AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.332

Visslande turbo

Sida 1 av 2
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Brukar Bmw 2.5liters turbo diesel motorer vissla mycket?
Våran tds visslar otroligt mycket, visst det låter tufft, men
ska den göra så? Om inte, kan det bero på för mycket
mot tryck på turbon? t.ex delvis igentäppt avgassystem.

Den är svår att starta när den är varm och inte går på
glödprogrammet.

//Mvh Simon
Kan bero på sliten lagring i turbon, men kan även vara ett läckage på trycksidan.
Sliten lagring borde ge hög oljeförbrukning, men kanske inte alltid.
Kan säkert vara så som du själv är inne på också, stopp i avgassystemet, ta ner och kolla det
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tror inte det är nåt lager fel och heller ej nåt läckage. Glömde skriva att visslandet hörs från avgassystemet, så chansen att det är igentäppt är stor? Mest är jag ute efter varför den är svårstartad, en i kommunen ska visst ha bytt bakre ljuddämparen och vips så starta den bra igen.

Blir en dieselturbo trögstartad när det blir för högt mottryck?

//Simon
Skulle jag tro att den blir, borde vara slö dessutom.
Blir ju dålig fyllnadsgrad i cylindrarna = lägre komptryck och svårt att starta.
Tätt i katalysatorn?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo det borde den, men den känns inte alls slö.

Jo tätt i katalysatorn har jag också funderat på. finns ju bara ett sätt att ta reda på det.

//Simon
Mellan downpipe och kat. är ju ett "flexirör" som har en liten tendens att gå sönder.
Vet en tds här i samhället som hade stort hål i det, men då lät den ju också som en traktor + att den visslade som tusan.
Jag tror på flexröret som är trasigt var det på min tds och det ven en en del men lät inge mer annars i kupen.
frankiez
Jag har samma problem. Jag har en 525d -01 och det visslar när motorn är kallt. När jag kör 300-400m då slutar det? Om motorn är varm, då visslar det inte.

förlåt min dåligt svenska...
Normalt att turbon visslar när bilen är kall för att tystna när oljan flödar friare.

frankiez
Jag har diskuterat med några turbospesialister och de säger att det är inte normalt. Men de kan inte säger vad är problemet, därför att det slutar vissla när motorn värmer upp. Det skulle vara tyst kallt eller inte.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo jag tror jag vet vilket rör ni talar om, det gick också sönder här i vintras. Men den har visslat sen vi köpt den, har inte brytt sig så mycket då den går hur bra som helst när den är igång, men det kan ta ett tag innan man får igång den ibland.

Gör man många korta stopp så känner man att batteriet blir lite trött.

//Simon
li
95
lillåkarn
525TDSA -93
Det är flexröret direkt från turbon som är trasit ju. Kostar 1200:- på meca att köpa nytt..
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Flexröret? är det där tunna smala röret? ca 1-2cm tjockt? Den har vi svetsat isåfall, det läcker inte nå mer.

//Simon

Länk

Tror det är #1 som jag menar, men att det ska vara ett flexrör på mitten av det...
Inte röret från plenum till grenrör.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej tack för det, men om den är trasig, alltså läcker, visst kan det ju vissla då, men skulle inte avgaser läcka ut där då? Den har klarat besiktningen 2ggr i rad när vi haft den. Men att den är svårstartad kan väl inte bero på det?

//Mvh Simon
Hum.
Det där flexiröret är inte som ett vanligt flexirör, utan det är ett "dragspels-rör" som har en metallväv utanför.
Kan hända att partiklarna i avgaserna fastnar i väven, om dragspelet spruckit, och det då visslar av gaserna. (rena spekulationer).

En vän till mig hade då ett stort hål i detta flexirör och bilen lät som en visslande båt. När han sedan bytte detta rör så hittade jag hans gamla rör i skrotlådan (aka "Arvid", finns att köpa på K-Rauta =)) och tillvekrade en kat.-ersättare av.
Vad jag kan minnas så var det inte anmärkningsvärt mycket sot utanför röret...

Startproblem...
Nu har jag inte läst tråden ur det persepktivet, men glödstift antar jag att du har bytt/kollat.
Iom att det är en diesel-bil så är det ju inte mycket mer än det som kan krångla, förutom spridare och pump. Är pumpen fräsch? Har du provtryckt spridarna?
Btw, har du kompprovat?
när flexröret spricker så visslar den mycket
hände på min gamla tds
att den är svår att starta kan vara pumpen eller har du ett fräsht batteri i bilen
min tds var svårstartad när den var varm när den inte glöder sen bytter jag till ett nytt batteri och då startar den direkt
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej, men det låter iaf inte som det läcker, men däremot att det ev. blivit igentäppt låter mer sannolikt.

Alltså den är bara dålig på att starta när den är varm, när man behöver glöda så startar den oftast direkt. Så glödstiften är det inte, inte heller batteriet då det bara är ca 1år gammalt gelébatteri. Har ej kollat kompen, men den är pigg osv, och ryker ingenting (mer än normalt). När den väl är igång så går den kanon hela tiden, precis som en bmw ska göra :)

//Mvh Simon
Om den inte går dåligt så är det inte troligt att det är täppt i avgassystemet.
Det är nästan bara pumpen kvar som startsvårigheterna kan bero på.
Fel pumpinställning (insprutningstidpunkt) kan göra motorn svårstartad, eftersom detta ställs om mellan kall och varm motor är det fuillt möjligt att det bara visar sig när det är varmt.
Har du låtit en BMW-verkstad göra en felkodsläsning eller kolla insprutningstiderna?
Sista och otrevligaste alternativet är kass motor som nyper när den blir varm, därför orkar inte starten dra runt den med tillräckligt varvatal för att den ska tända.
Har faktiskt varit med om det på en gammal merca, låter kanske otroligt men så kan det bli.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jovisst, jag håller med dig, men det är det enda jag kan komma på att det är just nu. Ställs insprutningstidpunkten olika för varm och kall?! Är det så, så är det en stor chans att så är fallet.

Nej har inte haft bilen på koll, men sånt där kan man nog inte kolla själv så det blir nog att kosta på sig en koll snart.

Nja, nyper gör den nog inte :) då det är rejält med snurr på motorn när man drar på starten.

Har glömt att skriva att jag fått reda på att förra ägaren bytt spridare på bilen.

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.