AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
73.462

Volvo s40 T4 -99 VS Bmw M5 -90

Sida 4 av 19
Caspar: Nä det spelar ju ingen roll! Behöver ju inte vara en sladd som gör att man kör i diket.

/Johan

Min bil: Länk

Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Schnitzer,

Med risk för att det blir ett j-vla liv här nu så tar jag ändå chansen och skriver detta :) för att det är sanningen....

Jag har aldrig provat min m5:a mot vare sig denna eller någon annanan t4. Men av filmen att döma så ligger den t4 som visas där runt 12 sek 100-200 km/h. Eller hur ? Det är MYCKET svårslaget med en m5 e39. Jag har aldrig varit under 12 sek någon gång jag provat. Och det är absolut inget fel på den bilen.

Har däremot provat mot rätt många m5 e34, och det vet väl alla här hur det slutar. Dom hakar inte på i nått register mot e39:an, och definitivt inte 100-200 km/h. Därav ställer jag mig frågande till hur en m5 e34 ska kunna köra ifrån bilen på denna film.

Men som sagt känner inte "grubbe" vars bil detta är, men jag litar på vad han säjer. Och enligt honom så är den på ca 255 hk. Något mer "läser" jag inte ur detta än att bilen i filmen är mkt snabb, så snabb i detta register att en m5 e39 skulle få mycket stora problem att hänga med. När track-challenge testade m5 e39 så fick dom 13.5 sek 100-200 km/h. Således skulle den bilen inte kunna följa med den bil som visas på filmen här.
Sen hur till vida bilen i filmen är som ägaren säjer kan jag inte utala mig om, utan konstaterar bara fakta. Men som sagt, jag litar på vad grubbe skiver.

Länkt till track-challange. Länk

/
Nike
Hur enkelt är det inte att snabba upp filmen???:)

0-100 är cirka 6sek, jävligt, jävligt bra för en framhjulsdriven bil. Började tidtagningen när antispinlampan lyser första gången.

0-200 är mellan 19-20sek, igen otroligt bra.

-255hk? Kanske.
-Uppsnabbad film? Kanske
-300hk? Kanske

Ingen här vet. Hur som helst är det där mycket impoerande. Eftersom T4'an redan med 200hk har enorma problem 0-100km/h eftersom den inte får grepp.
-Slicks hjälper ju säkert.
Kom ihåg att det är mätarfart. Ivf är det jäkligt snabbt!
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
bayerischemotor,

Ja man vet ju inte. Alla utav dina alternativ är möjliga. Detta låter jag var osagt.

Flåklypa,

"Kom ihåg att det är mätarfart"
-Jo det är sant...men som sagt jäkligt snabbt ändå....

/
Nike
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
NikeC: Du måste ju förstå att i högre farter så har inte 255 hk så mycket att sätta imot. Jag tror att han som har den 255 hk-S40:in bluffar eller så har den möjligtvis 355 hk. Det är ju ändå från 100 km/h, där kan det vara lite svårare för en E34 M5. Börjar man i 120-130 km/h så har jag väldigt svårt att tänka mig att den S40:in skulle köra om. Kan bara referera till den som har 45 hk mer som jag har kört mot.

Jag tycker inte att en 255 hk S40 ska gå bättre än en S60 T5 som jag körde mot. Den var ganska bra trimmad, 319 hk. Den tog jag mig om. Kan då inte tänka mig att en 255 hk S40 hänger med. Pratar vi 0-100 km/h? Visst, då är M5:an inget att åka med. Bl.a. för tung och då spelar det ingen roll vad alla E34 M5 ägare säger, för den åker på spö i lägre farter av många andra bilar. Även om de går bättre än i högre farter så är det väldigt jobbigt att ta in försprånget även i högre farter. Jag kör mest med min M5 i farter från 90 km/h och uppåt. Att folk kan börja prata 0-100 km/h-tider med M5 är inte intressant och det är inte konstigt om de åker på spö av mycket som har mindre hästkrafter och väger mindre. Tyvärr tror många M5 ägare att de har den snabbaste bilen i hela landet så de ställer upp mot vem/vad som helst. Tråkigt att de inte vet bättre!

Jag har kört med en M5 3,6 mot en E39 M5. E39:an hänger inte av E34:an lätt eller snabbt. Jag var med en bra bit över 100 km/h, men visst tappade man hela tiden, men inte mycket. Efter 150 km/h var det inte intressant längre. Inte heller konstigt eftersom den har 85 hk mer.

