AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
73.458

Volvo s40 T4 -99 VS Bmw M5 -90

Sida 2 av 19
M3_LOVER. Väldigt dålig körglädje måste jag säga. Fast man hade sänkt och hade breda däck så va den så sladdrig och äcklig på vägen. Vid en omkörning tex va man tvungen att hålla krampaktigt i ratten annars riskerade man att åka ner i diket. Har hört att det blivit bättre på senare år men jag tycker inte om dem sen dess.

/Johan

Min bil: Länk

Håller med dig Johan.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Fast Saab 9-3 aero-00 lär knappast vara bättre än S40 T4. Denna Saab-modell är klart övermotoriserad i förhållande till sitt svaga chassi. Sagt som svar på M3-LOVER.
Har en V40 2.0T inom familjen, och även om den inte är lika kvick som T4 så känner jag igen det folk beskriver.
Chassiet är verkligen inte bra, jag skulle inte vilja ha T4ans effekt i ett chassie som inte hanterar kraften. Sedan känner jag starkt igen det där med att man hålla i ratten när man gasar, det kan komma mycket otrevliga ryck.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Du behöver inte oroa dig för en S40 T4. Det kan jag lova dig!

//Schnitzer

Jag har M5 -91 och T4'an under några månader båda två ända tills en kompis knöt T4'an runt ett träd. Men jag testade många gånger mot T4'an och 3,6l M5'an var snabbare på alla intervall. Mycket snabbare.
Jag HADE ska inledningen vara...
Det är inga problem att rasta en S40 T4. Jag rejsade mot en Volvo 850R med Autotech steg 4 plus lite annat godis (ca 400hk enligt ägaren) i sommras, killen hade trimmat motorn för över 40.000:- och den var jänmsnabb med min 3,6 men M5:an hade högre toppfart :-)

Trimmade Volvo och Saabar kan vara snabba men de som är riktigt snabba är seriösa byggen som har kostat betydligt mycket mer än en M5 E34. En bil med bara chipp går inte att jämföra med en M5:a, jag vet har haft flera turbo Saabar och en Volvo.

Angående trimm till M5:an kan jag rekomendera Unichip, det är inget chip utan en så kallad "piggyback". En separat programmerbar databox som justeras indviduellt till din bil på rullande landsväg. På min M5:a gav det 20hk och 30nm mätt på rullande landsväg. Totalt 339hk och 390nm med bortplockad kat. Som en orginal 3,8.
Visa användare
80
TiazBoy
Bmw 540ia -01
Audi a4 -96
Bmw 520D -11
Står Alpina på dämparna...
tack grabbar ska inte byta mot en t4 alltså hehe
OK, kanske nån bytt till B10 dämpare åt dig.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hmm.. Är lite frågande till hur Ni upplever T4'an. Jag tyckte den låg som en padda på vägen, men jag hade då också första årsmodellen med allt uppstyvat till max från fabrik. Det fanns -98 flera nivåer att välja mellan. -99 eller -00 ersatte de dämparna med mer komfortvarianter och de var riktigt svampiga jämfört med min som hade go-cart känsla. Stabil i alla farter i alla lägen, inga större rattryckningar...

Och definitivt stabilare än Z3M'en. Hur man skulle vara rädd för att hamna i diket med en framhjulsdriven bil vid omkörning förstår jag inte. 321hk på bakdäcken kan dock ge det resultatet om man inte passar sig...

men... effekten räckte inte (på gamla Volvon alltså). Väldigt brett och platt register, så mellan 1.000 och 5.500 RPM hängde den säkert med en M3 (på samma varv då), men på M3 händer ju sakerna efter 5500RPM och det är ju på de varvtal man kör när man race'ar.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Casper: Kommer aldrig tro på att S40 är stabilare på vägen än Z3M även om jag inte ägt nån av bilarna och även om det nu är så kommer jag aldrig nånsin erkänna det. Men inga test jag har läst har S40 fått omdömet "Go-kart på vägen" och då har jag mest läst svensk motorjournalistik.

Och det där med motorer...enligt din åsikt så skiljer det inte mkt mellan en T4 och en F1-motor eller en M3-motor på samma varvtal och det är väl sant...men hur relevant är det på en skala?
Men andra ord så hänger aldrig en t4 på en m3 eftersom man ligger aldrig under 4000varv vid max acceleration.
Intressant att turboägare ofta förespråkar vrid och bottendrag före effekt och motorkaraktär.
T4-ägare trycker fullt på femman och tänker "ohh jag har 400Nm nu" en M3ägare har 3an i samma hastighet och drar till varvstoppet, vem e snabbast?

MVH // Harris
Jag har inte kört en Z3 M Roadster. Men det låter som ett skämt att en T4 skulle ligga lika bra. Isåfall vill jag aldrig ha en M Roadster :D

Du måste ha haft någon skum specialversion, Caspar...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
80
TiazBoy
Bmw 540ia -01
Audi a4 -96
Bmw 520D -11
Okay ska kolla upp det med unichip värkar vara ganska bra :) tackar jepp kan vara så att ägaren innan bytt från en b10..
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
I farter upp till 200 km/h kan det bli knivigt om han petar i chip, avgas & filter i T4´an. Vikt/effekt föhållande vinner i såfall volvon med 5 kg/hk mot M5´ans 5,5 kg/hk. Men efter 200 så borde M5´an med sin större motor tuffa ifrån relativt enkelt.

Men det e ju bara att skita i eftersom du har en M5 vilket är bra mycket mer status.
alltså en 328 drar jämnt med en T4. Det krävs massor me trim tills den kommer i fatt m5
Visa användare
80
TiazBoy
Bmw 540ia -01
Audi a4 -96
Bmw 520D -11
låter bra det :) Jag får väl testa honom i sommar o se om era kalkuleringar håller hehe
Vet ni förresten om det finns nån tuff interiör o sätta i visserligen duger det orginal men ändå??
Ja har tänkt på att sätta dit nån tuff dekal på sidorna är inte mycket för dekaler men har sett nåra snygga...
Ska sätta i grymt billjud i den snart sålde inte med grejerna ja hade i min förra a3:a har ni nåra bra tips på framsystem??
har en låda med 2 boxter 2000w rms sst låter bra men vill ha ett framsystem som passar basarna.... har tänkt på Alpine men då sticker priserna iväg :(
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Sätt inte dit dekaler, det är bland det fulaste man kan ha på en M5:a, korrekt placerade M5-emblem och bra puts, det är allt som behövs för att det ska se bra ut!

-M5 E34 Limousine register Länk
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

M5e34 väger kring 1650 kg (körklar och med fulltank 90l).

3.8an har således 4.85 kg/hk, medan 3.6an ligger strax över 5kg/hk. Kör med bara ett par liter i tanken, så kryper 3.6an även den ned under 5 kg/hk.

Det går nog utan vidare att påstå att Bmw M5e34 i original är en både snabbare och bättre bil än Volvo t4, vad det nu spelar för roll.

Kan i övrigt bara hålla med HD91.

Ska vi å den andra sidan börja jämföra olika trimmade bilar rakt fram, så är detta ju en relativt väletablerad sport. Men jag kan då inte se varför ett "steg 3"-trim till någon gammal Volvo skulle utgöra the limit. Det finns ju mängder med bilar i landet som är ”snabbare” rakt fram än både M5e34 och vedbo-trimmade Volvo t4, ex. Länk eller varför inte Länk :)

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Birka:
Det är ingen som vill jämföra trimmade bilar. Men nu var det ju så att trådskaparen ställde en fråga som han ville ha svar på. För det behöver man inte dra in dragracingbilar i samanhanget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.