AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.791

Sidoblinkers ett måste?

Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Har en 535 -91 som är importerad -99 den har inte sidoblinkers måste den egentligen ha det för att kunna besiktas lr?

Mvh:Roger

Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Är du osäker, ring till vilken Svensk bilprovnings besiktningshall och fråga. Tror dock att du måste ha sidoblinkers, om den är importerad. Är bilen intagen som flyttgods behövs det dock ej.
Måste ha...

PH
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
bmw började montera sidobliners -84.. vet ej om det blev lag då, men du måste ha. ialla fall när du besiktigar.......(biltema släpvagnsblinkers-dubbelhäftande tape-o kablar draget utanpå skärmen går, har jag för mig...så gör de när de besiktigar jänkare)om du absolut vill åka utan sidoblinkers...
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Den är ju besiktad 3ggr i sverige utan..så jag tror jag chansar att besikta utan..är ju inte värre än att man får fara å köpa blinkersar om den inte går igenom.

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Flyttgods behöver inte!
Sånt missar de inte på bilprovningen så har du klarat dig tre ggr så är det med största sannolikhet flyttgods.

fyrhjulsdrift är roligast!
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Är inte jag som har besiktat bilen tidigare,har nyss köpt den.
323E21terror
Du måste ha sidoblinkers tyvärr, och det är ett helvete för många skär ju bara bort en bit av plåten och skruvar dit blinkersen sedan = ROST. Kontrollera att det verkligen blir
rätt gjort så du slipper få små bubblor runt blinkersen som tillslut spricker och vips så har din pärla canser.

farten är min drog
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Okej..joo jag har sett att det blir så på många bilar..det e inge snyggt..ska testa besikta utan..om det inte går så lämnar jag in den till nån karosserifirma och får det gjort.

ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Jag hade en 325iX för nåt år sen, den var importerad (ej flyttgods) nån månad gammal från Schweiz -87.

Den hade inga sidobilikers och har besiktigats i Sverige sen -87 varje åt utan sidoblinkers.
När jag besiktigade så nämnde han att de saknade sidoblinkers, men det blev ingen anmärkning detta året heller.

Man kan ju undra hur det kan va så?
Jag vet inte.
Al
10
Alien555
525i -92
Har tyvärr lärt mig att, Import = måste sidoblinkers, flyttgods = behövs ej.
Jag har besiktat en ggn utan sidoblinkers och då gick den igenom då det stod ospecifierat om den var import eller flyttgods. Besiktnings gubben tyckte som jag att det är snyggare utan och rostar midre. Men nu sist så släppte dom inte igenom bilen dom j_vlarna. Vad ska man säga? Det blir till och investera i lampor och skära hål, inte kul :-(

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Hittade detta bland Vägverkets föreskrifter (VVFS 1994:5).

---------------------

10.2.1 Detta avsnitt gäller undantag från fordonskungörelsen (1972:595) och dessa föreskrifter för bil samt släpvagn som dras av bil, som utgör flyttsak eller som har förvärvats från utlandet genom arv eller testamente.

Ett fordon som omfattas av lagen (1978:69) om försäljningsskatt på motorfordon är att anse som flyttsak om beskattningsmyndigheten medgivit befrielse från skatten enligt 16 § i försäljningsskattelagen. Annat fordon är att anse som flyttsak om de förutsättningar för skattebefrielse som sägs i 16 § är uppfyllda.

Ett fordon som har erhållit undantag enligt 10.2.2 eller 10.2.3 får inte godkännas för yrkesmässig trafik för personbefordran.

10.2.2 Undantag från fordonskungörelsen (1972:595)

Fordon får brukas i trafik även om:
-bilbälte saknar upprullningsdon,
-bakifrån synliga körriktningsvisare kan visa rött ljus,
-framifrån synliga körriktningsvisare kan visa vitt ljus,
-från sidan synliga körriktningsvisare saknas.
----------------------

Import vet jag inget om (ännu).

Mvh
///Pewe
Jag mailade Bilprovningen i mars 2000 och frågade just detta. Svaret jag fick var att det var ett krav från 1986 års modell.

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
Behöver och behöver.. Det är juue fult att inte ha..! =)

Olio
Speciellt fult blir det om man gör som en del. Sätta runda små Biltema blinkers på en 7-serie.

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Lite mer författningstext (jag är inte säker på vad exportvagnsförteckning är, men antar att det rör importerade bilar..?):

10.6.1 Undantag från fordonskungörelsen (1972:595)
Fordon som införts i exportvagnsförteckning får brukas i trafik även om:
-bilbälte saknar upprullningsdon,
-bilbälte saknas i baksäte,
-bakifrån synliga körriktningsvisare kan visa rött ljus,
-framifrån synliga körriktningsvisare kan visa vitt ljus,
-från sidan synliga körriktningsvisare saknas,
-lyktor för parkeringsljus kan visa orangegult ljus,
-framlyktor på släpvagn kan visa gult eller orangegult ljus,
-sidomarkeringslyktor saknas,
-sidomarkeringslyktor baktill kan visa rött ljus,
-reflexanordningar på sidan saknas,
-kraven i 9a _ inte är uppfyllda,
-däck är mönsterskuret eller regummerat enligt metod som inte godkänts av trafiksäkerhetsverket.

Jag tycker det här börjar bli mystiskt... Jag vet inte vilka regler ni stödjer er på som hävdar att man måste ha sidoblinkers på importer och flyttgods. Enligt den gällande författningstexten ovan står det ju klart och tydligt vad som gäller. De som tycks ha verklig erfarenhet (kentsamuel och Roffa) har ju också blivit godkända vid besiktningen.

Bilprovningen är numera ett "vanligt" aktiebolag som utför tjänster åt det allmänna/staten (ingen myndighet i egentlig mening således, dvs med befogenhet att besluta om regler etc). De - precis som alla andra - måste ju naturligtvis följa lagen och kan inte - lika lite som nån annan - bara hitta på massa regler som ytterligare begränsar nyttjandet av en viss bilmodell etc än vad som redan framgår av gällande författningar.

Jag tror forumbesökaren Jesperado jobbar på Bilprovningen... Vore bra med ett klargörande!

///Pewe
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Då är det säkert som Pewe säger att man inte behöver ha sidoblinkers på importare..eftersom min är besiktad 3ggr i sverige utan anmärkning..och kentsamuel´s sen 87.

Sånt borde dom ju ha märkt på bilprovningen att det fattas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.