//Schnitzer

Det ligger en del i vad Schnizer säger. När det börjar gå fort är hög effekt A och O om vi antar att bilarna har liknande luftmotstånd. Jag tycker också att det är misstänksamt bra knuff i den T4:a som det länkas till, även om det är mätarfart.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Flåklypa: Ja precis! Skulle gärna vilja se mätaren i den S40:in som jag körde mot.

//Schnitzer

Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Schnitzer & Flåklypa,

Kan inget om Volvos bilar om den ena är snabbare än den andra osv. Och kommer inte att försvara denna t4 heller. Eftersom jag inte vet nått om bilen, utom de grubbe skrivit. Och än en gång, jag tror på honom. That's it. Har ingen anledning att inte göra det.

/
Nike
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
....men vist går den bra för 255 hk. Med tanke på att han inte ens drar ur den på växlarna.

/
Nike
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
NikeC: Inget illa menat nu, men visst är det surt om en 255 hk S40 T4 kör ifrån en E39 M5. 145 hk mer i M5:an och den har svårt att hänga med, t.o.m. uppe i fart där M5 ska gå som bäst. Det skulle nog inte många E39 M5-ägare vilja veta. För mig är det helt otroligt.

//Schnitzer

Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Schnitzer,

Näe jag skulle definitivt få lång nästa om en s40 passerade mig i dessa farter :) Man vad f-n ska man göra annat än gilla läget :) Skulle nog dock inte berätta det för någon..... :)

/
Nike

Om filmen stämmer är det ren ut sagt mirakulös prestanda för att vara 255 hästar.

Som bevis för en bils prestanda är en film värdelös. Det är lite väl enkelt att manipulera materialet, likt Janne Josefsson. :-) Däremot skulle jag inte förstå varför "Grubbe" skulle ljuga om sin bils prestanda. Det vore ju oerhört pubertalt och pinsamt.

Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
bjoerck: Skulle han ljuga så är han varken den första eller sista som gör det.

//Schnitzer

Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
bjoerck,

Håller med dig. Jag får inte heller riktigt ihop det. Extremt bra prestanda för 255 hk. Men varför skulle han ljuga, lät inte så i den tråden denna film var med i.

/
Nike
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, det vore extremt löjligt att ljuga om det. Bara hoppas på att man stöter på honom i trafiken till sommaren. För är det uppmäta 255 hästkrafter så har i alla fall jag stött på ganska så mycket värre saker. Jag kör ju ändå bara med en M5 som har originaleffekten.

//Schnitzer

Min M5 3,8l "piskade" en Subaru impreza STI, Honda S2000 etc. Dock inte med mig i ratten.
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
bayerischemotor. jaja det vet jag att det finns,men det är kul att m5 e34 kan eller hänger med dagen nya volvo å saabar å allt vad dom heter .Jag vill själv ha en sån köper om jag hittar till sommar sparar som fan e så sugen. Länk
Såg filmen nu och det måste vara klart mer än 255hk den kommer upp i 100 på ca 8sek och sedan till 200 tar det 12sek till...dvs ganska exakt vad m3 e46 gör 100-200. Så jag gissar på minst 350hk eftersom han inte drog till varvstoppet på växlarna och ändå presterar ca 12sek 100-200

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag tycker inte att det e så konstigt att steg 3 trimmade T4:or är snabba rakt fram. Det krävs inte mer än 300 hk i en T4 för att den ska sprinta 100-200 på 11-12 sekunder. Dom väger ju för guds skull bara typ 1300 kg!!!! Men det skulle jag definitivt inte hänga läpp för om jag hade en M5:a. Man kör väl inte M5 för att vara snabbast rakt fram..?

Lite O.T...
För några år sedan hade jag en chippad Saab 900 t (ca 250 hk). Den hade inga som hällst problem att hänga av farsans 540 oavsätt om det gällde farter över eller under 200 km/h. Men några M5 or rådde den aldrig den på. Jag hade riktigt bra häng upp till 160 km/h sedan var det slut på det roliga kan jag lova ;)

Jag tror man måste ha ägt eller kört några chippade turbobilar för att förstå vilken raktfram kapacitet man kan få med väldigt enkla och billiga medel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.