|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Låter som många här e positiva till denna 164, tyvärr måste jag säga att jag inte är det... E kompis till mig köpte en 164 för 5000:-, riktigt fin, (en Alfaentusiast hade haft den) enda feltet var att den inte starta. Men vi tog en helg helg och fixade den(tändningslåstet). Mycket riktigt var den underbar vagn att köra, men efter 3 veckor gick vxl-lådan, lagde den. Efter 2 mån gick kopplingen, byta. + en rejäl bunt småfel och konstigheter med elektroniken... När han sålde den hade han lagt ca 15 000:- på den. Säger inte att alla Alfor e skit, men man ska se väldigt noga när man e spekulant på en sån speciellt elekroniken. Sjöberg |
|
| Det kan ju bero en del på hur man kör ifal först vxllåda rasar sedan koppling jag har haft två alfa 33or som enligt alla har sämsta kvalite och har fungerat utmärkt förutom taskiga synkringar men det var nog också förarrelaterat och 164an delar väl en hel del med fiat croma och saab 9000 och ifal man köper bil för 5000:- så är det väl ett lotteri men går den i ett år så har man ju fått ganska mycket för pengarna och att elen strular kan ju enkelt lösas genom att köpa bil som saknar alla "onödiga" funtioner färddator elstolar etc och alfor är ju ganska billiga att reparera själv då det finns väldigt många som rostat bort genom åren. Men alfa är ingen super bil men man får grymt mycket för pengarna och så är det kart att det blir betydligt mer elfel på en fullutrustad alfa än en volvo, saab, toyota mf när alforna har dubelt så mycket el som kan strula gentemot dessa bilar och oftast med alfor så blir dom sällan stående men kan ha en del minst sagt jobbiga fel blinkande lampor elhissar osv men går gör dom oftast, men som sagt så går det inte att jämföra alfa med vanliga högkvalitativa bilar då man köper en alfa för bråkdelen av andra bilar med samma prestanda komfort osv. | |
|
Sjoberg: Vi snackar bil för femtusen spänn... Kom igen, det är ju skrotbilspriser. Hur bra är en BMW E30 för femtusen? Felfri? Knappast. Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6 |
|
|
Väl medveten om att det e en bil för femtusen, det var "vår". Vet att man får inte mycket för 5000:-, det jag menade var att för min kompis del var femtusen bara inträdesbiljetten till någon som konstant krånglade och i slutändan blev j-vligt dyrt. Har haft ett antal Alfor, underbara att köra men inte direkt kända för att vara gediget byggda... Sjöberg |
|
|
Just 164 delar ca 1/3 av chassiet med en annan stor klump. Ja du gissade rätt Snaab 9000. Ska det vara alfa ska det va 116 modellerna alltså 75,90,gtv osv. Jag som tidigare inte hade ögon för annat än BMW har nu blivit frälst. Ta reda lite om chassiet och motorerna (helst 2.0ts) och ni har ett otroligt bra alternativ till e30 för nästan inga pengar. Problemet är att hitta en i bra skick, det är lite "spagettikvalitet" över de tyvärr. Jag vill ha en alfa 75a och skulle inte tveka att byta min 325a mot en fräsch 75ts som är lika påkostad och driftsäker som min men de faller på driftsäkerheten och jävligt ful inredning och ruttna vxllådor och så är de inte så snygga. Oj, oj, oj skrev jag det där? Skäms på mig! |
|
Yugge |
Janne T --- I början var det lite oroligt , eftersom jag har m3 och haft en m5 som är bakhjuls drivna , så det är klart att jag var skeptiskt specielt nu på vinter , men bilen är så otroligt väl balanserad att det knappt märks att den har framhjulsdrift. Jag säger bara vilken motor och vilken ljud helt otroligt . Det spekuleras om en ny 157 GTA om några år: fyrhjulsdrift, twinturbo, 400hk , längtar. |
|
Yugge>>>Ok! Gta:n ser absolut läcker ut,snyggaste Alfan idag :) Mvh Janne. |
|
|
Alfa 164:an e en riktigt kul bil att köra men dock väldigt stöldbegärlig. Har haft 2 st i min ägo varav en blev stulen, mycket meck med och grisdyra reservdelar, men funkar ett tag. Nu var det iofs drygt 10 år sedan jag körde något exemplar men minns helt klart körglädjen, faktiskt bättre än i Bmw.. Skulle dock köpa ett dyrare objekt eftersom det säkerligen lönar sig i slutänden. |
|
|
Alfa romeo har grym väghållning man kanppast jämföra e30 mot 164 det är som att jämnföra äpplen och päron... Motorn på 164 3,0 är grym men som sagt och känt dåligt kvalitet på elektroniken och div småsaker men 5000 är billigt om den är fräsch menar då i elktroniken, motor, drivlina och låda så köp.¨ Annars inte har för mig att 164 koppling kostar närmare 4 lappar :) - Livet är som en berg o dalbana |
|
|
Hade en 164 TS ett par år. Bara normalt underhåll (olja, tändstift fördelare) tills bakbalken rostade igenom. Kolla den innan du köper - standardfel på tidigare 164:or. Annars får jag säga att maskinellt var det den mest driftsäkra bil jag haft. Och karossen är helgalvad. Jämför systerbilarna SAAB 9000 och Fiat Chroma från samma tid - Rostburkar! Problemet när man köper för 5000 blir ju att det mesta stort som kan gå sönder kostar mer att laga än bilens värde, så visst blir det lotteri. Men hellre lotta med 5000 än med 15000 som en bmw i motsvarande skick skulle kosta. Och vad gäller kvaliten så kan Alforna från norra italien väl mäta sig med bmw, om man då bortser från elen... Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
