AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.831

Hur gör man hjulinställning?

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Hur gör man hjulinställning? Misstänker att jag e i behov av det eftersom man måste vrida hela tiden ratten till vänster för att ge bilen möjligheten att köra rakt fram..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är knappast något man gör själv!

Lämna in bilen till lämplig verkstad så gör de en riktig fyrhjulsinställning med lasermätning. De flesta större däckfirmorna brukar ha utrustning för detta, och de brukar oftast vara billigare än märkesverkstäder i alla fall.

Kan nog finnas anledning att jämföra priserna då jag har fått priser på allt mellan 2200kr och 650kr för en fyrhjulsinställning på min bil.
Bör inte kosta mer än 1000kr i alla fall!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
gs
19
gsus2
320ik -88
Mitt kostade 595:- o det var dyrt!!!!

BayerischeMotorWerken
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Tackar så hemskt mkt för tipsen!!
400 kr för framvagnsinställning och 600 för fyrhjuls tar en däckverkstad i min närhet...tycker det är rimliga priser, hade aldrig gett över det :)

MVH
Johan K
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Bmwfreaken:

Ligger stället många mil från Malmö?
Lite beroende på kunskap och tillgång till verktyg så kan man göra en hjulinställning själv.
Det gäller att veta vad man vill åstakomma och hur olika parametrar på verkar bilens uppförande.

Har du juste mätverktyg och tummen placerad på ett användbart ställe så grejar du resten av verktygen själv.
Tilläggas kan att om man är ute efter ett uppförande som fungerar bra i alla situationer och som inte ställer större krav på tex prestanda så är det nog enklast och billigast att lämna bort jobbet.

/Anton
Da
26
David1
BMW 530i -04
Hej
Jag ringde runt och kollade priser för ett halvår sedan när jag skulle göra hjulinställning på min bil. Då var Vianor i särklass billigast. Kommer inte exakt ihåg vad jag betalade men jag tror det var några kronor under 400:- för en 4-hjulsinställning.
E3
1.828
E36
USA bilar
Det är inte bara priset som ska avgöra en sån sak... Låt kvaliteten på jobbet vara viktigast! Det finns många firmor som inte lyckas få till hjulinställningen bra, oavsett vilka instrument de har... Lyssna och hör om någon i din närhet har bra eller dåliga erfarenheter av någon firma
svintoleffe
Jag gör mina hjulinst'ällningar hemma, då jag tycker at dom 400 kr kan man göra annat för.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
svintoleffe: Hur bär du dig åt då? Nyfiken...
Va
35
Vasse_T
BMW E39 528 -98
BMW E30 318 -88
MBW E3 2500 -69
Svintoleffe>>> enklare beskrivning på framhjulsinställning d bara toe jag behöver skjustera bytte yttre styrleder o min ögonmått va inte så bra hehehe ;) (däcken pekar innåt) ganska synligt va d efter första försöket men nu syns d inte men d fortfarande illa...
Tack Vasse

.. u can run, u can hide, but u only die tired....
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Under flera årtionden använde jag följande enkla metod att ställa in toe-in/toe-out. Exemplet är från min 3.0S som på framhjulen skall ha 1-2,5 mm toe-in vid normal belastning.

1. Snurra på hjulen och kolla så att dom inte slår för mycket i sidled. Välj en punkt på däckes insida där den bredaste delen av däcken inte vindar mer än max 0,5-1 mm på ett halvt varv
2. Plocka fram en gammal radioantenn av den manuella sorten som går att skjuta ihop och dra isär
3. Rulla bilen framåt (fortsättningsvis bara framåt) tills den punkt på däcket där du skall mäta befinner sig framför hjulcentrumet.
4. Kryp in under bilen och mät mellan framhjulen (drag ut radioantennen så att den tangerar den bredaste delen av framdäcken. Dvs där avståndet mellan framdäcken är som kortast). Tag bort radioantennen försiktigt så att längden inte ändras.
5. Rulla bilen framåt tills den punkt du nyss mätte befinner sig bakom hjulcentrum (OBS! Backa inte bilen för då får du troligen börja om från början igen)
6. Kryp in under bilen och mät avståndet mellan däcken på exakt samma ställe som du mätte på tidigare. Om du inte ändrar längden på antennen skall antennen nu vara 1-2.5 mm kortare än avstådet mellan däcken. Jag brukar lägga mig på 1,5-2 mm för att ha litet toleranser mot felmätningar samt att man inte mäter mellan fälgkanterna som man egentligen borde göra
7. Justera avståndet vid behov
8. Mät igen och kolla att du hamnat rätt
9. Mät en eller två gånger till för att vara säker på att du mätt riktigt och hamnat rätt med måtten

Med denna metod har jag aldrig haft snedslitna framdäck (av denna orsak i alla fall)!

När jag köpte mig en M5:a fick jag modifiera denna metod en smula så att jag numera mäter likadant men mellan däckens utsidor då det var omöjligt att krypa under bilen för att se när man mätte mellan däckens insidor!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.