AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.586

exportskyltar vart

ta
144
tamtech
750i -00
hallå.... vart i danmark kan man skaffa "gula" exportskyltar???

enl bilfirman jag ska till i tyskland så gör alla så, att dom skaffar skyltar i danmark.....

hjälp!!!!

brådis!!
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
Köpen skylt i tyskland,den med RÖD ände på, kostar ca 1500kr,den får du köra med i både tyskland,danmark,sverige.
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Låter som en lite tvivelaktig bilfirma om dom säger så...

Skillnaden i tyskland på att sälja en bil med RÖDA eller GULA exportskyltar är den att för att få ut röda skyltarna måste bilen ha varit besiktigad inom en viss tid (har för mig att de ä 6 månader) dom gula skyltarna kan man få utan att besiktiga bilen.

Mitt råd är köp dom röda skyltarna så har du inga problem på hemvägen & då vet du dessutom att bilen är hyffsat nybesiktigad..

Köpa gula skyltar i tyskland & i danmark tar dessutm massa onödig tid & blir inte många kronor billigare...
Scheckheft
Hej
Gul exportskylt inkl. försäkring = försäkringen gäller endast i Tyskland. I Danmark släpper de inte genom dig om du inte köper en försäkring som gäller där. I Sverige kör du en oförsäkrad bil som ger saftiga böter om du blir stoppad.
Röda exportskyltar inkl försäkring = försäkringen gäller i bla Danmark och Sverige. Du kan välja hur länge skylten inkl försäkringen ska gälla. Det vanligaste är kanske två veckor.
Sedan det här med giltig besiktning:
sex månader och giltig besiktning är felaktigt.
Följande gäller:
Bilens giltiga besiktningsperiod får inte vara kortare än slutdatum för exportskylten.
T ex om besiktningsperioden slutar 2005-01-10 och exportskylten går ut 2005-01-11 kommer du inte att få röda skyltar hos Zulassungsstelle och du måste då genomföra "Sicherheitsprüfung" (=förkortad besiktning) hos t ex Dekra eller TÜV. Kostar tid och pengar.
Mao - se till att köpa en bil med giltig besiktningsperiod. Handlaren upplyser dig om detta.
Att handlaren svammlar om gula skyltar i Danmark visar antingen på okunskap eller att han är oseriös.

Mvh
Scheckheft

Håller som bäst på att bestämma mig för en bil i Tyskland och har mailat lite med säljaren som säger följande om exportskyltar:

"Zollkennzeichen können wir über das Straßenverkehrsamt hier bekommen 1 Versicherungsdreifachkarte bekommen wir vor Ort,von der Axa-Versicherung. Gültigkeit 9 Tage Kosten ca.200,-Euro zuzüglich Verwaltungskosten des Straßenverkehrsamtes ca.150,-Euro. 1 Mitarbeiter unseres Hauses hilft Ihnen dabei."

Kan nån importguru kolla så att det verkar stämma? Jag förstår vad det står men har inte så bra kolla på själva processen och vad det bör kosta. Tycker 350 Euro låter lite dyrt mot vad jag sett här i övrigt på forumet när jag sökt efter vad det kostar.

Tackar på förhand!
Vad gäller eg. för försäkring på hemfärden?
Ingår någon typ av standardtrafikförsäkring "automatiskt" i kostnaden för de röda skyltarna eller är det en kostnad som tillkommer?

bstrand skriver ju här ovanför att handlaren i det fallet pratar om att teckna en försäkring via Axa. Jag tycker precis som han att €350 verkar dyrt. Är det inte normalt med €200 om man låter handlaren göra jobbet åt en? Eller är försäkring exkluderad då? Tecknar man annars den med sitt svenska f-bolag?

Nu har jag blivit konfunderad....
Inte någon som kunde svara på min fråga ovan ang. vad som gäller för försäkring?
sök i forumet så får du svar
tror inte att någon orkar dra hela resonemanget en ggn till.... (typ hundratjugonionde gången...)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.