|
Sida 3 av 19
|
|
|---|---|
|
Caspar: Spelar väl ingen roll i vilken ände det driver om man ska vara rädd för att köra i diket eller inte. T4an va väldigt ostabil och ryckig... /Johan Min bil: Länk |
|
|
Olof & Harris: Jag är definitivt ingen Volvo fantast, men den S40 jag HADE var en riktigt trevlig leksak. Det var iofs en av de allra första, Volvo fick skit för dålig komfort på dessa och gjorde om dem raskt (till det sämre). Jag har kört 4 olika T4'or med samma spec på papprena och det var skillnad. Skit samma jag har ju övergett Volvo för flera år sedan. Delvis som jag skrev tidigare pga alla gånger man blev frånåkt av M bilar. Johan99: Har Du någonsin kört en bil med 321hk fördelat på 1300-1400kg med bakhjulsdrift utan antispinn och annat skit?? Stämplar jag med Z3M'en på en ojämn väg vid en omkörning så kan jag lätt få ställ. Har också befunnit mig 10m bakom en M Coupe som tappade kontrollen i en omkörning och blev skrot. Tyvärr lider Roadstern av lite för klent chassi & ram för effekten, vilket gör att en "simpel" Volvo med effekt anpassad efter chassit upplevs som stabilare. Ett åtgärdsprogram finns för att fixa detta. Som svar på trådfrågan dock. Du behöver inte bekymra Dig för en T4, eventuellt kan den vara snabbare strax efter att den greppar och tills första växeln är avklarad. Sedan har Du varvtalet som M5'an behöver och Du kan vinka i backspegeln.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Caspar: Spelar det nån roll om jag har det eller?? Nej just det... Din Z3a har ju absolut inget som helst att göra med vad jag tycker om T4ans körduglighet! /Johan Min bil: Länk |
|
|
Är inte alls imponerad av hur en 3,6:a går, tycker nog att de är ganska sega.. Har alldrig haft nån Volvo eller kört nån S40 men jag tror att BMW:n kanske är lite snabbare men knappast mycket. Det skiljer ca 1sekund orginal 0-100 fast då ska man tänka på att S40:in hämmas markant av sin framhjulsdrift. Vikt/effekt förhållandet skiljer inte så mycket och vridmoment/vikt förhållandet är snarare till Volvons fördel. Tror nån här att BMW: är nån raket eller? M.V.H. |
|
|
Nej, det är ingen raket men det är få bilar som gör 0-200 på 23 sek. (En T4 över 30 sek) En S40 måste ha 260 (ärliga) hk för att ha samma vikt effekt förhållande som en M5:a Den nya S40 med 220hk (hittade inte tiderna på den gammla med 200hk) klarar 100-180 på 16,6( sekhade ingen tid till 200) och en M5 3,6 klarar det på 11 sek. I de farterna kan man inte skylla på felhjulsdriften hos Volvon. |
|
|
Det är ju en löjlig jämförelse faktiskt. Det skiljer mycket mellan de bilarna och i alla hastighetstest så hamnar S40:in i backspegeln. //Schnitzer |
|
|
Här en fil på en cippad T4 med autotech steg 3, avgas + chip +filet. Kostar ca: 13 000 :-. Allt en "Grubbe" här på forumet. Det är även hans bil, hoppas du inte misstycker att jag lånade din länk ? Tror nog man får gas det man kan i en M5 för att hänga med här, 100-200 på ca 12 sek, eller ? OBS! Lägger bara ut detta som referensmaterial till frågeställaren, har ingen egen uppfattning ang. dessa bilar. Har inte ägt någon av dessa. Kan bara konstatera att Volvon i filmen går bra. Länk / Nike |
|
| hmm fil = film :) | |
|
NikeC: Hur många hästkrafter har den steg 3-trimmade S40:in? //Schnitzer |
|
|
Än en gång detta är enl. "Grubbe" här på forument. Jag själv har ingen aning. Enl honnom dock ska detta ge 255 hk. / Nike |
|
|
