|
Sida 7 av 19
|
|
|---|---|
| Jovisst förekommer det att varvtider för Nurnburgring finns med,men det är inte det är INTE en vedertagen STANDARD att göra så.Det sker mer i undantagsfall.Finns det någon biltillverkare som i sina specificationer har med denna varvtid som som en värdemätare på bilens prestanda?Däremot är det en vedertagen standard att mäta bilens prestanda rakt fram.Det var dit jag ville komma. | |
| Om ni läser igenom mitt första inlägg så står det :"toppfart 265 km/h, varvtid Nurnburg Ring 12min 36,4 sek." Det finns alltså iINGEN angiven 0-100km/h tid.På detta sätt finns det ingen tidning eller tillverkare som anger en bils prestanda.Detta beroende på att det inte är ett vedertaget sätt att mäta prestanda. Det finns alltid med en 0-100km/h tid,för det är så man mäter bilprestanda överallt. Att EN tysk motortidning har med varvtider på Nurnburgring beror snarare på att de har nära till banan än att de använder en vedertagen standard för prestanda mätning. 0-100 tiderna finns ju med som alla kan se därför att de är det intressanta i sammanhanget | |
|
Nedomansky: Med risk för att det här inlägget raderas så måste jag säga att du verkar inte ha veta ett skvatt av vad du pratar om. Vad är det för fel på Nürburgring? Sedan om man ska jämföra bilar mot varandra så varför skulle man inte kunna köra mot varandra rakt fram? "Blir man rädd då eller"? DÅ ska man heller inte lägga sig i såna här trådar! Och JA, du kan inte ha läst många tidningar. //Schnitzer |
|
| Schnitzer: Om du lär dig läsa innantill innan du svarar, så ser du att det jag förespråkar är just att bilars prestanda ska mätas och också mäts genom att de körs mot varandra rakt fram, och inte tex genom att köra ett varv på Nurnburgring som du förespråkar i ett av dina inlägg. | |
| Ja, och i AMS har man gjort båda delarna! | |
|
Nedomansky: Då missuppfattade du vad jag menade. Ska man jämföra två bilar vilken som är snabbast så ska man köra rakt fram. Sedan när det gäller bana så föreslog jag Nürburgring som lämplig tävlingsbana. Det säger inte vilken bil som är snabbast rakt fram, utan vilken bil som är snabbast runt banan. Precis som M femman har sagt så gör AMS båda delarna. Blev du något klokare? //Schnitzer |
|
| Det jag säger är att det är irrelevant vad en bil gör för tider runt Nurnburgring.Det är rakt fram tider som används för att visa en bils prestanda/fartresurser.Att AMS gör båda delarna förnekar jag inte,men det är ju inte så alla biltillverkare o mototidningar gör för för att mäta prestandan,det alla gör är att mäta rakt fram tider. Har sett i liknande trådar tex M5 vs Saab Viggen så när det visar sig att Saaben ev skulle kunna vara;Gud förbjude snabbare än M5 rakt fram,så är det alltid någon som påstår att M5 är snabbare än Saaben runt Nurnburgring, och att det är så det ska avgöras vem som har den vassaste bilen,M5 är förmodligen snabbare runt banan,men vem fan bryr sig! Någon påstår sig ha kört förbi en M5 rakt fram o då ska väl ändä raktfram prestandan vara det som räknas o inte någon trolig varvtid på någon racerbana,eller??? | |
|
Om man tycker accelerationsprestanda är viktigast skaffar man lämpligast en V8a försedd jänkare och toktrimmar, mest "bang-for-the-buck". Mvh, /Wille |
|
|
Nedomansky: När man ska titta på bilen prestanda så gör man jämförelser på väg som går rakt fram. Om du inte visste det så finns det något som heter chassi, väghållning etc. som man också kollar när man kör på Nürburgring. Då spelar inte alltid hästkrafterna lika stor roll. Kan nog vara en anledning till att AMS gör båda testerna. M5:an kan vara värre än en speciell bil rakt, men kan åka på spö runt Nürburgring-banan. Lär dig stava till "NÜRBURGRING"!!!!!!!!! //Schnitzer |
|
| Men varför är mätningar av raktfram-prestanda relevanta om inte Ringen-tider (eller andra bantider) är det? Vad som är relevant förmåga hos en bil bestäms väl av den som tänkt använda den? En del uppskattar den typ av förmåga som visar sig i raktfram-mätningar, andra lägger mer vikt vid de förmågor som ger utslag i varvtider på bana. De flesta bilägare lägger nog inte särskilt mycket vikt vid någotdera. Det är ett individuellt val, ingen absolut sanning, vad som är relevant. | |
|
Precis det är ju så det är, och många bmw ägare köper BMW just för totalprestandan (prestanda är mer än bara motoreffekt) och då är ringentider högst intressanta i ett test av motorjournalister. Det är kanske det som retar vissa med framkrafs och steg 3-4 trim eller vad dom nu har, när M5 eller M3 ägaren inte verkar speciellt impad av att blivit knappt avhängd. Då tycker oftast svenssonbils snubben att M ägaren kommer med bortförklaringar när dom säger att allt inte handlar om att vara snabbast 100-200 på motorvägen. |
|
| Känns som s40 är borta från tråden o det svävar iväg lite för bra nu. | |
viobebe |
M femman: roligt att du tog dig tid och fixade fram lite mer info på Golfen... Jag tror fortfarande (vet) att Golfen var (är) snabbare, mina ögon kan inte ha sett fel. |
|
Extremt förarrelaterat. Flåklypa |
|
|
Ja, det mesta hänger på individen. //Schnitzer |
|
|
WilleW>>> Många vill dock (som jag gör) ha mest "bang-for-the-buck" i bilen de kör till och från jobbet varje dag! Där går både fläskjänkare och andra 0-100 snabba bilar bort för de drar på tok för mycket soppa och har ägandekostnader som är minst sagt stora! Många tycker helt enkellt att en trimmad turbobil erbjuder otroliga prestanda för den i sammanhanget låga ÄGANDEKOSTNADEN och de erbjuder oftast en bra komfort och hög säkerhet. Häpnar varje gång jag läser trådar här över folks okunskap om både det ena o det andra. Diskutioner om motorers effekt/vridmomentkurvor o annat som diskuteras ter sig rent störtlöjliga. Det som räknas är ju medeleffekten på det varvtalsområde som används vid maximal acceleration. Och då hjälper ett högt vridmoment i mellanregistret och uppåt maxvartal till bra! M.V.H. |
|
|
Oavsett vad som debatteras här, är BMW valet för mig. Finns ingen annan som erbjuder samma sak, visst liknande men inget som passar mig lika bra. Är inte hemskt premium relaterat med en uppstressad 2.5l turbofemma i sin "premiumbil", nej jag vill nog ha 5l V8'an. Kalla mig BMW snobb:) PS det med Golfen är BS. |
|
|
Det där ordet premium har jag aldrig riktigt greppat. Vad betyder det....status, kvalitet, högteknologi eller något annat? Flåklypa |
|
| Allt det i BMW's fall:) | |
|
Det var nästan en retorisk fråga så jag förstod att det svaret skulle komma för eller senare. :-) Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.