ut den. Är dom seriösa så har dom inget val än att fixa så det fungerar.. Du har betalat för en renovering av lådan... en låda som dunkar i växlarna kan inte vara renoverad!

Men har du godkänt att dom sätter i ett begagnat ventilpaket utan att dom har garanterat att det är felfritt så är det ju inte så mycket att göra....

Mvh \\Bylund

West Coast Räcers | Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.