AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.456

bmw vs alfa 164 3.0?

Sida 1 av 3
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Hej!
God fortsättning!
Jag har sålt min e38 och letar nu efter en billigare e30. Här om dagen fick jag provköra en alfa romeo 164 3.0 v6 1990 och blev helt imponerad!!! Skitrolig bil att köra och dessutom bra komfort...drar under litern nästan oavsett körstilen, nu vet jag inte alls om jag vill ha en 320 längre...
Vad sägs? Någon som ägd en alfa?
Tacksam för alla tips
Alfas dåliga kvalitetsrykte är inte obefogat, men bilarna är roliga. Har själv en gammal från 70-talet.

Har för mig att 164:orna har varit ganska stöldbegärliga sedan 5 år tillbaka.

En fördel med 164:an i halt väglag är att den är framhjulsdriven.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bah...Att framhjulsdrivna vagnar är bättre på "halt väglag"anser jag vara "bull",styr bara rakt fram utan någon som helst balans :)

Titta bara i senaste Teknikens Värld, vilken vagn som vann "vintertestet" :)

Annars så har jag faktiskt kört en 164:a(TS), i höstas....Tyvärr,var det exemplaret alldeles för dåligt för att inhandlas.Glapp i körriktningsvisarreglaget,trasiga elfunktioner,glapp i drivlinan(glapp i drivknutarna) osv...Tänkte faktiskt ett tag på Alfa som "tredjebil" eller så :)

Nåväl...Om jag skulle hitta en Alfa som är fräsch så är det väl ingen omöjlighet att inhandla en dylik...En 156:a kanske..

Mvh Janne.
Det finns ju alltid en handbroms att rycka i om man tycker det går för fort rakt fram ;)

Dessutom är det lite lättare att vänsterbromsa med framhjulsdrivna bilar, tycker jag.

I senaste TV är det väl bara moderna bilar som testas? 164:an känns stabilare än e30 på hal vinterväg, tycker jag. e30 kräver viss försiktighet på sträckan norr om Dalälven - Åre. De få gånger det är snö på vägen vill säga.

Håller med Janne T om att en 156:a är trevligare. Problemet är bara att de är så mycket dyrare i inköp än 164:orna.
al
86
alfons
320 cab -93.
Framhjulsdriften är en klar NACKDEL på Alfan. Dötrist.

Motorerna är roliga och chassina också, men ska du ha billigt ägande ska du satsa på en välhållen E30. Alfan kommer att kosta med åldern. Alfor är ljuvliga och själfulla, men då måste man ge dem kärlek och omtanke. Glömmer man det så bits de med en gång. En 156 eller ngn annan av senare modell däremot har ett betydligt bättre kvalitetsutfall.
Visst ja, glömde informera om Alfaklubbens hemsida för vidare fördjupning i ämnet; www.alfaromeo.org

Trevlig läsning för bilentusiaster. Ja, jag gillar Alfa. Nej, jag kan inte förklara det.
al
86
alfons
320 cab -93.
Jag älskade min Alfa 33 1,7ie i två år, hade inga bekymmer alls. Framhjulsdriven, men vansinnigt rolig ändå. Den som har provat en behövering ingen förklaring.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Måste ändå säga att en Alfa 3,0 vore allt bra rolig att iaf äga en stund...Så man kan se tjusningen med att få vara Alfaägare någon gång i livet,känns lite mer spännande än att köra BMW(som bara går o går ;)).

Mvh Janne.

Visa användare
395
wollick
Cayenne S
säljaren ska ha 5000 för den...svart -90 med svart skinn, bes och skattad men läcker lite olja från kammen. Priset känns rätt...:)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Handla....

Mvh Janne.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Jag tror nästan det...känns bara så konstigt att inte äga en bmw...
Jag har en 164 3.0 91:a, med det styva sportchassit som gör bilen stötig som f-n och därmed rätt kass komfortmässigt, men vägkänslan och väghållning är i det närmaste oslagbar! Fantastiskt kul bil att köra, så jag har inte riktigt kunnat skiljas från den. :-)

3-liters sexan har ett härligt vrid, möjligen saknas det en del effekt på toppen men den är alltid rolig att köra oavsett hastighet. Min har en 4 stegs automat (bara ett program - sport!) och är därför rätt surrig i motorvägsfart, men min drar också (drygt) litern nästan oavsett hur jag kör.
När jag köpte Alfan ca 95 var jag bered på dyra underhållskostnader, men faktum är att jag har nog haft en del tur med min för jag har knappt gjort något mer än normal service på den under åren (OK, kylen läckte så den fick jag byta, men en byteskyl + jobb gick på under 4000 så det var inte så blodigt). Jag har fått byta bromsskivor runtom, men jag har inte behövt byta en enda chassidetalj (spindelleder etc) sedan 95. Inte så illa tycker jag...
Nu har det börjat komma en del rost under, men jag har inte haft några rostbekymmer heller tidigare.
Min står parkerad på gatan utanför vårt hus, och jag har inte haft några inbrottsförsök i den under åren (har haft eftermonterat larm, kanske detta har varit avskräckande).

