|
Sida 19 av 19
|
|
|---|---|
|
Jag har en V40 T4 (2001) som är måttligt moddad, 850R-turbo, annat avgas osv., kanske strax under 300hk. Lite prestandatider, i jämförande syfte enbart. Min bil är mätt med Gtech Pro SS, BMW's (M3 E46-2002, samt M3 E36 3,2-1995) tider är hämtade från einzweidrei.de 0-100 T4 6,2s (hjulspin till 80 ungefär) M3 E46 5,2s M3 E36 5,7s 80-120 T4 2,7s M3 E46 3,1s M3 E36 3,7s 100-160 T4 6,2s M3 E46 6,4s M3 E36 6,8s 100-180 T4 9,1s M3 E46 9,6s M3 E36 10,5s 100-200 T4 13,4s M3 E46 13,4s M3 E36 14,8s |
|
|
Jag har haft både M3 e36 3.2 och nu M3 e46. e46an har jag kört upprepade gånger på 12.0 och den ligger ganska konstant på dom tiderna. e36an är inte alls långt efter, 12.3-12.5 gjorde den stadigt mellan 100-200. Toppfart på e36an var 280.5 Alla tider och hastigheter mätt med Racelogic. Flåklypa |
|
|
ja bor Man i Malmö och är svenne som kör M3 så vill alla kebab killar rejsa speciellt om de kör vovve... Tyvärr har jag inte klockat min än...inte riktigt original. |
|
|
Kanske ska tillägga att jag har mappat min bil själv och mina kunskaper är ganska blygsamma. Där finns säkert mer effekt att hämta på mellanregistret osv. Min bil är dessutom den tyngre kombiversionen. Jag har ingen helaluminiumintercooler heller, så på långa pulls tappar jag effekt. Jag vet en S40 (sedanen) med 300 hk i motorn som klockat 100-200 på 10,5s med Gtech. 0-100 kommer man under 5,5s med en Quaife-diff på T4'an med 300hk. Jag skulle tro, precis som Flåklypa (som spöat M3'or med sin fd. Volvo S60 T5) att bilarna som vi diskuterar är ganska jämna. Det är nog snarare dagsformen på respektive bil som avgör utfallet. Nån billängd hit eller dit mellan 100-200 är väl ingen direkt "avtorkning". |
|
|
Det som är lite kul är ju att OM man skulle bli piskad av en volvo saab eller vad som helst. Så är det ju original mot trimmade bilar. Jag personligen blir inte deppig om en volvo plöjjer om mig på motorvägen även om jag ligger med plattan i botten. Då tänker jag bara, jävlar vad gött den gick med vetskapen att han/dem (oftast) slängt ut en förmögenhet på bilen. Och jag sitter och åker rätt snabbt utan att behövt köpa mer än öppetfilter för 500:- enbart för lite mer insugsljud. Även om ingen volvo plöjjt om mig någon gång så är min erfarenhet av trimmade bilar följande: Personer med trimmade bilar överlag i mitt område har en förmåga att överdriva hästkraft antalet en smula. Har hört siffror upp mot 400hk som jag ändå kört ifrån med min m3 3.0. Jag racear inte utan drar mest på motorvägar när tillfälles ges och den enda bil som suttit som ett frimärke vid utblåsen va en amg stor som en 3serie. Den gick riktigt gott. Ville bara hetsa upp tråden lite ! /// |
|
|
Det som är intressant är att effekten på pappret inte alltid överensstämmer med verkligheten. Som exempel hade jag inga problem att hålla jämt med en M5 e60 mig när vi jämförde med min 335d. Jag har också testat mot en hel del effektstarkare bilar och lyckats vinna. Kan nog hålla med Tomas om att dagsformen kan variera lite emellanåt. Nya RS3an verkar gå utan bara h-e. Ska bli intressant att se tester framöver, men 0-100 på 4,4s är verkligen starkt med tanke på effekten som på pappret är 340hk. Nya M5an med 568hk ska även den göra 0-100 på 4,4s. Frågan är vad vikt/effektförhållandet är på dessa bilar. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Mugellorot> Det där med att det skulle kosta en förmögenhet att trimma en Volvo håller jag inte med om. Fast du har rätt på så sätt att begreppet en förmögenhet kan ju vara ganska omfattande. Men nu är vi ju på ett BMW-forum och där skulle nog inte 20':-, som mina 100 extrakusar kostat, uppfattas som en förmögenhet:-) En S60/V70 med motorn som kom 04 på 260hk original kostar väl oxå ca. 20':- att öka effekten med 100hk på. Då har man en ganska potent bil, det kan säkert Flåklypa intyga:-) Beträffande "frånåkarfaktorn" kontra max effekt/kg så får man inte dra ett likhetstecken där. En överladdad bensinare brukar som regel ha en högre medeleffekt över registret vilket många glömmer. Därför kan en turboladdad bensinare ofta erbjuda ett ganska tufft motstånd mot icke överladdade bilar med betydligt högre maxeffekt. Ett ganska klockrent exempel på detta är ju 335i som piskar ganska många av sina icke turboladdade bröder med i många fall bättre vikt/effekt-förhållande. Min T4 åker repan 100-200 på samma tid, oavsätt om jag kör på 4'an eller startar på 3'an med växling till 4'an. Det har ju snackats en del om vridmoment i en annan tråd här på AP, jag vet att det är fel att kalla det att vridet har betydelse för bilens prestanda, så jag skriver att motorns medeleffekt över varvtalet på varje växel har en ganska stor betydelse för bilens prestanda. |
|
|
Tomas Oftast skrev jag. Alla trimmar inte t4a. Finns även en modell vid namn 740 som är väldigt populär bland bönner och 18åringar. ;0) Finns även andra märken som går att trimma har jag för mig. Ironi på hög nivå. Trodde faktiskt det skulle kosta mer med 100 kusar till en t4a. Lär gå gott. |
|
|
Vi behöver Tony416 i den här tråden. Kommer ihåg att hans sierra/aero :)) |
|
| gick som en M5a | |
|
Här är en T4 som krossade en M5 e39 :) Länk Så visst kan de bli snabba. |
|
| Sorry en 2.0T ska det vara. Ännu pinsammare för M5an :) | |
| GOTT MOS!!! | |
|
Jag minns inte hur gammal den är eller hur långt jag hade kommit med min mjukvara. Men så här gick den iaf. då. Länk |
|
|
Jag försöker mig på en tidtagning med min fjolliga mobil. Den säger 11s 0-190 på mätarna för både T4'an och denna M3-E46 som var den första jag hittade på utube. Länk |
|
|
Tröttsamt att man inte kan editera sina inlägg:-( Men visst ser 335'an ut att ligga runt 11s till 190 oxå? Länk |
|
|
He he håller med jag äger oxå bare en fjollig mobil,men vad fan hur gör ni?mobilen runt halsen i ett snöre eller?polare som sitter över axeln? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.