AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
73.465

Volvo s40 T4 -99 VS Bmw M5 -90

Sida 9 av 19
Oh jesus, V40-in har ju 40hk mindre (!) än CSL-en..

Som sagt, än fast det finns filmbevis på att en 255hk T4 är toksnabb så förnekar många dess tid 100-200 km/h. Och denna film har ju varit på tapeten förr.

Att vissa tar så illa vid sig bara för att en turbobil kan vara snabbare än en M-bil förstår jag inte. Men ibland mot alla odds så kan det faktiskt erkännas från AP-lägret att en turbo KAN vara snabb.. Men då drar man till med att BMW-n är minsann snabbare runt Nyrbyr(fis)ring. Som förövrigt ICKE får stavas fel på AP, eftersom det verkar vara BMW-ägarnas Mecka eller nåt.

Förresten så behövs det knappast 40k i trim till en 850 Turbo för att hänga på en simpel M5 3.6.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Det va torrt ute.

Vad är det som som är svårt att förstå med tiden 5,95 s?

Är väl inte så konstigt då dom säkert hade fått ner tiden om dom hade åkt på slicks och inte på vanliga däck(michelin pilot sport cup R). Men ingen annan åkte ju på slicks så varför skulle det vara andra regler för M3?

Och en annan fördel med M3 mot volvon är ju att chassi reaktion på Bmw bara ger mer tryck på drivhjulen(=bättre fäste) till skillnad mot en volvon som är FWD.

/ Morgan
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
TiazBoy !! ni får köra ner till tyskland o tävla på Nürburgring det verkar den ända gokända banan man får tävla på om det ska bli gokändt! det är bara runt 100 mil ner från malmö eller vad det är,det är bara 5 mån tills dess,han skulle sätta in chipet då ju så det fortsätts att diskuterafrågan sålänge,5 mån många sidor.
Gtbb:
Övriga tidningar har fått csl på BMWs utlovade 0-100 tider.

Finns det inget volvo o saab forum?:)
Detta tjat om Nurnburgring,hur många av er har varit där med era M5? Misstänker att de allra flesta bara kört där i en PC-simulator!
Om ni kikar på x40nordic-klubbens hemsida (den ligger fn nere) så finns det en T4:a med MTE:s steg2 (bilen är bänkad till 254hk) som kört 0-200 på 23,5s mätt med AP22, vilket väl är ungefär i nivå med vad en M5 3,6 ligger på.

Men först upp till en viss hastighet är ju som bekant inte detsamma som först till en viss punkt. Kvartsmilen, 201m och kilometern och allt vad det nu kan kan vara får väl en M5:a i allmänhet förmodligen ett försprång tack vare bakhjulsdriften. Ett försprång som är svårt att ta igen..

T4 -99
Jag har BARA! chips och avgas på min 9000 2,3T -93 och jag har aldrig kommit i underläge mot ngn E34 3,8 el 3,6.
"funnit" låter ju lite fjantigt men så har det ju vart!
M3 3,2 har jag också kört mot och de 2 jag testat mot har vart snäppet efter!
Men ni får ju tro vad ni vill!
Kan ju finnas exemplar som går bättre än angivet men upp till bevis då!
Jag bangar inte på en duell! Vad som helst bara det står M på bakluckan.
Folk TROR ju så väldigt mycket här..
M.V.H.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
En duell vore ju rätt kul... Videokamera ;)
ZzZzzzZzzzZzzzzzZzzz, osv.
Andreas Plars:
Tror inte din utmaning blir antagen,för många BMW egon skulle bli knäckta om M5 får pisk av en SAAB.
Andreas Plars:
Och jag kan ställa upp med en T4:a, visserligen inte steg 3, som jämförelseobjekt (och förmodad strykpåse.. ?)... ;)

T4 -99
Andreas Plars: De allra flesta M5 resp M3-ägare finner ingen större förtjusning i att race:a mot en SAAB 9000 2.3T. Har åkt i en sån bil som du har fast en -95,tror den hette CS,chippad sådan.Va ju hur jäkla seg som helst efter 210...Min uppfattning bara. Jag har personligen åkt på pisk i sk "race" mot mååånga bilar,antagligen tror föraren i den andra bilen att han gjort ett hjältedåd när han äntligen piskat en M när jag i själva verket kanske bara tryckte lite extra på gasen inget mer.Om jag vill race:a mot någon så inte låter ja bilen "dra" från ca 2000rpm o uppåt utan då lägger ja mig runt 4000 o sen nitar ja plattan,då händer det lite mer...
Jag är säker på att din SAAB går bra men har lite svårt att tro att den vid ett SERIÖST "race" skulle spöa en M5/M3,möjligen nästan åka jämt upp till en viss hastighet men inte mer...

Gtbb: några andra matta resultat från bilar jag ägt eller vännres bilar.

RS2 304hk (orginal)
M535 207hk (chip och Dr Shrickkam)

Jag tvivlar inte på att en S40 T4 kan vara lika snabb eller snabbare än en M3 CSL, frågan är bara hur mycket det får kosta? I tuner testet kan man läsa hur dyrt det är att modifiera sin bil, dyrt! V40 i testet var ju ganska ordenntligt vässad inte bara chip.
En S40 med bara chip går inte så bra som i filmen med Grubbes bil. I sådana fall så är Grubbes chipade S40 snabbare än den betydligt mer mobbabe V40 i testet trots att den har 70 hk mer.