Det blir nog ingen alfa ändå, ia alla fall inte nu. Det finns gott om 164:or med v6 för under 10 t alla med skinn, AC och alufälgar...men jag vågar inte chansa. BMW e30 ger stabilare intryck, känns mer som en kvalitetsbil jämfört med alforna...håller Ni med? |
|
|
det blir en alfa i alla fall, ska åka och hämta den idag. 3.0 v6:a med svart skinn, taklucka, AC alufälgar mm för ca 6.000:- Hoppas att den håller nån månad:) |
|
|
Hämtar min till helgen.. En 164 Q4 -95 6 växlad, ställbart chassie från cupen mm mm.. Ca: 130-180 tillverkade.. Helt klart en prisvärd bil med körglädje.. Dock lite högre pris än vad du betalar för din.. men men.. |
|
|
Jag kan inflika som en ägare en gång i tiden till en 164 3,0 (-89:a) med manulell låda, att bilen är fantastisk härlig att köra med bra balans och körkänsla. Växellådan är tyvärr ett sorgligt kapitel eftersom det är samma som sitter i 2,0TS modellen, dvs den håller inte i längden om man kör hårt med den och det är tyvärr svårt att låta bli att axa häftigt med den på 1:an och 2:an pga den höga utväxlingen på dessa växlarna (med 1:an till 70 och med 2:an till 110 km/h), man trycks verkligen mot ryggstödet, fast inte lika grymt som i min 540:a men ändå en fantastisk rejsig känsla. På min började till slut synkroniseringen att jävlas på dessa två första växlarna men innan det hann åtgärdas så körde jag slut på kopplingen, totalt slut, framför allt efter några börn-outs med den och alltid snabba växligar, så racig körstil som jag körde med då som 22-åring på 90-talet (har lärt mig med tiden att köra lite lugnare pga kostnadsskäl, men lite race ibland förgyller tillvaron). Tyvärr så ledde ret eviga racandet till att jag körde den av vägen och bilen fick skrotas. Men minnen men den bilen det har jag verkligen. /Roger W |
|
|
Vill bara tillägga att min bror köpte en 164 3,0 ny, och efter ca 5000 firmabilsmil gick lådan... Att han sedan köpte en till för ca 5 år sedan kan antingen bero på tillfällig sinnesförvirring eller att bilen är underbar när den funkar?! |
|
|
definitivt roligaste bil jag någonsin kört...fast det känns lite skumt med framhjulsdriften. Fick den för 5.500:- SEK Kvalitetskänslan är dock inte på topp. Alldelles för mycket olika slags knappar och dessutom är ALLTING elektriskt, inklusive baksätet alla dessa blinkande lampor ger en otroligt ostabil intryck och kan gå sönder när som helst känns det som... Men som sagt, jag tror inte att man får mer körglädje för pengarna (så länge det håller i alla fall), Sen är det bara att köpa en ny!!! Jag fick till slut en hel lista med 164:or för kring 5000-6000 som var besiktigade och klara. Rekomenderas! |
|
| Kul bil men dyr om något händer. En av de roligasre framhjulsdrivna bilarna. Farsan har haft en 164 3,0 en -91 tror jag och en GTV 3,0 24v -97. | |
|
Jag är så nöjd med Alfan,, kan ju bero lite på att man idag fick prova på 4-hjulsdriften lite mer när det ligger 3cm nysnö på vägen. Snö, 4-drift tillsammans med en livlig kraft från motorn gör just Q4 till en underbar bil. |
|
|
Ja- som mitt "nick" antyder- Alfa Är grymma bilar, dock krävs skötsel. Detta gäller ju i och för sig också för BMW. De är Faktiskt ( trots framhjulsdriften ), Minst lika oliga att köra som en BMW. Om man då inte Alltid vil ha släpp i bakvagnen ;) Har nu min 6:e 164. Denna är en V6 turbo- helt underbar bil. Hon har gått 17 500 mil ( -92:a ) Allt funkar! Inte En enda rostfläck heller. Bytte koppling för 500 mil sedan, men det händer på en BMW också.. Har rasat en växellåda på en 3.0, men den hade gått 38000 mil. Fick sedan reda på att det Kan hända, om man gasar för mycket på ettan- vid kraftigt rattutslag. Jag gjorde inte så, men hade bara haft bilen i 2 veckor... I övrigt är dessa bilar Väldigt driftsäkra. Men, som påpekats förut, Elfel är rätt vanligt ( elhissar och centrallås ). Däremot strular ingen annan el, konstigt nog. Dörrhandtagen (yttre) är lite känsliga vid sträng kyla, kan gå av- men kostar 400 styck ungefär.. Rost är heller inget problem- utom på tidiga ( 89-81) där bakskärmarna rostar när rostskyddet blästrats bort av sand mm. på vägen. Bakvagnsbalken rostar också, Men den kostar inte många hundra- och är bara till för stabil upphängning av diverse delar i bakvagnen. Inte en bärande balk.. Så- gubbar och gummor- Köp! Men kolla så grejerna funkar först.... "Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet" |
|
|
Alfatok: ( och andra som haft/har en alfa) Jag funderar över en sak. På alfaforumet blev jag direkt avrådd att byta kamremmen. Tydligen är det väldigt dyrt (5.000-10.000) om man inte gör det själv, därför säger folk att man ska köra tills den går av helt enkelt, för att en 3.0 12v motor kostar ca 1.000:- Frågan är bara hur långt kan man i regel köra med samma kamremm? På forumet sade någon till mig att sannolikheten att den går av är mkt liten och folk har kört mellan 19000-32000 mil uten kamremmsbyte.... Jag har precis köpt bilen för 5.500:- och förra ägaren körde över ett par tusen mil. bilen har nu gått 24.000 mil. Vågar jag åka 75 mil med bilen? Vad sägs? MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.