Jag tror du får en roligare bil om du väljer en 164 3.0 än en 320. Du får nog gå upp på en 325:a för att få lika mycket "körkul", men då lär en 164 3.0 vara billigare för motsvarande gammal bil. Undvik dock Alfas 2.0TS, de är driftsäkra och så, men bilen blir Toyotatrist med en sån ;-)

Mycket nöje!
Mvh. /Kjell
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kjell>>>trevlig "första bil" du ägt iaf ;)...Off-topic,sorry.

Mvh Janne.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har jobbat på Alfa 88-92 och kan bara hålla med Kjell Svensson om att du kommer ha betydligt roligare i en 164 3,0 än en 320. Motorn är en riktig pärla, 200 nm redan vid 1200 varv gör att kopplingen går åt fort !! Automaten är betydligt sävligare än den manuella och som Kjell säger konstigt utväxlad.Bilen tillhör dom absolut roligaste framhjulsdrivna jag kört.

Åkte Stockholm-Åre i vinteväglag på mycket kort tid med 4 pers och takräke med skidor på 1 liter milen, polarna kom 3,5 timmar senare i en Volvo 740 GLE som drog 1,5 l/m.

Kvaliten är dock bedrövlig och delarna svindyra, men Alfa är lite som ett lotteri, mest nitlotter med det finns chans till vinst, fast dom är sällsynta.

Ska du ha en BMW i samma storlek och orr i motorn måste du upp till en 535, fast inte ens den har samma härliga lågvarvs egenskaper.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Alfa 164/166 tycker är ett intressant alternativ. Priserna är löjligt låga på begnagade bilar. Dessutom rostar 164/166 mindre än premiumbilarna från Munchen och Stuttgart.

Tyvärr steg reservdelspriserna mycket efter det att Olle Olsson tog över agenturen.

Har ett par trogna 164 ägare i bekantskapskretsen. Mycket lite problem med bilarna.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Har själv gått över till Alfa i vänta på att 330 blir billigare.:-) Att 3.0 motorn skulle vara bränslesnål låter märkligt, men en härlig motor är det. En fin 75a vore kanske något, men dom ligger högre i pris än jämngamla 164or. 75an har blivit lite kult och anses som den sista riktiga Alfan.

Coola bilar, men jag skulle nog inte våga ha en gammal Alfa som bruksbil. Vill du ha ett roligt, billigt och "problemfritt" bilägande skulle jag satsa på en E30, 325a eller 318is. Men 5.000 kr låter ju grymt billigt!

Mr C
750iAL
mkt problem kommer du få på vägen men en jäkla kul bil....320:n e ju slö o tråkig...
handla för 5000:- jamenaar va får man för 5 papp.....

Kör numera både Alfa 156 och Alfa Spider. Två mycket trevliga bilar med hög körglädje. Båda bilarna har en mycket bra balans och kamoflerad framhjulsdrift. Överstyrnning är inga problem att locka fram. Som vinterbil är 156:an mycket kompetent. Framhjulsdriften till trots är den mycket skojig att köra när det är halt tack vare balansen. Gasuppsläpp leder till snygga uppställ som sedan pareras genom att gasa sig ur kurvan. Bakhjulsdrivna BMW är också roliga på vintern men de går inte att köra lika fort med genom kurvorna. Speciellt inte med E30:n som är giftig som en kobra i vinterföre.

Kvalitetsmässigt förstår jag inte all kritik som riktas mot Alfa än idag. Varken 156:an eller Spidern har krånglat något. Normal service och översyn är det enda jag gjort. Lite slitdelar har också bytts. De BMW:ar som jag haft har inte varit i närheten av lika driftsäkra. Listan kan göras lång över de problem jag hade med BMW:arna, som till skillnad från Alfa har ett rykte som kvalitetsbil.

Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6
Yugge
Har själv en 156 gta , en av dom roligaste bilar som finns fast framhjulsdrift , skulle lätt byta ut den mot min m3 e46 .
Men har tur att äga båda av dom här underbara bilar :)))
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Yugge>>>Jag som alltid trott att 156Gta hade fyrhjulsdrift...Nåja,där ser man.Blir det inte för mycket med 250hk på bara framhjulen?

Mvh Janne.
Yugge, bara att gratulera till två underbara bilar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.