AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
73.455

Volvo s40 T4 -99 VS Bmw M5 -90

Sida 6 av 19
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
visste att det skulle komma, Bilsports superstage att inte duger men varför duger den inte.ska man köra 90 mil bara för att race mot varandra tror inte att nån vill det.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Nürburgring passar bäst för alla bilar, tycker jag. Banan har raksträckor och mycket svängar.

//Schnitzer

Problemet är att det inte finns någon förare som passar för Nürburgring.

För att vara lite realistisk. Kör på Anderstorp eller Mantorp.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Bansträckningen på Nordslingan är suverän, verkligen utslagsgivande på många sätt, men jag antar att Flåklypas kommentar bottnar i sådant som de mycket snålt tilltagna avåkningszonerna och andra säkerhetsaspekter. Hur många verkliga toppförare kommer till ringen och kör fullt?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hejåhå vad denna tråd har spårat. Näe inte kan en Volvo vara snabbare, för på Nürburgring är alla M bilar snabbare!! Det är bara där som räknas eftersom vi alla kör 95% av våra mil på ringen.... ehhh?!?

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
viobebe
Vet ni att ni pratar om 15-13 år gamla kärror som har bevisat gång på gång vad de går för, detta har tagit hårt på de flesta av dessa bilar, hur mycket av de ursprungliga 315 hk finns kvar egentligen, handen på hjärtat var ärliga nu, jämföra dessa gamla bilar mot nyare bilar.

2 polare drog med varandra en M5 3.6 -90, mot en Golf V6 4 motion -01, M5 an hade inte en suck, dekörde mot varandra ett antal ggr, och nej det är inget fel på M5:an.

gamla M5:or är inga överdrivet snabba bilar, för 15 år sedan ja,
men inte nu.

Finns ju en del filmer här på volvo X40

Länk

Roligt när en GT3 får spö av en volvo. :-)

/ Morgan

Kompisen har en 4motion V6 -01 han skulle aldrig fantisera om att dra en M5 E34. Som sagt den är inte snabbast, men är snabb. Personligen kvittar det vilken som är snabbast... Men bara ett faktum en Golf V6 4motion är en snabb bil men mot E39 M5 hah! Mot en M5 E34 visst blir det match.

Men M5 drar den när som helst.

Varför skulle inte hästarna vara kvar?
viobebe
bayerischemotor: slitage bl.a
Visst, men slitage som skulle ta bort markant HK skulle nog paja motorn. Om en motor förlorar 5% effekt över 10år kan jag acceptera, men att en motor skulle förlora ca 20% då är det nåt fel på den!
Motorerna tappar inte någon nämnvärd effekt om servicar sköts och vi inte pratar extremt höga miltal.
Min 3,6:a hade 319 hk i bänk innan jag mappade den, 4 hk mer än vad den skulle ha orginal!
Gtbb:

Iofs så såg jag inte att GT3an fick spö? De låg ju aldrig jämsides.. Tyckte att Proschen närmade sig på slutet.
Viobebe, dessa gamla M5or eller(reliker) är fortfarande snabba
21sek 0-200 för en 3.8 är fortfarande snabbt i jämförelse med dom flesta bilar 23sek? för 3.6?. Även om en ny M5 e60 är 10 sek snabbare än en gammal M5 3.6 till 200. Så är 80tals M5an 10 sek snabbare än tex 9-3 Aero till 200. Så helt kasst går inte dessa gamla 40-50 tusen kronors 3.6or, för att inte tala om den
ngt dyrare men ändå billiga 3.8an.
Alla trådar typ T4 vs M5 o dylika är ju likadana allihopa. I den första hälften av inläggen så är det helt omöjligt att någon bil skulle vara snabbare än en 15 år gammal M5. Mot slutet av tråden då det ev. skulle kunna,mot alla odds,finnas en möjlighet att en annan bil skulle vara snabbare än en M5 rakt fram, så kommer någon(Schnitzer) på att mäta bilarnas prestanda rakt fram är ju helt fel.Detta ska avgöras med ett varv på Nurnburg Ring!! Det är ju så man blir rädd. Det gängse o vedertagna sättet o mäta prestanda är just Rakt fram med acctider 0-100 km/h, div acctider genom växlarna, ev 0-402m o dyl + en toppfartsnotering.
Har ALDRIG sett ett prestanda test vare sig i en motortidnig eller i en biltillverkares tekniska specifikationer står typ "toppfart 265 km/h, varvtid Nurnburg Ring 12min 36,4 sek." Har någon annan gjort det???
Nedomansky,

Någon tidning där varvtider på Nurnburg Ring tas med som ett kriterie har jag aldrig sett, kanske beroende på att det inte finns någon sådan bana ;). Om det däremot är Nürburgring du syftar på så:

Ja. Tyska Sport Auto har med varvtid runt Nürburgrings nordslinga i sina tester.

Det torde även vara allmänt vedertaget att Nordslingan är ett av de hårdaste tester (om inte det allra hårdaste) man kan utsätta en bil och dess chassie för.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Nedomansky: AMS tex har varvtid på Nürburgring i sina tester. Du läser inte så många biltidningar tror jag!
Viobebe:

M5 E34

Test in sport auto 05/1992

0 - 80 km/h 4,4 s
0 - 100 km/h 5,7 s
0 - 120 km/h 7,7 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 10,0 s
0 - 160 km/h 13,0 s
0 - 180 km/h 16,5 s
0 - 200 km/h 21,1 s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start - s
Vmax 250 km/h
100 - 0 km/h (kalt) - m
100 - 0 km/h (warm) - m
Nürburgring, Nordschleife - min
Hockenheim, kleiner Kurs 1.20,3 min

VW Golf IV 4motion

Supertest in sport auto 04/2000

0 - 80 km/h 5,1 s
0 - 100 km/h 7,3 s
0 - 120 km/h 10,1 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 13,9 s
0 - 160 km/h 18,4 s
0 - 180 km/h 25,3 s
0 - 200 km/h 33,9 s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start - s
Vmax 235 km/h
100 - 0 km/h (kalt) 39,0 m
100 - 0 km/h (warm) 41,9 m
Nürburgring, Nordschleife 9.09 min
Hockenheim, kleiner Kurs 1.22,9 min

bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
Men ska man behöva köra ända till Nürburgring för att ta reda på vem som e snabbast,tex istället mötas på en träff och se i "verkligheten" vem som e snabbast finns ju många banor i sverige.saab o volvo gjorde det i bilsport å där fick volvo stryk,det finns många strippar att prova på.Hadde jag haft en m5 eller har sen så går jag med på att prova möta dessa omtalande s40 som tar all energy typ 6 sidor redan.mvh buffy
Nürburgrings nordslinga är en så avancerad bana att köra fort att begränsningen oftast ligger hos föraren och ej hos bilen.

Accelerationsmätningar göres med fördel rakt fram.

Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.