Ok! Trodde att det var över 300 hk. Då kunde det ha blivit svårt, i alla fall för en E34 M5, men då ska det vara en bit över 300 hk. Finns det någon som har en M5 3,6 som har tävlat mot en S60 R? Jag körde om en sådan med min M5 3,8. Vore intressant att veta hur 3,6:an tar den? //Schnitzer |
|
|
Jo men måste inte detta vara svårslaget ändå med en E34 m5 ? Jag har ju en e39 M5 och får gasa vad jag kan för att kör på den tiden som bilen i filmen. Sen drar han ju inte ut den fullt på växlarna heller...Hmm jaja..får vara hur det vill med detta, inte nått jag kan bedöma. Effekten han uppger verkar dock stämma enl. Länk / Nike |
|
|
Stämmer det att det är 255 hk och du har problem att hänga med den med din E39 M5 så måste det vara något fel på din bil. Jag har kört mot en S40 som har 300+ hk och jag vet att jag passerar den med min M5. Låter väldigt skumt tycker jag. //Schnitzer |
|
|
Då menar jag inte från stillastående utan i farter från 90 km/h och uppåt. //Schnitzer |
|
|
Jo det tror jag. Den verkade vass och det är nog en bättre tid, men när han passerade 180 enligt mätaren och fortsatte uppöver så var det inte så mycket att hänga i julgranen längre, då är en E34 M5 snabbare. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
| e dom gamla m5 världens snabbaste limo,jag är smått sugen på en[eller mycket] är mycket impad än så länge hänger med alla bilar värkar rasta skiten ur alla volvo o audi, måste prova en om man hittar nån intressant, det är inte lönt att köpa en turbo bil å chipa den när det finns inget värre org än m5 e34. | |
|
buffy11: Ja, det ska till ganska mycket. Det räcker inte med någon S40 med under 300 hk faktiskt. Speciellt den med 255 hk. Blir en E34 M5 ifrånkörd av en sådan så blir jag förvånad. Min blir det inte och jag tror inte att andras M5 blir det heller. Då måste den som kör M5:an missa växlingar hela tiden. //Schnitzer |
|
|
Jo de står sig OK prestandamässigt i standardutförande, åtminstone för sin ålder. Om man däremot ska ha en bil som ska rasta så mycket som möjligt så är det nog inte rätt vagn. De kommer bara till sin rätt i höga (farliga) hastigheter, vid rödljusen är det definitivt inga racers. Det fina med en E34 M5 är inte prestandan i sig utan den enorma körglädje och motorljud som en sån bli har trots sin storlek. Gasresponsen, insugsljudet, utmärkta väghållningen och spänsten trots den höga vikten, den fina direkta styrningen, bromsarna, diskreta utseendet, mångfalden av extrautrustning, handbyggda kvalitén och möjligheten att både kunna åka fyra personer med lite bagage på solsemester till Spanien med bra komfort eller att köra den hårt på bana, det är de sakerna som tilltalar mig. Naturligtvis krävs lite hästkrafter för att få nån fart på all denna vikt också men det är inte hk-antalet i sig som är märkvärdigt eller intressant, bilarna hade gott dugit med 270-280 hk också om karakären och körkänslan hade varit densamma. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Johan99: Det var bara ett svar på Ditt inlägg "Spelar väl ingen roll i vilken ände det driver om man ska vara rädd för att köra i diket eller inte." /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
buffy11: Det finns mycket VÄRRE bilar än M5 E34, ja alla M5'or för den delen, men t.ex jag baserar mitt M5 ägande på aningen mer än 0-whatever tider:) Den var möjligtvis världens snabbste limo (E34 M5) men under endast en kort tid, finns en bil som heter Lotus Omega, Alpina B10 Biturbo etc. M5 E39 slås av Audi RS6 (enligt fabriksuppgifter), Och diverse Mercedes. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.