|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
andha45 |
I rek.tabeller etc. passar inte std-blad på e39. Är det bara spoilern man får vara utan eller passar de helt enkelt inte? Köpte nyligen dyra originalblad där gummit lossnade efter en månad - kanske pga t ex en isklump el annan yttre åverkan men ändå... |
Gasfot |
Har haft mina blad i 1 år (3500 mil) och nu börjar det bli dags att byta. Har haft tidigare bilar med spoilern på org. och sen bytt till blad utan och blev inte nöjd för dom tar dåligt i motorvägsfart och är det motvind så var det katastrof. Kan hålla med om att priset på orginalblad är högt men mina har hängt med bra! |
andha45 |
Kan tänka mig att spoilern inte sitter där utan anledning. Läser man tester av snabba åttiotalsbilar så står det ibland att "torkarbladen lyfter i 200" på t ex 528, 760 Turbo. Men vilka blad som helst passar väl? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Köp lösa torkargummi på BMW och byt enbart det ca 95 kr. Jag böt aldrig på min 528a,på 4 år var nya när jag köpte bilen funkade bra, men på 540 blev det gummibyte. ///MVH Hasso Länk |
andha45 |
Tack för tipset! Sökte lite o någon skrev att de inte finns på BMW längre men i så fall kan man åka till OK. |
| Kört i flera år (Som Hasso!) med mina original, mycket fin kvalitet. Dom blir som nya om man tvättar,torkar av dom då och då. Använd sedan gummi eller vinylputs på en liten trasa och smörj in bladen regelbundet = 2-4 ggr per år, så håller dom ännu längre..... | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
61 61 8 217 711 ska dom visst heta a 95. Går nog att konverter Biltemablad i samma längd :)) Fick gör så till bakrutan på touring, köpte nått lite dyrare silikonliknande (feel look a like :) kvalitet och fick dit det, och det torkar kanon dessutom ljudlöst numera istället för originalgnisslet som var innan. ///MVH Hasso Länk |
andha45 |
Det är en sådan detalj som ger premiumkänsla: när de långa torkarbladen nästan ljudlöst sveper över rutan... |
|
Lösa originalgummin är bra! Jag har provat att flytta över gummit från Biltemas standardblad till mina gamla hållare, men resultatet var kasst. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej Vad kostar org. torkarbladen hos BMW? |
|
|
595:- för ett par Bosch twin på macken Dock världens bästa och mest lättbytta infästning var för har inte all bilar lika enkelt?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
445:- innan ev clubrabatt på BMW Solna för en månad sedan. /Rickard |
|
|
Bytte igår på bägge sidor. Hade tänkt att bara byta gummi men det satt Bosch torkarblad sen tidigare ägare så där gick den planen i stöpet. Lite lustigt är att BMWs orginal är billigare än Mekonomen Boschset om 2 pack, plus att på Boschens paket så är torkarbladet kortare på passagerarsidan. Tummen upp för orginal. Kan hålla med om att snäppfästet är den trevligaste lösning jag sett so far vad gäller torkarblad. :-] /guess |
|
|
Går det ej att byta bara gummit om man har bosch torkar blad? Vad skall man då ha för torkarblad? |
|
|
Är BMW bättre än BOSCH? Jag hade mina BOSCH i 3 år till förra bilen utan att göra nåt speciellt med dom sen sålde jag bilen och de funkade perfekt även då. 550:- på Mekonomen för nya BOSCH. |
|
Vår Pizzabagare kom åkande utan torkarblad, någon "garagegranne" hade haft vänligheten att lägga beslag på hans, nya kostade runt 500 hundringen på BMW sade han, undrar om "garagegrannenn" kommer att byta upp sig till nya nu :) Köpte dyrt Boschblad till MB190 nästan 300 spänn, urkass efter 1 år., I det fallet är det bättre att köpa 5 omgångar på Biltema och byta oftare. Det verkar som även lösa torkargummin man köper löst på BMW har olika längd så det ska säkert vara så. Förmodar att BMWs blad är Bosch också eller har någon nått annat märkesförslag. ///MVH Hasso Länk |
| Om ni skall köra andra gummin än BMW orginal så glöm B-tema och titta på Trico som gör kvalitetstorkarblad och säljer refillgummin billigt. Finns hos välsorterade OK butiker och även hos Mekonomen. OK säljer sitt gummi plastförpackat och BETYDLIGT billigare än Mekonomen som säljer samma gummi oförpackat. Dom passar fint på Bosch torkarblad. Och så är det god hållbarhet på gummit... | |
| Har för mig att BMW:s blad kommer från Valeo. Men jag är inte säker. | |
andha45 |
Min erfarenhet: Nya originalblad, började gnissla efter 40 mil, "smörjdes upp" (bilen då gått 300 mil) Bytte efter ett år till nya originalblad ena pajade efter några månader (pga "ispropp" förmodligen) Köpte efter några månader nya på Biltema de har nu hållit i 1,5 år och fungerar utmärkt. Kan hända att Bosch är bättre men Biltemas billiga är de bästa jag haft hittills. Uppenbarligen bättre än originalbladen. |
|
Hej Hopp. Jag köpte lösa gummin på en auktoriserad bmw-verkstad för c:a 200 sek. Kapade själv av dem till önskad längd, var lite pill men det funkade. Det ända är väl att de "gnisslar" lite ibland. Har funderat på Ok:s Silencio Blad, tydligen helt i gummi utan spoiler. Ngn som provat dessa? Någon som kan rekommendera ngt annat märke på blad som sveper tyst över rutan:) Precis som andha45 säger: Det är premium känsla när torkarbladet sveper ljudlöst. Vh/ Kermit. |
|
|
Köpte biltema blad i gummi(preppade med grafit) och pilla dit,bästa torkar bladen jag haft någonsin har kört 2000mil och de funkar klockrent ännu. Har dåliga erfarenheter av Bosch osv,ockerpriser och dåliga egenskaper helst om rutan är lite sliten. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.