Perran_: den 850R jag tror du menar var enligt ägaren trimmad för 40.000:- med jätte IC jätte turbo mm och den var i ärlighetens namn faktiskt snabbare till dryga 250km/h än min simpla M5:a men jag hade lite högre toppfart. Men den hade enligt ägaren mer än 50 hk mer än min M5:a. Vi drog över 1 mil på E4:an och den 850:n gick grymmt bra men hade också kostat mer än det dubbla mot min M5 E34:a. Perran, jag vet inte varför du hatar BMW, med ibland går det ju att trevliga disskusioner med dig, men idag verkar du vaknat på fel sida.

SotaM: en S40 med 260 riktiga hk har samma vikt/effekt föehållande som en orginal M5 3,6 så det kan nog stämma, även om tider med AP22 och G-tech ska tas med en nypa salt. Körde själv 0-100 på 5,1 sek och 402m på 13,3 med min förra M5 3,6 som var helt orginal med en G-tech och de siffrorna stammer inte alls för då borde en M5 3,6 vara snabbare än en M3 CSL och det är den inte!

Nedomansky: har varit på ringen både med BMW och med en Saab! Åk dit, du kommer alltid längta tillbaka oavsett vad du kör! Den banan har allt, vacker utsikt, kurvor, höjdskillnader och snabba rakor! Vet flera än jag som varit där här från forumet. Man får väl köpa en PS2 när Grand Turismo 4 kommer så att man får öva lite till sommaren för nordslingan är över 2 mil!

Andreas Plars: en 9000 2,3 turbo med bara chip och avgas hänger inte med en M5 E34. Har haft massar med chippade Saabar och två M5:or så jag vet. Min kompis hade min fd 9000 Aero (270 hk enligt Speedparts) sammtidigt som jag hade min första M5 och den hängde inte med. Mellan 100-200 var det inte så jättemycket som skilde med från stillastående och över 200 var det hej då för Saaben. Det lilla turboaggregatet i en vanlig 9000 2,3 turbo klarar bara ca 240 hk ca 400nm enligt Speedparts och med de siffrorna hänger du inte med en M5 eller M3 3,2! En -93 har ju inte ens Trionic. Vi får väl ta ett race till sommaren ;)

Jag kan samman fatta detta med att Saabar och Volvosar kan bli betydligt snabbare än en orginal M5 men det räcker inte med bara ett chip, inte ens för en V70R-04!
Vem bryr sig egentligen om vem som vinner, ok det kan ju
va skönt att vinna om vinnaren lider av mindervärdeskomplex eller nåt. Men annars VEM BRYR SIG alla vet att tex en Atech
Volvo tar dom flesta M modeller, men det får ju inte en M ägare
att gå och köpa en S40 för det.

Andreas har ju en polare (Ivar Findin) som har/hade? en 3.8
och han har säkert blivit avtorkad ett antal gånger av anders
så det enda som behövs är att Ivar skriver ner att han alltid
hamnat i underläge mot Plars så kan vi skrota den här tråden sen.

Har för mig att det var du Plars som var polare med Findin men jag kan ha komma i håg fel oxå?

M femman: Ja har 850in 50hk mer än dig så borde den vara snabbare. Han hade alltså ca 390-400hk i Volvon? Vaknat på fel sida? Nej då, jag hade inte ens lagt mig då :)

Fast`n Loud Turbo Proud.
M-femman! >> -93 2,3T har visst Trionic med joniseringsmätning m.m.
Och Speedparts (BSR) trötta fegtrimm ger jag inte mycket för alls!!!
Har kört från 50-270km? (en bra bit efter 250 markeringen iaf) mot en 3,8 -92 och jag var då "några" billängder före kan man säga. (+ några till 3st?)

Visserligen sitter det samma turbo som i 9000Aero i min bil men den snurran är ju "orginal" och är knappast att klassa som stor.
Ganska fjuttig skulle de flesta säga.
Kanske är det så att inte många känner ngn förtjusning i att "klå" en i samanhanget billig 9000 men bra irriterade verkar många bli iaf!
Såklart finns det säkert exemplar som går bättre än min men JAG har inte mött någon ännu!
M.V.H.
Jocce, så en Saab med max 240hk och 400nm som väger 1500kg är alltså snabbare än en bil med 340hk och 400nm som väger 1750 kg. 6,25 kg/hk mot 5,1 kg/hk. Här trotsar vi fysikens lagar!

Perran_: det stämmer ca 400hk i den 850 enligt ägaren.
Skönt att slippa Saaben? Det är kul med bakhjuls drift på vintern!
Andreas Plars: flera av mina Saabar har kostat betydligt mer än någon BMW jag ägt både i inköp och driftskostnader!

Så din 9000 var inte så orginal trots allt. Med Mitsubitchi turbon från Aeron så kan du plocka ut ca 270 hk med downpipe, avgas och omprogramering. Det hade jag på min Aero och den kunde inte hänga med min orginal 3,6 min det var inte mycket som skilde mellan ca 100-200.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
M5:an: acceleration och hastighet har en del att göra med utväxling också....

/Christofer
Det ska stå "men" inte "min" i sista meningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.