|
|
|
|---|---|
|
Varning för farliga vinterdäck! Utdrag ur Expressen: "Och ska du ha odubbat, så kallade friktionsdäck, måste du välja om du ska ha däck för nordiska eller mellaneuropeiska förhållanden. I grova drag kan man säga att nordiska friktionsdäck klarar snö och is bra men det gör inte de mellaneuropeiska som är inriktade på våta vägar och som innehåller giftig HA-olja till skillnad från nordiska däck. Det framgår inte av texten på däcksidan om ett friktionsdäck är nordiskt eller mellaneuropeiskt. Det kräver en däckhandlare som kan sina däck. Eller att du själv är extremt välinformerad." Källa: Expressen | |
|
Är det därför jag glider så bra ;) Nämen får nog bege mig till en däcksverkstad för jag pallar inte tjacka nya puckar |
|
|
har iofs inte läst tidningen men mellaneuropa eller norden spelar kanske mindre roll, är det vintertemperatur så är det väl samma var man än befinner sig? Annars sätter man ju inte på vinterdäck.. Miljöaspekten är väl en sak men däcken i sig kan ju funka väl så bra och ha lika bra eller bättre grepp än s.k.miljövänliga alternativ. FP |
|
| mellaneuropeiska friktionsdäck är avsedda att klara temperaturer ner till 0 och är bäst på våt vägbana, nordiska friktionsdäck är designade för is och snö. så förhållandena är olika... vintertemperatur i arjeplog eller berlin är inte riktigt samma sak... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.